Rok temu Microsoft wprowadził nowy system beznośnikowej sprzedaży Office’a OEM-owego 2007. Zamiast płyty z pełnym oprogramowaniem, użytkownik biznesowy dostaje tylko licencję z kodem. W większości nowych komputerów jest już 60-dniowa wersja próbna Office’a, a jeśli jej nie ma, można ją np. ściągnąć ze strony producenta. Wersję próbną może również zainstalować reseller. Do zamiany wersji próbnej na na pełną potrzebny jest kod z pakietu licencyjnego (w zależności od wersji Office’a w cenie od ok. 700 do 1300 zł).

Z wypowiedzi resellerów wynika, że użytkownicy nie mieli specjalnych problemów z zaakceptowaniem takiej formy kupowania oprogramowania i szybko się do niej przyzwyczaili. Utrzymują jednak, że Office w wersji OEM sprzedaje się gorzej niż w pudełkowej. W ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy z powodu wahań kursów walut Office pudełkowy był bowiem tańszy niż OEM-owy. Ponadto niektórzy sprzedawcy mają jeszcze w sprzedaży promocyjny Office w wersji Box. Zdaniem przedstawicieli Microsoftu wkrótce sytuacja się unormuje i pudełkowy Office będzie droższy niż OEM.

Wahania kursów walut i promocja office SBE BOX

Resellerzy twierdzą, że na rynku trafiają się jeszcze produkty z licencją Box tańsze niż z licencją OEM.

Przyczyn wyższych cen wersji OEM-owej jest kilka. Po pierwsze pudełkowy Office kupowano jeszcze za tanią walutę, przed recesją, kiedy złoty był silny. Po drugie (według Microsoftu to najważniejszy powód) wersje OEM-owe drożały ze względu na silne wahania kursów walut. Cena wersji pudełkowej wynika zawsze z przeliczenia euro na złote, a OEM-owej – z przeliczenia dolarów na naszą walutę. W wyniku wahań kursu euro w stosunku do dolara produkty z licencją Box stały się tańsze (wbrew zamiarom producenta) niż z licencją OEM.

Obniżenie ceny wersji pudełkowej poniżej ceny OEM-a jest niepożądanym efektem ubocznym tej sytuacji – mówi Krzysztof Florczak, OEM Director w polskim oddziale Microsoftu. – Zgodnie z podstawowym założeniem firmy licencje OEM mają być tańsze niż pudełkowe, a przewaga cenowa ma zachęcać producentów komputerów do preinstalacji i pokryć dodatkowe koszty z nią związane.

Po trzecie sprzedawcy mają jeszcze zapasy tanich programów po ubiegłorocznej jesiennej promocji pudełkowej wersji Office’a dla biznesu (kosztował tylko ok. 600 zł, podczas gdy SB OEM – ok. 1 tys. zł). U dystrybutorów można ją było kupić do stycznia 2009 r. U niektórych resellerów jest jeszcze do nabycia Office SB Box za 1200 zł, co według producenta jest w dalszym ciągu skutkiem promocji. Gdy więc sprzedadzą pudełka z popromocyjnym Office’em, cena wersji Box będzie wyższa (od 1360 zł) niż OEM-owej i sytuacja się unormuje.

W efekcie tego splotu okoliczności klienci ostatnio znacznie częściej wybierali wersję pudełkową.

Licencja w wersji Box pozwala użytkownikowi na zainstalowanie drugiej kopii pakietu w należącym do niego notebooku, więc de facto ma pełne oprogramowanie na dwóch komputerach – mówi Tomasz Barsznica, właściciel tarnobrzeskiego Viacomu. – Natomiast licencja typu OEM jest przypisana do jednego komputera.

PRZYGOTOWANIE PLIKU
WYKONYWALNEGO
UMOŻLIWIAJĄCEGO
AUTOMATYCZNĄ INSTALACJĘ
OFFICE’A OEM

– utworzyć katalog roboczy Office2007

– utworzyć podkatalog OfficePro

– skopiować do tego podkatalogu płytę z wersją instalacyjną
Office Basic, Pro i SBE

– do tego samego podkatalogu skopiować plik Config.XML
z płyty OEM Preinstallation Kit

– utworzyć plik AUTORUN.txt

– wpisać w nim komendę: open=ZainstalujOffice.bat

– zapisać plik w katalogu Office2007 i zmienić jego
rozszerzenia na .inf

– następnie utworzyć plik ZAINSTALUJOffi ce2007.txt

– w nim wpisać ścieżkę instalacyjną określającą,
w jaki sposób ma się uruchomić Office:
OfficeProsetup.exe
MicrosoftOffi ceActivationAssistant.exe/s/v”/QN”

– zapisać plik w katalogu Office2007 i zmienić
jego rozszerzenie na .bat

– gotowy plik wsadowy skopiować na jakiś nośnik
(np. pendrive), pamiętając przy tym, że nie trzeba
kopiować całego katalogu Office2007, ale tylko jego
poszczególne elementy.

Proces
instalacji

Do przeprowadzenia instalacji potrzebny jest przede wszystkim plik wsadowy umożliwiający zainstalowanie w komputerze 60-dniowej wersji próbnej Office’a (czyli tzw. obrazu Office Ready PC – ORPC). Plik tworzy się za pomocą płyty z tzw. OPK (OEM Preinstallation Kit) Mas-ter Kit, którą partnerzy produ-centa mogą pobrać za darmo z jego strony WWW (http://oem.microsoft.com/script/contentpage.aspx?PageID=563?009) lub kupić u dystrybutora. Płyta z tzw. OPK Master Kit jest nośnikiem instalacyjnym 60-dniowego triala dla wszystkich czterech wersji Office’a, czyli Basic, Small Business Edition i Professional oraz Home&Students.

