Przygoda JTT z Internetem trwa siedem lat. W 1995 r. powstała internetowa witryna firmy, a ISWS uruchomiono we wrześniu 1997 r. Początkowo miał pełnić rolę elektronicznej wersji papierowego biuletynu informacyjnego, rozsyłanego co tydzień do każdego z ponad 3 tys. ówczesnych partnerów JTT. Zawierał cennik produktów oraz listę promocji. W następnych miesiącach JTT wdrożyło informatyczny system zarządzania klasy ERP (oprogramowanie MFG/Pro marki QAD). Dzięki integracji ISWS-u z MFG/Pro podawane w sieci informacje o cenach i dostępności towarów stały się wreszcie aktualne. Dystrybutor zapewnia, że od tamtej pory opóźnienia nie przekraczają 5 minut.

Wraz z rozwojem systemu sprzedaży online rosła liczba jego użytkowników. Teraz około 600 dilerów co najmniej raz w miesiącu kupuje za pośrednictwem ISWS-u, zaś wszyscy stali klienci JTT (ok. 1,7 tys. resellerów) regularnie sprawdzają w sieci ceny i podaż produktów. W pierwszym półroczu 2002 roku wartość zamówień złożonych w trybie online sięgnęła 50 mln zł. To blisko 30 proc. obrotów JTT Computer uzyskanych w I półroczu 2002 r. (wyniosły 180 mln zł).

Każdy diler JTT może sprawdzić w ISWS-ie bieżące saldo przyznanego mu kredytu kupieckiego. Rzecz jasna system nie omieszka poinformować partnera o tym, ile pieniędzy winien jest dystrybutorowi. Przydatne są też, zwłaszcza dla nowych klientów, dane teleadresowe obsługującego ich firmę pracownika działu sprzedaży i jego zastępców. Oprócz narzędzi do kompletowania i składania elektronicznych zamówień ISWS oferuje wgląd w historię operacji handlowych. Resellerzy często korzystają z możliwości zamówienia w trybie online materiałów reklamowych (tzw. standów, katalogów, ulotek itp.).

Od niedawna ISWS umożliwia śledzenie przesyłek kurierskich w sieci. Informacje takie pobierane są bezpośrednio z systemów Masterlinka i Spedpolu, dwóch spedytorów, z którymi współpracuje JTT. Dystrybutor umożliwił ponadto samodzielną wycenę i zamawianie niestandardowych modeli komputerów Adax. Funkcja ta może być przydatna w sytuacji, kiedy do resellera przyjdzie klient z pytaniem o cenę określonego modelu, ale z lepszą kartą grafiki. Wówczas reseller, korzystając z tzw. e-konfiguratora, może wprowadzić zmiany do systemu, a ten wyliczy właściwą cenę. Jeśli klient uzna, że cena mu odpowiada, reseller może od razu zamówić peceta o żądanej konfiguracji. Klienci dilerów docenią zapewne również możliwość sprawnego i szybkiego porównania od kilku do kilkudziesięciu parametrów wybranych produktów z oferty JTT. Przejrzystą tabelę porównawczą tworzy się przez zaznaczenie produktów, które interesują klienta, i użycie komendy „porównaj”. Ostatnią nowością, choć nie najmniej ważną, jest zamawianie w ISWS-ie licencji MOLP. W ofercie JTT znajduje się również oprogramowanie Corela, ale w tym przypadku nie ma potrzeby tworzenia e-konfiguratora licencji.

Użytkownicy ISWS-u powinni wiedzieć, że włożenie produktu do koszyka nie jest równoznaczne z rezerwacją. System rezerwuje towar dopiero po wysłaniu zamówienia. Tak jest dopiero od maja. Wcześniej przyjęcie zamówienia musiał jeszcze potwierdzić handlowiec, a to dodatkowo opóźniało rezerwację. Teraz zamówienie idzie bezpośrednio do magazynu dystrybutora, gdzie towar jest pakowany i wysyłany. Następnie diler otrzymuje e-mail z informacją o tym, że paczka opuściła magazyn. Słowem, wszystkie te działania przeprowadzane są automatycznie, co przesądza o zaklasyfikowaniu ISWS-u do grupy systemów 'sztywnych’. Mają one zalety, bo przykładowo nikt nie podkupi towaru w czasie, kiedy handlowiec sprawdza zamówienie. Nie są jednak pozbawione wad, nie można na przykład cofnąć złożonego zamówienia.

Dopiero od lipca użytkownicy ISWS-u mogą zgłaszać reklamacje przez sieć, bez telefonicznego uprzedzania działu RMA dystrybutora. Oczywiście, system informuje dilerów o statusie reklamacji: czy towar jest jeszcze 'w naprawie’, czy został już 'naprawiony’. Niestety, klienta może także spotkać zawód z powodu 'odmowy naprawy gwarancyjnej’ lub informacji, że 'usterki nie stwierdzono’.

Niektórzy klienci JTT będą zawiedzeni tym, że ISWS nie pozwala na negocjacje cen. Wprawdzie przy każdym zamówieniu znajduje się miejsce na uwagi, ale twórcom systemu chodziło raczej o uwagi techniczne (np. wysłanie paczki pod inny adres niż zwykle), nie zaś o próby zbicia cen. Resellerów nie cieszy zapewne także fakt, że aby otrzymać towar następnego dnia, zamówienie muszą złożyć do godz. 17.00 dnia poprzedniego. Tymczasem zgłoszenia telefoniczne i faksowe przyjmowane są do 18.30.

Zakupy w ISWS-ie są jednak tańsze dla części partnerów wrocławskiej firmy. Cały czas trwa promocja, w ramach której partnerzy z grupy cenowej A kupujący w sieci traktowani są jak partnerzy z grupy B. Należą do nich również dilerzy, którzy po raz pierwszy podpisują umowę z JTT i robią pierwsze zakupy. Różnice cenowe między grupą A i B wynoszą w zależności od produktów od 0,5 proc. nawet do 2 proc.

JTT liczy na to, że z ISWS-u korzystać będą głównie mniejsi odbiorcy. Wprawdzie wartościowo tworzą tylko 20 proc. wszystkich obrotów JTT, jednak ilościowo ich zamówienia stanowią dużo więcej, bo aż 75 proc. realizowanych przez dystrybutora operacji sprzedaży. A zatem koszty tradycyjnej, 'telefoniczno-faksowej’ obsługi takich firm są znaczące w stosunku do przynoszonego przez nie obrotu. Jeśli mali dilerzy będą kupować przede wszystkim w trybie online, koszty spadną.

A na tym zależy każdemu dystrybutorowi IT. I nie tylko.