Mimo że sprzedaż wersji pudełkowych Windows XP zakończyła się w lipcu 2008 roku, a producenci od tego czasu nie mogą już dołączać systemów XP do nowo wyprodukowanych komputerów (o czym pisaliśmy w artykule 'Czas pogrzebać XP’ zamieszczonym w CRN Polska 16/2008), do 31 stycznia 2009 r. Microsoft będzie sprzedawał swoistą kombinację dwóch wersji systemu: OEM-a w kolorowym pudełku.

Wersje OEM będą pakowane w pudełka bezpośrednio u dystrybutorów, którzy już robią zapasy, przewidując wzrost sprzedaży. Ich zdaniem produkt w pudełku cieszy się sporym zainteresowaniem resellerów, którzy zaczęli o niego pytać na tydzień przed pojawieniem się go na rynku. Jako że wersja pudełkowa kosztuje zazwyczaj dwa i pół raza więcej niż wersja OEM-owa, XP w cenie OEM może być prawdziwą gratką dla resellerów.

Użytkownik końcowy będzie mógł nabyć wersję OEM w kolorowym pudełku aż do wyczerpania się zapasów zgromadzonych przez resellerów, co może potrwać do kwietnia 2009 roku lub dłużej – w zależności od tego, ile sztuk XP kupią do końca stycznia.

Mocny akcent
na koniec

Najwcześniej na Vistę musieli przestawić się producenci sprzętu komputerowego.

W lipcu 2008 roku prawo do sprzedaży Windows XP stracili producenci międzynarodowi, np. Dell, HP, oraz lokalni duzi producenci, jak NTT, Vobis, PCF czy Action – mówi Marcin Sowiński, szef działu Windows Client w polskim Microsofcie. – Teraz nadszedł czas na całkowite zakończenie produkcji i sprzedaży Windows XP – dodaje.

W tym samym czasie Microsoft zakończył sprzedaż pełnych wersji pudełkowych, ale licencje OEM-owe były nadal dostępne.

System ten, w odróżnieniu od wymagającego sprzętowo Windows Vista, współpracuje z większością komputerów, również wieloletnich, dzięki czemu jest to najczęściej wybierana wersja systemu do legalizacji – mówi Marcin Sowiński. – Zwykle nielegalny użytkownik kupuje wersję dystrybucyjną OEM luzem i sam instaluje taki system na komputerze – dodaje.

Mimo że Vista jest dostępna od ponad roku, klienci nadal wolą posługiwać się XP – na starszym sprzęcie Vista działa nie najlepiej.

System Windows XP jest nadal bardzo popularny i przez wielu oceniany jako lepszy niż Windows Vista – mówi Krzysztof Florczak, OEM Director w polskim Microsofcie.

Teraz, mając w zasadzie ostatnią szansę na to, aby kupić XP – dostają go w wersji OEM, ale w pudełku.

Wersja dostępna w sprzedaży od połowy listopada 2008 roku nieco się różni od dotychczas oferowanych licencji OEM-owych. Użytkownicy końcowi będą mogli korzystać z pomocy Microsoftu podczas instalacji systemu.

Dotychczas użytkownik musiał sam sobie radzić z instalacją systemu – mówi Krzysztof Florczak.

Dla CRN Polska mówi Marcin Sowiński, szef działu
Windows Client w polskim oddziale Microsoftu.
OSTATNI MOMENT
NA LEGALIZACJĘ SYSTEMU

W związku z kampanią towarzyszącą wycofywaniu
Windows XP od 14 listopada wprowadzamy nowe
opakowanie wersji Windows XP Home w postaci
ładnego pudełka. Cena tego produktu nie ulegnie
zmianie. Zakładamy, że sugerowana cena detaliczna
będzie wynosić 299 zł, choć może się ona zmieniać
z uwagi na zmianę kursu dolara. Oprócz pudełek reseller powinien
otrzymać naklejki z taką właśnie ceną, które może, ale nie musi, nakleić
na sprzedawanych pudełkach. Wprowadzamy również wsparcie
instalacyjne dla tych produktów, aby odciążyć naszych partnerów.
Sądzimy, że ładne opakowanie znacząco pomoże wyeksponować
Windows XP tuż przed jego wycofaniem.

