Jeszcze do niedawna resellerzy współpracujący z Asbisem, a chcący złożyć zamówienie, skazani byli na tradycyjne metody kontaktu z handlowcem. Teraz poza telefonem, faksem i e-mailem będą mogli skorzystać z witryny internetowej www.it4profi.com (umieszczonej na serwerze znajdującym się w Holandii). Znajduje się tam moduł dystrybucji online, z którego korzystać mogą klienci kilku regionalnych oddziałów Asbisu. Polskie biuro cypryjskiego dystrybutora jest jednym z pierwszych, które może zaoferować partnerom ten sposób składania zamówień. Twórcą systemu dystrybucji przez Internet, który stosuje Asbis, jest eVision. Decyzja o jego uruchomieniu zapadła w 2000 roku, a prace nad ostateczną wersją trwały przez cały 2001 rok. Docelowo ma on funkcjonować we wszystkich 22 oddziałach Asbisu.

Co było, a nie jest…

Moduł dystrybucji przez Internet zintegrowano z systemem zarządzania firmą, którego używa Asbis. Dzięki temu użytkownicy it4profi są na bieżąco informowani o tym, czy interesujący ich towar znajduje się w magazynie dystrybutora. Mogą też dowiedzieć się, że produkt sprowadzany jest tylko na specjalne zamówienie. Ciekawa wydaje się opcja, która umożliwia wyświetlenie jedynie tych produktów, które znajdują się w magazynie Asbisu. Aktualne są również ceny, które widzą użytkownicy it4profi. Przy każdym produkcie uwidoczniono, oprócz sugerowanej ceny dla użytkownika końcowego, 'osobistą’ cenę hurtową dla resellera korzystającego z systemu. Jeśli zdecyduje się on na kupno towaru i potwierdzi chęć złożenia zamówienia, system dokona automatycznej, natychmiastowej rezerwacji produktu. Teoretycznie może się zdarzyć, że gdy jeden użytkownik kompletował wirtualny koszyk z zakupami, ktoś inny złożył zamówienie na jeden z produktów umieszczonych w koszyku (obaj użytkownicy byli informowani przez system, że produkt jest w magazynie. Z tego względu po złożeniu zamówienia w trybie online, trzeba odczekać 15 minut. Po kwadransie system podświetli na czerwono te towary z koszyka, które w międzyczasie zostały zarezerwowane przez innego partnera Asbisu. Podświetlone mogą też zostać produkty, które wprawdzie są dostępne, ale w niewystarczającej ilości (nie otrzymujemy informacji, jak wiele towaru pozostało na półkach). W obu przypadkach użytkownik może zarówno potwierdzić zamówienie (w całości lub w części), jak w ogóle zrezygnować z zakupów w tej sesji.

Sprzedaż z automatu

Asbis zdecydował się na wdrożenie takiego systemu dystrybucji przez Internet, w którym brak tzw. czynnika ludzkiego na etapie składania zamówienia.

A zatem zamówienie, złożone w trybie online, nie będzie telefonicznie potwierdzane przez handlowca Asbisu. Z początku dystrybutor zakładał, że tak właśnie będzie. Tłumaczył to chęcią uniknięcia nieporozumień. Poza tym rozmowa z handlowcem dałaby partnerowi możliwość wprowadzenia zmian w internetowym zamówieniu (także, jeśli chodzi o dodatkowe upusty, co wydaje się mieć dla wielu resellerów niebagatelne znaczenie). W końcu jednak zdecydowano się na w pełni automatyczną procedurę zamawiania.

System it4profi pozwala użytkownikowi wybrać termin płatności (natychmiastowy przelew, kilkudniowy kredyt kupiecki itd.). Diler na bieżąco uzyskuje informacje, jak dużą część przyznanego kredytu kupieckiego już wykorzystał. Oczywiście, może zdecydować, czy towar odbierze osobiście, czy skorzysta z usług spedytora. Zamówiony towar trafi pod adres wybrany przez użytkownika z listy, którą każdy partner układa przy pierwszej rejestracji w sieciowym systemie dystrybucji Asbisu. Warto jeszcze wspomnieć, że it4profi umożliwia użytkownikom określenie dwóch dat dostarczenia towaru: daty preferowanej (optymalnej z punktu widzenia partnera) oraz nieprzekraczalnego terminu ostatecznego, w którym przesyłka powinna trafić do resellera.

Nie zapłaciłeś!

Przyjrzyjmy się jeszcze funkcjom, które znamy z innych systemów dystrybucji przez Internet, a których nie znajdziemy w systemie Asbisu. Na razie nie daje on użytkownikowi wglądu w pełną 'historię faktur’. Udostępniane są jedynie informacje o jeszcze niezapłaconych zamówieniach. Dystrybutor nie zdecydował się poza tym na umieszczanie danych o najbliższych dostawach towaru. System pokazuje tylko, że określonego produktu nie ma w magazynie. Reseller, który chce dowiedzieć się czegoś więcej, musi zadzwonić do handlowca. Dostawy do polskiego oddziału Asbisu przychodzą regularnie dwa razy w tygodniu (z reguły w poniedziałek i środę), a handlowcy wiedzą, co w nich będzie, z mniej więcej tygodniowym wyprzedzeniem. Wreszcie należy wiedzieć, że Asbis nie zdecydował się na wprowadzenie, znanego skądinąd, specjalnego upustu na produkty zamówione przez Internet (choć nie wyklucza, że w przyszłości stworzy możliwość otrzymania upustu). Tak czy inaczej z dobrodziejstw systemu it4profi może korzystać każdy dotychczasowy klient Asbisu, nie podpisując dodatkowej umowy.

Na razie nie wiadomo, na ile partnerzy warszawskiej firmy polubią it4profi. Żadnych danych dotyczących popularności systemu nie otrzymaliśmy także z cypryjskiej centrali dystrybutora (powiedziano nam, że system działa zbyt krótko, aby prowadzić dokładne analizy). Już teraz jednak wiadomo, że będzie ewoluował, jak zapewniano nas w Asbisie, wraz z potrzebami użytkowników.