Bielskiemu dystrybutorowi zabrakło do lidera 13,5 punktu, pierwsze miejsce przypadło tym razem Europejskiemu Funduszowi Leasingowemu. Techmex uzyskał zatem trzynaste miejsce. Rok wcześniej spółka zdobyła dwa razy mniej punktów, co wystarczyło jedynie na zajęcie 41 miejsca. Znacznie awansował również ComArch, z 55 na 20 pozycję, podwoiwszy liczbę zdobytych punktów. Dużo mniejszy sukces odniósł Softbank, który przesunął się do góry tylko o sześć miejsc. Po raz pierwszy w rankingu pojawiły się witryny HP (46) i Lucent Technologies (100).

Pozostałe firmy IT wypadły słabo, a kilka poniosło prawdziwą klęskę. W nietypowej sytuacji znalazło się Karen Notebook, które zostało lepiej ocenione niż rok wcześniej (37 punktów), ale spadło o 30 miejsc w dół, na 80 pozycję. Dużo gorzej niż w I edycji wypadł sieciowy serwis Ster-Projektu, a w fatalny rezultat Optimusa aż trudno uwierzyć. Nowosądecka spółka została niemal dwa razy gorzej oceniona i w rezultacie ze znakomitego 3 miejsca spadła na… 132. Czyżby po przecięciu pępowiny, łączącej go z Onetem.pl, Optimus nie miał już w sieci nic do zaoferowania partnerom, kontrahentom i klientom?

Kto jest kim?

Ogólnie jednak widać duży postęp w rozwoju internetowych serwisów i to niezależnie od branży, w których działają. Niewątpliwie zarządy firm przeznaczają coraz więcej funduszy na wirtualne formy kontaktu ze światem. Jeszcze rok temu Powszechny Zakład Ubezpieczeń był jedynym przedsiębiorstwem, którego witryna uzyskała ponad 50 punktów. W tym roku taki wynik osiągnęło więcej niż 30 firm. Ciągle jednak polskie strony WWW najlepiej prezentują się jako wizytówki, choć i to nie zawsze (na przykład 12 firm nie podaje adresu do korespondencji). Co trzecie przedsiębiorstwo nie zamieszcza na stronie podstawowej informacji, jaką jest prezentacja zarządu, a na 36 witrynach figurują jedynie imiona, nazwiska i funkcje członków dyrekcji. Zaledwie 38 firm ułatwia klientom kontakt, zamieszczając pełne dane teleadresowe poszczególnych działów, departamentów czy oddziałów. W 11 serwisach nie można odnaleźć tego typu danych, w pozostałych informacje są niedokładne. Brak wyczerpujących informacji o pracownikach odpowiedzialnych za poszczególne działy. Także kontakt z webmasterami jest bardzo ograniczony. W 72 przypadkach nie można wysłać żadnego komentarza czy pytania dotyczącego serwisu.

Dość dobrze oceniono za to sposób prezentacji oferty. Ponad 60 proc. firm zamieściło szczegółowy opis produktów lub usług z ofertą cenową, ale tylko dwie (Górnośląski Bank Gospodarczy i Centrum Leasingu i Finansów Clif) pokusiły się o porównanie swoich cen z cenami konkurencji. Dokładnie i wyraziście przedstawiane są sieci sprzedaży z adresami przedstawicielstw. Dość często spotkać można interaktywne mapki ułatwiające znalezienie potrzebnego adresu. Niestety, niewiele firm, bo jedynie 33, umożliwia subskrypcję najnowszych informacji o swojej działalności za pomocą poczty elektronicznej.

Kontakt do naprawy

Twórców rankingu zdziwiło, jak bardzo utrudnione jest połączenie drogą elektroniczną z wieloma spółkami. Z pięcioma nie ma żadnego kontaktu pocztą elektroniczną, a 29 zamieszcza tylko jeden ogólny e-mail. Brak adresów i telefonów poszczególnych działów. Co gorsza, wiele przedsiębiorstw ignoruje pytania przesłane e-mailem. Kwestia odpowiedzi na pytania zadane pocztą elektroniczną nie poprawiła się przez ostatni rok. Prawie 90 proc. firm nie udzieliło odpowiedzi na zadane pytanie, a tylko 22 odpowiedziały w ciągu kilku godzin.

Zaledwie 50 przedsiębiorstw zamieszcza na stronie oddzielny dział dla prasy zawierający notatki na temat historii, działalności bieżącej, pliki ze zdjęciami oraz dane osób odpowiedzialnych za kontakty z mediami. A przecież, jak podkreślają analitycy Przodownik Consulting, 'w dzisiejszych czasach kontakt z mediami to niezbędny element realizacji celów strategicznych firmy’.

Badanie polskiego Internetu zostało po raz pierwszy w Polsce przeprowadzone przez Przodownik Consulting wiosną 2001 r. i objęło 200 stron WWW największych polskich przedsiębiorstw. Firma deklaruje, że posługiwała się metodami opracowanymi na największych europejskich uniwersytetach, m.in. w Sztokholmie, Londynie, oraz w amerykańskim George Washington University. Badanie powtórzono po roku, aby zaobserwować jak zmienia się podejście przedsiębiorców do wykorzystywania Internetu w codziennej działalności. Tegoroczna analiza zawartości witryn prowadzona była od lutego do kwietnia. Tym razem w badaniach wzięło udział 150 firm. Osiem wciąż nie posiada swojego wirtualnego serwisu lub od dłuższego czasu go buduje.

Przodownik Consulting
tel. (12) 296-20-10, faks (12) 296-20-09
www.przodownik.pl