System Windows XP w nowych pudełkach jest już u dystrybutorów.
Możliwe będzie również zamawianie samych pudełek bezpośrednio
przez resellerów za pośrednictwem opiekuna Microsoft. Popyt na
Windows XP, głównie wśród tych użytkowników, którzy chcą zalegalizować
system, oceniamy na 500 tys. sztuk w ciągu następnych trzech
miesięcy. To może być bardzo dobry sposób na skompensowanie
mniejszego popytu wynikającego z ogólnego spowolnienia biznesu.
Niewątpliwie trudno ocenić dokładnie, co się wydarzy na rynku po
wyprzedaży ostatnich sztuk tego systemu, ale jesteśmy przekonani,
że każdy reseller powinien się zastanowić, jak się zachować w okresie
wycofywania ze sprzedaży Windows XP. Zwykle w ostatnim momencie
sprzedaży produktu można sporo na nim zarobić. Warto też złożyć
u dystrybutora zamówienia, aby zapewnić sobie możliwość
sprzedaży Windows XP przez maksymalnie długi czas.

Przewidywany wzrost sprzedaży

Kiedy rozmawialiśmy z dystrybutorami (na początku listopada – przyp. red), czekali oni jeszcze na dostawy.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi od Microsoftu pierwsze wersje pudełkowe OEM pojawią się w sprzedaży na początku listopada – mówi Ewa Dębowska z działu oprogramowania w Actionie.

Sławomir Terlecki, Product Manager odpowiedzialny za produkty Microsoftu w AB, w pierwszych dniach listopada mówił, że dystrybutor ma już produkty OEM, które mają być przepakowane w promocyjne pudełka, ale pudełek jeszcze nie otrzymał.

Dystrybutorzy przypuszczają, że dzięki akcji promocyjnej Microsoftu wzrośnie sprzedaż OEM-owych wersji Windows XP.

Przewidujemy podwojenie sprzedaży, bo produkt w kolorowym opakowaniu budzi znacznie większe zainteresowanie klientów niż ten sam towar, ale oferowany bez pudełka – mówi Ewa Dębowska.

Zdaniem Sławomira Terleckiego sprzedaż produktów OEM-ych Microsoftu w ostatnich miesiącach roku jest zazwyczaj duża. Jednak nieco ostrożniej szacuje on poziom wzrostu sprzedaży.

Dodatkowa promocja być może podniesie jeszcze troszkę tę sprzedaż – przypuszcza Sławomir Terlecki.

Resellerzy już pytają o ten produkt. Część z nich, podobnie jak dystrybutorzy, uważa, że oprogramowanie w kolorowym pudełku będzie budziło zainteresowanie tych klientów, którzy kupują oczami. Być może resellerzy zarobią na nim jeszcze więcej, jeśli będą uczulać swoich klientów na to, że warto, aby na ich sprzęcie był zainstalowany oryginalny system i to z wielu powodów, m.in. bezpieczeństwa czy wsparcia technicznego.

OFFICE 2007 DLA SMB:
U DYSTRYBUTORÓW
DO STYCZNIA

– Sierpniowa promocja Microsoftu dotycząca Office 2007
w wersji Small Business w cenie 645 zł okazała się sporym
sukcesem – zarówno z punktu widzenia producenta, jak i dla
dystrybutorów oraz resellerów.

– Zdaniem Bartłomieja Danka, szefa grupy Office z Microsoftu,
klienci doceniają możliwość integracji Office’a 2007 z innymi
aplikacjami, jego większą efektywność oraz sprawne
zarządzanie dokumentami.

– Z informacji Microsoftu wynika, że produkt sprzedawał się
na tyle dobrze, że u dystrybutorów będzie go można kupić
najwyżej do stycznia 2009 roku.

– Dystrybutorzy potwierdzają tę informację i dodają, że obecnie
cena wersji pudełkowej jest niższa niż wersji OEM, więc pudełka
z Office 2007 sprzedają się znacznie lepiej niż OEM-owa wersja
tej aplikacji.

– Resellerzy są zdania, że promocja Office’a to strzał
w dziesiątkę. Uważają, że cena wersji promocyjnej jest bardzo
przystępna, zwłaszcza wziąwszy pod uwagę zawartość
pudełka. Twierdzą też, że klienci doceniają fakt, że
Office 2007 Small Business Edition może być instalowany
zarówno w desktopie, jak i na notebooku.

Downgrade bezterminowo

Ci, którzy koniecznie chcą pracować na XP, mogą skorzystać z możliwości downgrade’u z Visty – jako że wsparcie dla XP będzie świadczone przez Microsoft do 2014 roku.

Warto pamiętać o tym, że downgrade nie ma ograniczenia czasowego i będzie dostępny także wtedy, kiedy kupno systemu XP nie będzie już możliwe. Down-grade jest jednak dostępny tylko dla tych klientów, którzy kupili komputery z droższymi licencjami – Windows Vista Business lub Ultimate. Zatem ci, którzy zdecydowali się na wersję Premium lub Basic, nie będą mogli skorzystać z downgrade’u do XP.

Trzeba pamiętać także o tym, że użytkownicy Visty, którzy zdecydowali się na downgrade do XP, mogą w dowolnym momencie wrócić do pierwotnego systemu.