Marcin Tygielski, Net-System, Łódź

Zajmujemy się sprzedażą i serwisem komputerów, urządzeń biurowych, drukarek. Większa część naszych przychodów pochodzi z napraw oraz okresowych przeglądów drukarek. Nabycie części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych Lexmarka jest trudne. Jeżeli mamy sprzedać drukarkę tej marki i nic z tego nie mieć, wybierzemy urządzenia konkurencji, która nie ma problemów z zaopatrzeniem. Po za tym klienci wymagają szybkiej interwencji serwisu, a nasze tłumaczenia, że serwis centralny jest w innym mieście, nikogo nie interesują.
I jeszcze jedna kwestia: w jaki sposób można zdobyć autoryzację na naprawy?

Odpowiada Mariusz Ożarowski

Możliwość zakupu części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych Lexmarka nie jest ograniczona. Bardzo zależy nam na sprzedaży oryginalnych części zamiennych. Jeżeli ktokolwiek ma z tym problemy, proszę o bezpośredni kontakt.

W kwestii autoryzacji na naprawy sprzętu: należy podzielić je na gwarancyjne i pogwarancyjne. O ile otrzymanie autoryzacji na naprawy gwarancyjne wiąże się z poważnymi inwestycjami, o tyle autoryzację na naprawy pogwarancyjne można uzyskać prawie natychmiast. Wymagane jest pozytywne zaliczenie szkolenia serwisowego, a także zaopatrzenie się w podstawowe części dla danego modelu drukarki.

Reseller z Warszawy

Dlaczego ceny nowych tuszy do drukarek Lexmarka są tak wysokie? W niektórych przypadkach opłaca się zamiast wymieniać tusz, kupić nową drukarkę.

Odpowiada Bogdan Jankowski

Naszym zdaniem ceny głowic nie są wygórowane ze względu na ich wydajność. Dla użytkowników, którzy nie drukują dużo i nie potrzebują głowic wysoko wydajnych, stopniowo wprowadzamy głowice do umiarkowanie intensywnego wykorzystywania. Ich cena brutto dla użytkownika końcowego nie powinna przekraczać 100 zł. Na początku stycznia wprowadziliśmy do dystrybucji kolejną głowicę tego typu o numerze 71 (PN 15M2971E), która jest umiarkowanie wydajnym odpowiednikiem popularnej głowicy nr 70 (PN 12A1970E). Ponadto z myślą o użytkownikach drukujących zdjęcia znacznie obniżyliśmy cenę głowicy z atramentem fotograficznym nr 90 (12A1990E). Z pełną ofertą głowic do umiarkowanie intensywnego wykorzystywania można się zapoznać na naszej stronie WWW.

Sławomir Dymerski, Centrum Dozoru Systemów Pożarowych, Ostrołęka

1. W jaki sposób mamy doradzać klientowi, tzn. kiedy na przykład należy zaproponować urządzenie droższe, a kiedy tańsze? Jakie drukarki polecać, gdy kryterium wyboru jest jakość kopii, a nie ich liczba?

2. Jakie są za i przeciw (chodzi mi o doradzanie klientowi), jeśli chodzi o urządzenia wieloczynnościowe?

Odpowiada Maciej Trusiuk

1. To trudne do określenia. Należy pamiętać, że lepsze modele zapewniają wyższą jakość druku, szybszą pracę, niższe koszty eksploatacji oraz dłuższą żywotność produktu. Jeżeli klient ma większe wymagania wobec produktu i jest w stanie za to zapłacić, należy polecić mu lepszy model urządzenia. Jeżeli drukuje więcej niż 100 stron miesięcznie, powinien liczyć się z wyższymi kosztami eksploatacji. Warto wtedy polecić mu lepszy model drukarki, wówczas koszt materiałów eksploatacyjnych jest niższy.

2. Za – przemawia niższy koszt zakupu w porównaniu z osobno nabywanymi urządzeniami. Poza tym 'kombajn’ zajmuje mniej miejsca, jest obsługiwany przez zintegrowane oprogramowanie. Naprawa odbywa się w tym samym punkcie serwisowym, urządzenie ma znacznie mniej kabli, a poszczególne jego elementy lepiej ze sobą współpracują.
Przeciw – jeżeli zepsuje się jeden element, do serwisu musimy wysłać całe urządzenie.

Maciej Baran, Mabar Computers, Jaworzno

Jakich argumentów mamy używać, by przekonać klientów do zakupu produktów Lexmarka? Obecnie klient może nabyć drukarkę tańszą niż komplet nowych tuszy do niej.

Odpowiada Maciej Trusiuk

W żadnym modelu Lexmarka cena tuszy nie jest wyższa od ceny drukarki. Z602 za ok. 230 zł jest sprzedawany z nabojami nr 17 i 27, które kosztują ok. 170 zł. W przypadku wyższych modeli różnice są znacznie większe. Klientowi więc bardziej opłaca się zakup nowych zasobników od zakupu drukarki, tym bardziej że są zintegrowane z głowicami.

Karol Kasprzyk, Vatim Computers, Warszawa

Czy Lexmark zamierza zmienić politykę cenową dotyczącą laserowych drukarek kolorowych (np. C720N)? Teraz oferuje przestarzałe, czteroprzebiegowe konstrukcje w cenach znacznie przewyższających nowe, szybko drukujące w kolorze modele OKI i HP. Gdyby chociaż koszty eksploatacji kolorowych drukarek Lexmarka były niższe niż u konkurencji (w klasie niedrogich laserówek kolorowych)! Niestety są wyższe. Jak mamy sprzedawać produkt, który jest po prostu nieatrakcyjny dla klienta?

Odpowiada Bogdan Jankowski

Lexmark sukcesywnie odświeża linię laserowych drukarek kolorowych. Chciałbym zauważyć, że oprócz low-endowej drukarki C720, do której odnosi się pytanie, oferujemy także urządzenia wykorzystujące w druku obrazów kolorowych technologię jednego przebiegu przez cztery umieszczone szeregowo głowice laserowe (Lexmark C752, C752L, C912). Podobna technologia ma zastosowanie w high-endowych drukarkach C912 i dzięki niej ten model drukuje z prędkością 29 str./min. Ponadto nasze kolorowe drukarki laserowe można rozbudować tak, by uzyskać urządzenie wielofunkcyjne.

Adam Góra, AD-NET, Zabrze

Dlaczego Lexmark nie podaje na swoich materiałach eksploatacyjnych objętości pojemnika w mililitrach? Jest to jeden z parametrów, dzięki któremu jesteśmy w stanie szybko przekonać klienta do zakupu produktu.

Odpowiada Bogdan Jankowski

Lexmark zakłada, że użytkownika bardziej interesuje wydajność drukarki, tzn. liczba stron, które może z niej wydrukować, niż pojemność głowicy. Poza tym przy obecnych różnicach technologicznych pojemność głowicy jest parametrem niewymiernym. Proszę zauważyć, że jedynym wspólnym parametrem wydajności dla głowic i pojemników z atramentem, podawanym przez wszystkich producentów drukarek, jest liczba stron, które można z nich wydrukować. Dzięki temu łatwo porównamy wydajność materiałów i rzeczywisty koszt wydruku strony. Wydajność głowic i pojemników z atramentem podawana jest dla 5-proc. pokrycia strony atramentem czarnym i 15-proc. pokrycia kolorowym.