ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, organizacja zrzeszająca największe firmy z branży elektronicznej, zamierza przekonywać przedsiębiorców do stosowania split payment (mechanizm podzielonej płatności – MPP), który wszedł w życie 1 lipca.

Związek ocenia, że nowe zasady rozliczeń pozytywnie wpłyną na branżę elektroniczną. – Stosowanie split payment pomoże odbudować zaufanie pomiędzy kontrahentami, które w ostatnim czasie zostało nadszarpnięte poprzez działalność oszustów podatkowych – przekonuje prezes ZIPSEE Michał Kanownik.

Organizacja liczy na to, że w przyszłości podzielona płatność będzie obligatoryjna w sektorze nowoczesnych technologii.

Prezes wyjaśnia, że oszuści podatkowi praktycznie bezkarnie wykorzystywali naszą branżę do karuzel VAT-owych. Skutkiem były problemy przedsiębiorców, którzy nieświadomie stawali się ofiarami oszustów i nadszarpnięte zaufanie do kontrahentów w całym sektorze.

– Jestem przekonany, że split payment pomoże odbudować nadszarpnięte zaufanie pomiędzy kontrahentami. Jest to niezbędne do rozwoju branży i pozostania konkurencyjnym na światowych rynkach – twierdzi Michał Kanownik.

 

ZIPSEE: split payment korzystny dla przedsiębiorców

Szef ZIPSEE przekonuje, że MPP jest korzystne dla firm z branży. Przypomina, że przedsiębiorca decydujący się na rozliczenie w formie split payment będzie łagodniej traktowany przez fiskusa – nie będzie musiał obawiać się o konsekwencje związane z zaległościami podatkowymi dostawcy. W praktyce oznacza to, że przepisy o solidarnej odpowiedzialności nabywcy nie będą tu miały zastosowania. Wobec takich podatników fiskus nie zastosuje sankcji w VAT. Zachęcać do skorzystania ze split payment ma też szybszy czas zwrotu VAT – do 25 dni.

Trzeba jednak dodać, że eksperci podnoszą problem ograniczenia płynności finansowej firm z powodu split payment. Również resort finansów dostrzega to ryzyko, zwłaszcza w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, choć obiecuje że będzie temu przeciwdziałać. O szczegółach piszemy tutaj.

Związek Cyfrowa Polska jest jednym z partnerów zainicjowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową kampanii „Bezpieczna transakcja”. Jej celem jest edukowanie przedsiębiorców, w jaki sposób działają oszuści podatkowi i jak się przed niemi chronić. Akcja ma też pokazać, jakie korzyści wynikają z dochowania należytej staranności i stosowania split payment.