Usprawnienie procesów zakupowych dzięki nowym technologiom pozwoli zaoszczędzić nawet kilkanaście procent kosztów działalności. Wśród rozwiązań z największym potencjałem dla zastosowań zakupowych wymieniana jest analityka i automatyzacja. Dzięki nim działy zakupów w firmach będą mogły nadążyć za zmianami powodowanymi przez rosnącą cyfryzację procesów gospodarczych. Dlatego też coraz częściej koncepcji Przemysłu 4.0 zaczyna towarzyszyć koncepcja Zakupów 4.0.  

Wyniki badania przeprowadzonego przez Deloitte pokazują, że redukcja kosztów jest obecnie najważniejszym celem działalności dla większości szefów działów zakupowych. Wysokie miejsce na liście ich priorytetów zajmuje też wdrażanie nowych technologii. Połączenie tych dwóch wyzwań daje efekt w postaci rosnącego trendu cyfryzacji procesów zakupowych.

W tej chwili mówimy bardzo dużo o przemyśle 4.0. Te wszystkie nowe technologie, które wchodzą do przemysłu i gospodarki, mają też bezpośredni wpływ na procesy zakupowe. Dlatego równolegle mówimy o zakupach 4.0” – tłumaczy w wypowiedzi dla agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Zawistowski, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów.

Przykładem nowych możliwości związanych z cyfryzacją zakupów może być wykorzystanie w firmach automatów sprzedażowych (inaczej maszyn vendingowych). Zamiast sprzedawać napoje czy batoniki mogą wydawać, na przykład, odzież roboczą, specjalistyczne narzędzia czy materiały produkcyjne. Dzięki podłączeniu do sieci same wysyłają do dostawców informacje o konieczności uzupełnienia zapasów. Firma oszczędza na kosztach związanych z prowadzeniem magazynu i obsługą wydawania pracownikom potrzebnego wyposażenia. Takie zastosowania, jak zapewnia Andrzej Zawistowski, są już powszechne w zachodnich przedsiębiorstwach.

„Cyfryzacja w branży zakupów nabrała tempa w ostatnich kilku latach. Z moich obserwacji wynika, że lata 90. były okresem rozwoju systemów ERP, z kolei po 2000 roku bardzo silnie rozwijały się systemy sprzedażowe, systemy CRM. Ostatnich kilka lat to czas szybkiego rozwoju systemów zakupowych” – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Mateusz Borowiecki, prezes OptiBuy.

Coraz większego znaczenia dla branży zakupowej będzie nabierała także analityka big data. Zdaniem 65 proc. ankietowanych przez Deloitte dyrektorów działów zakupów, w kolejnych dwóch latach rozwiązania te będą miały decydujący wpływ na branżę. W następnych pięciu piony zakupowe spodziewają się wzrostu znaczenia automatyki i robotyki procesowej.

Źródło: Newseria