Nowelizacje ułatwiają przede wszystkim proces wystawiania i przechowywania e-faktur. Dotychczas wymagana była zgoda na otrzymanie faktury przed jej wystawieniem. Teraz wystarczy, że kontrahent opłaci e-fakturę, co jest równoznaczne z akceptacją przyjęcia dokumentu w takiej postaci. W okresie przejściowym zachowano ważność wcześniejszej zgody, dokonanej przed zmianą prawa.

Przepisy wymagają, aby zarówno fakturom papierowym, jak i elektronicznym zapewnić odpowiednią wiarygodność. Decydują o niej trzy cechy: autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność.

Do tej pory w przypadku e-faktur wiarygodność można było potwierdzić za pomocą podpisu elektronicznego, bądź systemu elektronicznej wymiany danych (EDI). Od nowego roku firmy będą mogły ją weryfikować poprzez audyt procesu sprzedaży od wystawienia faktury po realizację dostawy, bądź świadczenia usług. Niektóre prognozy mówią, że odbije się to z kolei na rynku podpisu elektronicznego.

 – Nie obawiamy się, że spadnie zainteresowanie e-podpisem. To rozwiązanie pozwala rozłożyć koszty, w odróżnieniu od specjalnych kontroli – mówi Tomasz Litarowicz, Dyrektor Obszaru Biznesowego Podpis Elektroniczny Unizeto Technologies.