OPK nie jest potrzebny, jeśli
w kupowanym sprzęcie jest już zainstalowane ORPC (dotyczy to większości komputerów A-brandowych). Zdaniem resellerów 60-dniowa wersja próbna Office’a
jest instalowana przez producentów w ok. 95 proc. pecetów. Na komputerze z zainstalowaną 60-dniową wersją próbną pakietu Office 2007 OEM znajduje się znaczek Microsoft Office Ready.

Jeśli komputer nie ma ORPC, reseller może sprzedać klientowi OPK (za 25 – 35 zł) lub zainstalować tzw. obraz Office.

Z kolei do odblokowania wersji próbnej Office’a służy zestaw licencyjny (tzw. Medialess Licence Kit) zawierający licencję na korzystanie z wybranej wersji pakietu OEM Office 2007, aktywujący ją klucz, certyfikat autentyczności (COA) oraz informację o możliwości zamówienia nośnika. Trzeba jednak zaznaczyć, że licencja OEM jest przypisana do komputera, z którym została kupiona, i nie można jej przenosić na inny.

Wersję próbną aktywuje się za pomocą kodu dołączanego do zestawu licencyjnego dla wybranego Office’a, czyli tzw. Medialess Licence Kit (MLK). W celu odblokowania wersji próbnej wystarczy wpisać klucz aktywacyjny, ale pełne aktywowanie programu odbywa się przez Internet lub telefon.

Niektórzy chcą z nośnikiem

Sprzedaż bez nośnika dotyczy OEM-owego pakietu Office 2007 przeznaczonego do użytku w firmach i instytucjach, czyli Basic, Small Business Edition i Professional. Resellerzy twierdzą, że wielu klientów jest przyzwyczajonych do takiej formy kupowania oprogramowania i brak nośnika zupełnie im nie przeszkadza. Przedstawiciele handlowi z wrocławskiego Spring Notebook utrzymują wręcz, że łatwiej sprzedaje się oprogramowanie bez nośników.

Nasi klienci nie wnikają, czy dostają wersję z nośnikiem, czy bez – mówi Marcin Seinkbeil z kołobrzeskiego Galaxy. – Kiedy produkt wchodził na rynek, chcieli koniecznie kupić płytę, ale obecnie nie mamy już żadnych problemów ze sprzedażą samych licencji.

Zdaniem innych resellerów niektórzy nabywcy nie znają takiej formy sprzedaży i fakt, że nie dostają płyty z pełnym oprogramowaniem, wywołuje ich niepokój. Według handlowców z NexComu produkt bez pełnej wersji instalacyjnej budzi u klientów spore wątpliwości.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby reseller oprócz licencji sprzedał klientowi płytę z OPK Master Kit. W niektórych sklepach można kupić samo OPK Master Kit (bez licencji), jednak resellerzy, którzy oferują takie rozwiązanie, właściwie sami sobie szkodzą.

Teoretycznie OPK Master Kit mogą kupić tylko system builderzy, ale w praktyce nośnik plików instalacyjnych sprzedaje się wszystkim. Według producenta system builderem jest bowiem nie tylko ten, kto potrafi złożyć komputer, ale także każdy, kto umie (lub uważa, że umie) instalować oprogramowanie. Płytę zawierającą OPK Master Kit można nabyć również bezpośrednio u producenta, ale znacznie drożej niż u resellerów, bo za równowartość 15 dol.

Podpowiedź dla klienta

W okresie korzystania z wersji próbnej pakietu, Office będzie wyświetlał podpowiedź na temat możliwości zakupu klucza do pakietu. Dzięki drobnej sztuczce reseller ma szansę tak zmody-
fikować okno z podpowiedzią, aby wskazywało jego sklep jako potencjalne miejsce dokonania zakupu.

Jak to zrobić? Trzeba zainstalować pierwszą aktualizację,
tzw. asystenta aktywacji pakietu Office, a następnie ją zmodyfikować zgodnie z informacjami o sprzedawcy.

Pierwszy krok polega na pobraniu z witryny Microsoftu pliku MSOSAA_setup.exe i uruchomieniu go na komputerze docelowym.

W drugim kroku sprzedawca rejestruje się na stronie internetowej www.microsoftosaa.com, następnie tworzy konto i edytuje informacje dotyczące swojego sklepu. W tym miejscu reseller może też dodać logo placówki i wpisać jej adres internetowy. Właśnie te dane będą prezentowane użytkownikowi w podpowiedzi wyświetlanej podczas bezpłatnego korzystania z wersji próbnej pakietu Office.

Po zaktualizowaniu danych reseller musi jeszcze pobrać plik konfiguracyjny OAA.config. Tym nowo utworzonym plikiem należy zastąpić domyślny plik OAA.config. z podfolderu Microsoft Office Suite Activation Assistant.

Instrukcję dla partnerów i dodatkowe informacje na temat sprzedaży pakietu Office OEM zamieszczono na stronie internetowej producenta: http://www.microsoft.com/poland/oem/office_oem.aspx.