RRC koncentruje się na rynku MSP od dwóch lat. W przyszłym roku otworzy centrum szkoleniowe i nowy oddział we Wrocławiu. Jako dystrybutor Cisco planuje jednak zwiększenie sprzedaży urządzeń odbiorcom z rynku korporacyjnego.

Inżynierowie przyjdą później

Według Jacka Jędraszki, dyrektora generalnego RRC Polska, wartość sprzedanych przez dystrybutorów urządzeń Cisco wyniesie w tym roku około 20 mln dol. RRC zamierza zdobyć około 25 proc. tego rynku. Nowych partnerów chce pozyskać dzięki rozszerzeniu oferty usług dodanych. Na razie jednak RRC nie ma własnego centrum szkoleniowego (planuje jego otwarcie w przyszłym roku) ani nie zatrudnia certyfikowanych inżynierów Cisco.

W tej chwili zatrudniamy dwóch techników, którzy właśnie rozpoczynają proces certyfikacji. Nie mają tytułów, ale mieli do czynienia ze sprzętem Cisco. W ciągu dwóch lat zamierzamy wyszkolić dwóch techników CCIE – zapowiada Jacek Jędraszka.

W jednym magazynie

RRC jest także jednym z czterech dystrybutorów produktów 3Comu, producenta sprzętu dla małych i średnich firm. Zdaniem przedstawicieli Cisco Systems i nowego dystrybutora nie powinna wystąpić sprzeczność interesów.

Mimo że produkty Cisco i 3Com będą przeznaczone dla tej samej grupy klientów, nie sądzę, by umowa dystrybucyjna zmniejszyła sprzedaż 3Comu – mówi Jacek Jędraszka. – Urządzenia tych dwóch firm różnią się ceną. Jedni klienci sięgną po produkt droższy (Cisco), inni, lojalni w stosunku do 3Comu, pozostaną przy tej marce.

Podobnego zdania jest Paweł Jachyra, dyrektor handlowy 3Com Polska: – Produkty i rozwiązania 3Comu tylko w niektórych segmentach rynku są zbieżne z ofertą Cisco. Poza tym oferta 3Comu jest skierowana do firm i użytkowników kupujących urządzenia w przystępnych cenach, prostych w użyciu, których koszty zarządzania nie są wysokie.

Nowa polityka

W październiku Cisco zmieniło politykę dystrybucyjną. Sprzedaż będzie prowadzona przez paneuropejskich dystrybutorów (Cisco Distribution Partner). Na terenie Polski będą to Ingram Micro i Tech Data, które podejmą współpracę z dystrybutorami lokalnymi – Techmeksem i RRC.
Nowa umowa dystrybucyjna nie wzbudziła oczywiście zadowolenia dotychczasowych dystrybutorów Cisco.

Wolałbym nie komentować podpisania przez Cisco kolejnej umowy dystrybucyjnej akurat z RRC Polska – mówi Marek Kwiatkowski, dyrektor zarządzający Ingram Micro. – Nowa, ogłoszona 25 października, strategia dystrybucyjna Cisco dla Europy zakłada ograniczanie liczby dystrybutorów do firm paneuropejskich, mających wystarczający potencjał, aby przejąć obsługę logistyczną kanału i silnie specjalizowanych lokalnych dystrybutorów świadczących wartość dodaną. Wydaje się, że nowe decyzje powinny być podporządkowane tej strategii.