Kazimierz Lal, Softel, Rzeszów

Jakich zmian należy się spodziewać w nowym HP? Czy nowe produkty dla użytkowników indywidualnych będą inne, czy może tylko odświeżone (tzw. klasa Soft Lifting)?

Nowe HP to firma tworzona od podstaw z wykorzystaniem najlepszych praktyk z dotychczasowego HP i Compaqa. Pracujemy od kilku tygodni w nowych strukturach, co stanowi ogromną zmianę wewnętrzną, natomiast mam nadzieję, że nie jest odczuwalne dla naszych partnerów i klientów. Jeśli zaś chodzi o zmiany w ofercie, z planów rozwoju poszczególnych produktów, które przedstawiliśmy w dniu ogłoszenia powstania nowej firmy, wynika stopniowa integracja ofert dawnego HP i Compaqa. W dziale komputerowych systemów osobistych, którym w Polsce mam przyjemność kierować, na razie oferujemy równolegle dotychczasowe rozwiązania obu firm. Za kilka miesięcy zobaczą państwo nowe urządzenia będące efektem pracy połączonych zespołów technologicznych i marketingowych nowego HP. Wykorzystamy w nich wiedzę i technologie obu firm i będziemy się opierać na sile marki Compaq na polskim rynku PC. Myślę, że będzie to lepsza, bardziej kompleksowa oferta systemów osobistych, ściślej odpowiadająca rosnącym wymaganiom klientów.

Czytelnik anonimowy

Chciałbym dowiedzieć się, jak w świetle przepisów prawa wygląda wymiana drukarki oddanej do serwisu na inną, sprawną? Uważam, że taka sytuacja w ogóle nie powinna mieć miejsca. Zdarzało się, że dostarczaliśmy do serwisu drukarkę naszego klienta w dobrym stanie zewnętrznym, zadbaną i prawie nową, a serwis oddawał wyeksploatowaną. Czy takie sytuacje są dopuszczalne?

Na to pytanie odpowiada Zbigniew Mottl, dyrektor działu serwisu w nowym HP.

Zbigniew Mottl: Sposób naprawy niektórych produktów, polegający na ich wymianie na urządzenie sprawne, takie samo, ale niekoniecznie to samo, jest zgodny z przepisami i podyktowany względami technologicznymi i ekonomicznymi. Metoda ta pozwala pogodzić wymogi dotyczące jak najkrótszego czasu naprawy z możliwymi do zaakceptowania przez rynek kosztami transportu. Względy technologiczne wymuszają centralizację napraw (np. skomplikowana aparatura do mechanicznej kalibracji urządzeń podczas montażu, warunkująca precyzję naprawy mechanizmu drukowania), a względy ekonomiczne (koszty aparatury) uzasadniają utrzymywanie jednego centralnego ośrodka naprawczego w Europie. Metoda ta jest stosowana na całym świecie, w polskim oddziale HP od 11 lat, czyli od momentu powstania firmy. Stosują ją także inne przedsiębiorstwa z branży IT.

Procesy kontroli jakości urządzeń opuszczających centralny ośrodek naprawczy odpowiadają najwyższym standardom, występują jednak incydentalnie błędy, co budzi niezadowolenie klienta. Takie przypadki rozwiązujemy indywidualnie drogą reklamacji. W mojej ocenie HP znajduje kompromis między malejącą ceną produktu, rosnącą wartością użytkową oraz obsługą posprzedażną, której koszty są w uzasadnionej ekonomicznie proporcji do ceny zakupu. Niemniej jednak pracujemy nieustannie nad poprawą ostatniego z tych elementów, aby wyeliminować przypadki powodujące niezadowolenie klienta.

Waldemar Płonka, Data System, By tom

Czy nowe HP będzie uznawać umowy autoryzacyjne zawarte w Polsce z Compaq Computer? Czy autoryzowani partnerzy Compaqa zostaną automatycznie autoryzowanymi partnerami HP?

