Według prognozy IHS iSuppli Research w 2013 roku na światowym rynku nabywców znajdzie ok. 20 mln komputerów All-in-One (16,4 mln w roku 2012, 13,7 mln w 2011). Agencja przewiduje, że ich sprzedaż będzie rosnąć w średnim tempie 13 proc. rocznie i w 2016 r. osiągnie 25 mln sztuk. To sporo w porównaniu ze światowym wzrostem sprzedaży tradycyjnych desktopów – w czerwcu 2012 roku analitycy iSuppli prognozowali, że zmieni się ona w przybliżeniu o 0,2 proc. (ze 132 mln do 132,3 mln). Według Digitimes sprzedaż AiO w segmencie komputerów osobistych wzrośnie w roku 2013 o 20 proc. – dzięki pozytywnemu wpływowi nowego systemu Microsoftu, Windows 8.

Nie mniej optymistycznie – już do polskiego rynku komputerów All-in-One – podchodzi IDC. Według Damiana Godosa, Senior Analyst IDC Polska, zarówno w 2011, jak i w 2012 roku na polskim rynku nabywców znalazło około 30 tys. komputerów AiO. – Wynik ten może w pierwszej chwili wskazywać na stagnację, ale miał podłoże technologiczne – mówi specjalista. – Pod koniec 2012 roku zaprezentowany został Windows 8, nowy system operacyjny Microsoftu, zoptymalizowany pod kątem obsługi interfejsu dotykowego. Dostępność AiO z „Ósemką” była jeszcze słaba, więc zainteresowani klienci wstrzymywali się z zakupami.

Damian Godos przewiduje dalsze wzrosty sprzedaży pecetów All-in-One (patrz: wypowiedź w ramce na str. 2).

 

WZROST MAŁY, ALE CIESZY

Wytwórcy i dystrybutorzy również mówią o małym, ale jednak wzroście sprzedaży AiO. Według nich Polacy w 2012 roku kupili ponad 30 tys. tych komputerów, a ich udział w całym rynku desktopowym wyniósł ok. 4 proc. Młody, ale przyszłościowy, jak mówią, segment All-in-One może wzrosnąć nawet o 15 – 20 proc. – tak uważają przedstawiciele Asusa. AB wyrokuje, że w 2013 roku w Polsce zostanie sprzedanych 35 – 40 tys. tych urządzeń.

Wielkim orędownikiem AiO jest Intel. Producent, pomimo że robi wszystko, aby umocnić swoją pozycję w segmencie urządzeń post-PC, to jednak nie zauważa tak drastycznych spadków na rynku tradycyjnych pecetów, jak ogłaszają agencje badawcze. Nie twierdzi też, że opisywany segment będzie rósł, mimo to jest on przez Intela nadal poważnie traktowany i wspierany. Producent uważa, że komputery All-in-One stanowią jedną ze stref, która daje partnerom szansę na zarobek. Zarówno w czystej resellerce produktów A-brandowych, jak i w zakresie systemów dostosowywanych samodzielnie przez integratorów do potrzeb klienta (barebone’y, do których reseller sam dokłada pamięć, procesor i dysk twardy, wprowadziło do oferty np. AB). Dla Intela rynek desktopów to nie tylko biuro i dom. Coraz większą rolę odgrywają na nim specjalistyczne zastosowania, gdzie desktop w małej obudowie czy AiO wzbogacony o specjalne oprogramowanie bądź dodatkowe urządzenia staje się inteligentnym odtwarzaczem digital signage, terminalem, urządzeniem zarządzającym domem itp.

ZDANIEM RESELLERA
Jan Waliszewski, współwłaściciel T-System

Komputery AiO to wygodny sprzęt do zastosowań biurowych, gdzie wydajność i możliwości rozbudowy nie mają zasadniczego znaczenia, ważniejsza jest oszczędność powierzchni na biurku. Myślę, że z uwagi na wymienione kryteria wyboru komputery AiO będą miały w tym sektorze odbiorców, choć w najbliższej przyszłości nie będzie to dominujący trend.

Paweł Baranowski, właściciel, PHU Pawcom

Klienci nie za bardzo wiedzą jeszcze, co to jest – wielu ludzi dziwi się, widząc taki komputer.

Piotr Pawlus, informatyk w firmie Marczyk

Sprzęt bez możliwości sensownej rozbudowy, którego wymiana będzie kosztowniejsza niż zwykłego komputera. Klient chętniej kupi notebooka niż komputer typu AiO.

