Słaby popyt na rynku centrów danych, rosnące ceny komponentów, a do tego spadki sprzedaży smartfonów, mocno pociągnęły w dół wyniki Lenovo. Firmie nie pomógł także kurczący się rynek PC. W IV kw. 2016 r. (był to III kw. roku finansowego firmy), zysk netto zanurkował o 67 proc. wobec analogicznego okresu poprzedniego roku, do 98 mln dol., przy przychodach niższych o 6 proc., które sięgnęły 12,2 mld dol.

Zysk brutto zmniejszył się natomiast o 15 proc., do 1,6 mld dol. Marża brutto wyniosła 13,1 proc. Zysk operacyjny zamknął się w kwocie 138 mln dol., co oznacza 64-procentowy spadek rok do roku.

Sprzedaż grupy PC and Smart Devices (PCSD), która oferuje komputery i tablety, osiągnęła wartość 8,6 mld dol. (+2 proc. rok do roku). Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 431 mln dol. (+7 proc.).

Dział Data Center (DCG), który dostarcza serwery, pamięć masową, oprogramowanie i usługi, odnotował sprzedaż w wysokości 1,1 mld dol., co oznacza spadek o 20 proc. w ujęciu rok do roku.

W biznesie mobilnym po 2 latach zmian bilans również nadal wychodzi na minus. Sprzedaż spadła o 23 proc. rok do roku, do 2,2 mld dol., ale zredukowano stratę w porównaniu z poprzednim kwartałem – wyniosła 112 mln dol.

Szef Lenovo Yang Yuanqing zapowiada jednak, że celem firmy jest powrót do zysków.

"Poszerzenie zasadniczych kompetencji w naszych dwóch nowych filarach rozwoju wymaga czasu, ale jesteśmy pewni, że przekroczymy próg rentowności” – tak CEO komentuje sytuację w działach centrów danych oraz mobilnym. Dział mobilny, do którego włączono przejętą ponad 2 lata temu za 2,9 mld dol. Motorolę Mobility, ma zacząć zarabiać w końcu nowego roku finansowego Lenovo (rozpocznie się 1 kwietnia 2017 r.). "Nie mogę powiedzieć, że jestem w 100 proc. zadowolony" – przyznał Yang Yuanqing. Zapewnił, że mobile pozostanie core biznesem koncernu.

Szef Lenovo poinformował, że rozważa fuzje i przejęcia jako sposób na utrzymanie pozycji lidera sprzedaży na globalnym rynku PC (chińskiej firmie depcze po piętach HP). Nie zdradził jednak szczegółów.

Lenovo zapewnia, że kontynuuje przekształcenia, które pomogą w zwiększeniu konkurencyjności działu centrów danych w dłuższej perspektywie. Obejmują one wzmacnianie zespołów sprzedaży, inwestycje w kanał dystrybucji, modernizację linii produktowych, tworzenie strategii marki oraz poszerzanie grona partnerów. Firma poinformowała, że wzmocniła zespół ds. klientów globalnych, który obsługuje firmy z listy Fortune 500. Sprzedaż grupy DCG w tym segmencie zwiększyła się o 37 proc. w ujęciu rok do roku.

Na dzień 31 grudnia 2016 r. środki pieniężne netto Lenovo wynosiły 155 mln dol.

W regionie EMEA skonsolidowana sprzedaż Lenovo w IV kw. 2016 r. spadła o 2,7 proc., do 3,4 mld dol. (27,6 proc. światowych przychodów korporacji). Strata przed opodatkowaniem wyniosła 102 mln dol.