Wszystkie umowy partnerskie pozostają w mocy, zgodnie z określonymi w nich warunkami. W pierwszym etapie łączenia firm z punktu widzenia partnerów handlowych niewiele się zmieni. Dystrybucja przebiegać będzie tak, jak do tej pory. Docelowo chcemy skonsolidować program partnerski nowego HP, stopniowo udostępniając narzędzia pomocne w sprzedaży produktów obu firm (np. dostęp do stron www, sprzęt do demonstracji, szkolenia) zależnie od segmentu rynku, w jakim dany partner się specjalizuje. Nie oznacza to dla nikogo automatycznej autoryzacji. HP przyznaje autoryzacje co roku i za każdym razem weryfikuje je według ustalonych kryteriów biznesowych, z których najważniejsza jest określona wielkość sprzedaży. Chcemy wypracować elastyczny i dynamiczny program partnerski, który pozwoli nowej firmie na poszerzenie zasięgu sprzedaży, a partnerom ułatwi pracę w konkurencyjnym otoczeniu. Do tego czasu wszystkie umowy partnerskie pozostają bez zmian.

Czytelnik anonimowy

Czy w związku z powstaniem nowego HP sprzęt Compaqa zniknie z półek sklepowych, czy będzie nosił logo HP?

Zgodnie z planami rozwoju produktów obydwie marki będą odgrywały ważną rolę w ofercie nowej firmy. Marka HP będzie korporacyjnym znakiem firmowym dla wszystkich produktów i usług z wyjątkiem komputerów stacjonarnych i przenośnych dla biznesu. HP będzie marką technologiczną, obejmującą kompleksowe rozwiązania, podczas gdy marka Compaq pozostanie wiodąca w komputerowych systemach osobistych. Jednak niezależnie od nazwy przyszłych produktów można być pewnym, że będą zawierały to, co najlepsze z technologii obu firm.

Gdzie będzie można oddać do serwisu sprzęt Compaqa kupiony przed fuzją?

Zasady prowadzenia serwiu sprzętu pozostają na razie niezmienione, podobnie umowy serwisowe. Nadal można korzystać z dotychczasowych kontaktów w zakresie serwisu urządzeń Compaqa i HP.

Sprzedajemy dość dużo sprzętu Compaqa. O jakich zmianach w ofercie musimy informować naszych klientów?

Wszelkie zmiany w ofercie następują na bieżąco, zgodnie z cyklem życia produktów w poszczególnych kategoriach, i są komunikowane przez nowe HP zarówno partnerom, dystrybutorom, jak i użytkownikom końcowym. Wszelkie informacje handlowe można uzyskać na stronach internetowych oraz w infoliniach HP i Compaqa, a jeżeli jesteście państwo naszym autoryzowanym partnerem handlowym ­ także w internetowych serwisach partnerskich, na szkoleniach i bezpośrednio od osoby obsługującej państwa region.

Jarosław Żeliński, IT-Consulting, Zegrze

Zanim doszło do fuzji, HP i Compaq konkurowały ze sobą między innymi na rynku rozwiązań intelowskich. Obie firmy stosowały własne unikalne rozwiązania technologiczne w konstrukcji np. płyt głównych. Pomysły te są objęte dziesiątkami patentów, co między innymi zmuszało konkurenta do konstruowania własnego rozwiązania. Wiele z tych działań miało na celu zwiększenie wydajności i niezawodności całego systemu, a obecnie przekształciło się z konkurencyjnych w „bratnie”. Z informacji w prasie wynika, że oferowane będą nadal dawne linie Compaqa i HP. Czy nowe HP będzie unifikowało rozwiązania technologiczne stosowane w konstrukcji płyt głównych?

Dorobek technologiczny obydwu firm stanowi dla nowego HP ogromny potencjał, który pozwala wybrać najlepsze rozwiązania, najbardziej innowacyjne i najwyżej oceniane przez naszych klientów. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby dokładnie omawiać szczegóły techniczne przyszłych produktów. Jestem pewien, że decyzje podjęte w tym zakresie pozwolą nowemu HP umocnić się na pozycji lidera technologii i sprzedaży rozwiązań intelowskich, a także we wszystkich pozostałych segmentach rynku IT.

Komputery osobiste, przenośne i kieszonkowe oferowane w przyszłości przez nowe HP będą miały nazwę Compaq, co pozwoli na wykorzystanie silnej pozycji rynkowej tej marki. Zanim jednak pojawią się produkty integrujące technologie obu firm, teraz i przez najbliższe kilka miesięcy oferujemy na rynku wszystkie urządzenia z serii Evo, Presario, Vectra i Omnibook. Będą dostępne zgodnie z cyklem życia poszczególnych produktów i stopniowo zastępowane nowościami, aby ciągłość oferty została zachowana.