Adam Niklewicz, właściciel, Corporation. Adam Niklewicz Systemy Komputerowe i Consulting

Jak w przypadku każdego produktu, sprzedający tego typu rozwiązania muszą najpierw sami „wymyślać” ich zastosowanie, aby następnie iść z gotową propozycją i przekonywać klienta, że to jest produkt właśnie dla niego. Z opinii moich klientów wynika, że zasadnicza korzyść to pełna funkcjonalność przy jednoczesnych małych gabarytach. Nieustannie jednak wraca temat serwisu – w razie problemów zabieramy wszystko…

Zbigniew Maryniak, prezes CPU-Service 

Komputery typu AiO to sprzęt wygodny, aczkolwiek jeszcze drogi i mało wydajny, jeśli np. ktoś chce na tym grać. W małej lub średniej firmie to idealne narzędzie dla właściciela, handlowców czy serwisantów. Podstawowa funkcjonalność jest wystarczająca do pracy w MSP. A ceny, jak zawsze dla tego typu produktów, będą spadać, można więc poczekać, jak komuś dziś się budżet nie dopina.

Radosław Springer, właściciel, RAS Serwis

Z komputerami AiO jest jak z notebookami kiedyś. Kupują prezesi na biurko, żeby mieć coś innego, prestiżowego. W środku jest sprzęt z notebooka, tylko inaczej zapakowany i z większym monitorem. Niestety jeszcze długo nie będzie to tak wydajna architektura jak komputer stacjonarny. Pozostaje więc klient biurowy, ale tu wchodzą w grę pieniądze, które są większe niż przy stacjonarnym komputerze.

Łukasz Kaca, handlowiec w Technecie

AiO na razie się nie przyjmuje. Klient, kupując komputer do biura, potrzebuje pewnego, bezawaryjnego sprzętu w dobrej cenie. Klient domowy najczęściej składa komputer do grania, czyli z wydajną kartą graficzną. Na ten moment królują notebooki.

 
Z AiO DO ŁÓŻKA

Produkty A-brandowe zmieniły się od czasu wprowadzenia na rynek pierwszych komputerów AiO. Dla odbiorców końcowych niezwykle pożądana stała się funkcja obsługi przez dotyk, której obecnie AiO z nowym systemem Windows 8 i 10-punktowymi ekranami mają w pełni sprostać. Możliwe, że innowacją, która sprawi, iż grupa sympatyków AiO się powiększy, jest odczepiany, szeroki ekran – zastosowany w nowych urządzeniach niektórych producentów. Można z niego korzystać jak z wielkopowierzchniowego tabletu i przenieść go w dowolne miejsce mieszkania czy biura. Trudno jednak nie wspomnieć o najważniejszej chyba przeszkodzie, która uniemożliwia postawienie AiO w prawie każdym domu i biurze, tak jak klasycznych pecetów – mowa o cenie. Ta w przypadku modelu Asus Transformer AiO (właśnie z funkcją odczepianego ekranu) wynosi od 4,3 do 6 tys. zł brutto.

GDZIE SIĘ ZADOMOWIŁY

Według producentów i dystrybutorów komputery AiO znajdują zastosowanie w coraz to nowych branżach. Na pewno zadomowiły się już w branży gastronomicznej, hotelarskiej, w punktach sprzedaży, kinach, teatrach – generalnie tam, gdzie ważna jest interakcja, szybka wymiana informacji i dystrybucja obrazu. Możliwe, że w przypadku wymienionych miejsc ostatnio wprowadzane w AiO innowacje, jak ekran typu multitouch, nie mają dużego znaczenia, skoro z funkcji oprogramowania korzysta się, klikając w nie jednym palcem. Większe znaczenie mogą one mieć dla osób wykonujących wolne zawody, na przykład grafików i projektantów. W ich przypadku innowacyjny ekran dotykowy o dużej przekątnej, taki, który można w dodatku zdjąć, położyć płasko i zaprezentować na nim wyniki pracy jak na interaktywnym stole – dodaje firmie splendoru, często potrzebnego w kontaktach tego typu specjalistów z klientami.

Jeśli chodzi o AiO biznesowe, to największy udział w sprzedaży urządzeń tej kategorii ma biznes projektowy. Klienci końcowi to różnego rodzaju instytucje, które wybierają tego typu sprzęt jako wyposażenie dla biur. Ze względu na ładny wygląd i kompaktowość komputery tego typu można spotkać w prestiżowych miejscach w firmach. Zdaniem dostawców, podobnie jak kiedyś na biurkach prezesów stawiane były notebooki wyższej klasy, tak obecnie podobny trend można zauważyć w przypadku AiO.

Trudno się nie zgodzić z opinią, że komputery te również świetnie sprawdzają się w zastosowaniach domowych. Nie zajmują dużo miejsca, nie stwarzają problemów związanych z plątaniną kabli, pasują do nowocześnie urządzonych wnętrz. A jednocześnie umożliwiają przechowywanie plików, pracę i zabawę.



Jarosław Słowiński

Purchasing Director, AB 

Resellerzy, oferując komputery tego typu jako nowatorskie rozwiązanie i posiadające szerszy wachlarz zastosowań niż w przypadku klasycznego PC, stwarzają możliwość uzyskania wyższej marży niż na pecetach czy notebookach. W najbliższym czasie wraz ze wzrostem popularności systemu Windows 8 spodziewamy się również zwiększonego zainteresowania komputerami All-in-One ze strony użytkowników domowych.

Widać wzrost zainteresowania resellerów i integratorów komputerami AiO. Obecnie sprzęt ten jest sprzedawany głównie na rynku Enterprise. Firmy chętnie wybierają takie rozwiązanie zamiast typowego PC z monitorem, pod warunkiem że je na to stać – AiO jest zwykle droższym rozwiązaniem.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że zakupy sprzętu dla instytucji wiążą się najczęściej z przetargami. To od liczby zakończonych postępowań będzie zależał faktyczny wynik sprzedaży AiO w 2013 r. Duże kontrakty mogą mieć nawet kilkuprocentowy udział w wyniku ogólnym. Szacujemy, że w bieżącym roku w Polsce zostanie sprzedanych ok. 35 – 40 tysięcy komputerów AiO.


Andrzej Sowiński

Country General Manager Lenovo

AiO oferuje wiele praktycznych funkcji. Cześć resellerów już wykorzystuje ten potencjał i pokazuje klientom miejsca, gdzie zastosowanie sprzętu ułatwia pracę i przyczynia się do zmniejszenia jej kosztów. Cały proces ma oczywiście związek z powstającymi aplikacjami, które umożliwią wykorzystanie w stu procentach możliwości AiO, głównie w pracy z interfejsem dotykowym. W wielu przypadkach w okienkach kasowych, w bankach, na dworcach, w lokalach gastronomicznych czy kinach wykorzystuje się te rozwiązania. W przyszłości ten trend będzie się umacniał, oczywiście z korzyścią dla udziału All-in-One w sprzedaży. Wprowadzenie dotykowego interfejsu wraz z systemem Windows 8 sprawiło, że zainteresowanie AiO wśród resellerów wzrosło jeszcze bardziej.

ZDANIEM ANALITYKA
Damian Godos, Senior Analyst, IDC

Stare komputery AiO wyposażone w Windows 7 miały jedno- i dwupunktowe
matryce dawniejszego typu, natomiast nowe komputery z Windows 8
obsługują już dotyk pięcio- i dziesięciopunktowy, co w połączeniu z
dopracowanym systemem operacyjnym przekłada się na dużo bardziej
komfortowe korzystanie z tych urządzeń. Dla biznesu może to nie mieć
kluczowego znaczenia (przykładowo kasjerka czy kelner i tak puka w ekran
jednym palcem), jest jednak doceniane przez rynek konsumencki.
Moim
zdaniem w roku 2013 sprzedaż komputerów AiO wzrośnie o ok. 15 proc.
Największy wpływ na zwiększenie sprzedaży będzie miała dostępność
urządzeń z Windows 8 oraz coraz większa świadomość klientów, że takie komputery istnieją. AiO oprócz zastosowań domowych
są chętnie wykorzystywane w branży gastronomicznej i hotelarskiej, w
punktach sprzedaży w połączeniu z kasami fiskalnymi, w przychodniach i
generalnie w branży medycznej (w dużej mierze w stomatologii), szkołach
jazdy, w punktach obsługi klienta (np. w bankowości) czy nawet w leśnictwie.

 
NIC NIE ZMIENI RYNKU PC?

Perspektywy sprzedaży komputerów All-in-One na najbliższe lata są dobre, mówią dostawcy i deklarują, że w odpowiedzi na potrzeby rynku skupią się na rozszerzeniu oferty tych urządzeń z myślą o odbiorcach zarówno biznesowych, jak i prywatnych.

Podkreślają też, że wzrost popularności urządzeń z tego segmentu będzie równoznaczny ze spadkiem sprzedaży tradycyjnych pecetów. Jednak można się spotkać z opinią, że to raczej perspektywa kilku lat niż kilku miesięcy. Warto więc zadać sobie pytanie, czy zmiany zachodzące coraz szybciej na rynku komputerowym jeszcze bardziej nie zmarginalizują udziału AiO.

Nas nasi rozmówcy informują, że w obszarze produktów konsumenckich sprzedaż jest w zasadzie niezauważalna. Klienci wciąż wybierają klasyczne desktopy rodzimych producentów. Dlaczego? Głównie ze względu na przyzwyczajenia zakupowe, możliwości rozbudowy i cenę. Zdaniem dostawców AiO konsumenckie nie zastąpi superwydajnych maszyn dla graczy. Znajdzie natomiast miejsce w szeroko pojętej rozrywce domowej – mowa o przeglądaniu zdjęć, oglądaniu filmów, ewentualnie pracy na dokumentach itp.

Producenci i dystrybutorzy nieustannie podkreślają rolę Windows we wspomaganiu między innymi rynku AiO. Ta jednak jest kwestionowana przez firmy badawcze, a zdarza się, że nawet przez vendorów, którzy dostarczają na rynek urządzenia z tym systemem. Bob O’Donnell, IDC Program Vice President, przypuszcza, że Windows 8 nie tylko nie miał pozytywnego wpływu na rynek PC, ale wręcz przyczynił się do jego spowolnienia. Konsumenci nie do końca akceptują radykalną zmianę interfejsu i koszty związane z obsługiwaniem dodatkowych funkcji, np. dotyku. To sprawiło, że komputery stały się mniej interesujące dla klientów.

Podobnie o wpływie nowego systemu Microsoftu na rynek PC wyraził się Jun Dong-soo, szef działu pamięci w Samsungu. Zdaniem menedżera nic już nie zmieni rynku komputerów. Niedługo po debiucie „Ósemki” krytycznie odnieśli się do niej zarządzający firm HP, Acer i Dell, które dostarczają na rynek między innymi właśnie komputery All-in-One.

Agnieszka Rucińska

Business Unit Manager PC Systems, Tech Data

Szacujemy, że w ubiegłym roku sprzedaż urządzeń AiO na polskim rynku wyniosła 35 – 40 tys., co stanowi ok. 4 proc. udziału w całym rynku desktopowym. W Tech Dacie urządzenia AiO osiągnęly zbliżony do rynkowego udział procentowy w całej sprzedaży desktopów. W roku 2011 było to ok. 2 proc.

Z pewnością urządzenia AiO są i będą kategorią rosnącą. Na ile dynamiczny będzie to wzrost, zależy od wielu czynników. Szansą na rozwój tej kategorii są oczywiście ekrany dotykowe i dopasowane do nich systemy operacyjne. Ograniczeniem wciąż pozostaje cena. Kiedy wyprzedzą one klasyczne desktopy? Naszym zdaniem to raczej perspektywa kilku lat niż kilku miesięcy. Polscy klienci końcowi są przyzwyczajeni do tradycyjnych desktopów.

Marek Kołkowski

Country Product Manager, Asus

Popyt na komputery All-in-One rośnie, a to sprawia, że i resellerzy wykazują większe zainteresowanie nimi. Trendy rynkowe wskazują na to, że system Windows 8 napędzi sprzedaż urządzeń z ekranami dotykowymi. Na razie trudno jeszcze mówić o konkretnych liczbach i wynikach sprzedaży. Komputery All-in-One z dotykowymi 10-punktowymi ekranami wraz z pojawieniem się Windows 8 znalazły zastosowanie – i w tym obszarze na pewno możemy mówić o wzroście. Segment All-in-One PC jest jeszcze młody i z pewnością przyszłościowy. Z naszych szacunkowych obliczeń wynika, że może wzrosnąć nawet o ok. 15 – 20 proc. w skali roku. Trudno wyrokować, w jakim kierunku ten segment się rozwinie.

Marcin Wesołowski

PPS Category Manager, HP

Jak wynika z danych IDC dotyczących rynku polskiego, sprzedaż komputerów typu All-in-One stanowiła około 1 proc. sprzedaży wszystkich komputerów. W minionym roku rynek komputerów AiO wzrósł zaledwie o 1,5 proc., ale przewidujemy, że w przyszłości udział tych urządzeń będzie się zwiększał, m.in. kosztem desktopów.

Rok 2012 był dla nas udany w kontekście sprzedaży komputerów typu AiO. W porównaniu z 2011 sprzedaż tych urządzeń wzrosła o ok. 13 proc. Komputery All-in-One od jakiegoś czasu znajdują się w ofercie większości producentów sprzedających desktopy w Polsce. Obecnie nie ma zdecydowanego lidera w sprzedaży tych urządzeń.

Resellerzy dostrzegają zalety tego typu sprzętu i chętnie oferują klientom to rozwiązanie. AiO to bardzo dobre produkty do sprzedaży w kanale resellerskim. Komputer jest zintegrowany z monitorem, zatem średnia cena sprzedaży również jest wyższa. Komputery typu AiO są produktem atrakcyjnym wizualnie, przyciągającym uwagę, a jednocześnie ergonomicznym i stosunkowo niedrogim.