Rafał Myślicki, Quanto Computers, Opole

Dlaczego w AB, które jest moim głównym dostawcą, nie mogę kupić drukarek OKI? Czy jest to kwestia autoryzacji, czy problemów logistycznych producenta w Polsce?

Tadeusz Ferenc, Pen-Kom, Kamienna Góra

Konkurencyjne firmy, np. Samsung, Minolta czy HP, stale zwiększają ofertę drukarek laserowych. Jednocześnie ceny urządzeń są coraz bardziej przystępne. Podobnie reklamuje się OKI. Dlaczego więc mam problem z nabyciem drukarek OKI w AB? W ofercie dystrybutora można znaleźć tylko parę modeli drukarek igłowych. Czy zamierzacie państwo zmienić tę sytuację w najbliższym czasie?

O brak drukarek OKI w ofercie AB pytali również Grzegorz Kudas z wrocławskiej firmy AGE Computer i Marek Soroka z Piomaru w Brzegach

Odpowiada Jacek Tarkiewicz

AB nie jest autoryzowanym dystrybutorem OKI. W tej chwili miano autoryzowanego dystrybutora mają: ABC Data, California Computer, D&D, River oraz Tech Data. Wymienione firmy spełniają nasze oczekiwania. Na razie nie przewidujemy żadnych zmian w sieci dystrybucyjnej, aczkolwiek bardzo uważnie obserwujemy wszelkie zmiany na rynku. Przyczyna, dla której w AB nie można kupić większości modeli drukarek OKI, nie leży więc w naszych problemach logistycznych, jako jeden z nielicznych producentów drukarek mamy własny, centralny magazyn pod Warszawą. Zainteresowanych naszymi produktami, szczególnie drukarkami stronicowymi, proszę o bezpośredni kontakt z OKI lub z którymś z naszych dystrybutorów. Na pewno postaramy się rozwiązać państwa problemy.

Krzysztof Kacprzak, Help, Płock

Nie kwestionuję niezawodności drukarek OKI, ale dlaczego są tak drogie?

Odpowiada Jacek Tarkiewicz

Pojęcie 'drogie’ jest bardzo względne. Nabywca drukarki musi sobie przede wszystkim zadać pytanie, jakie są jego potrzeby w zakresie druku igłowego, jakie obciążenia przewiduje i w jakich warunkach ma pracować urządzenie. Drukarki igłowe OKI, może nie najtańsze na rynku, należą, jak pan trafnie zauważył, do niezawodnych, co bezpośrednio wpływa na całkowity koszt eksploatacji urządzenia. Inaczej rzecz ujmując, cena jest wyższa, ale koszt eksploatacji niższy.

Kazimierz Lal, Softel, Rzeszów

Proszę o kilka słów na temat planów OKI na bliższą i dalszą przyszłość.

Odpowiada Jacek Tarkiewicz

W najbliższej przyszłości planujemy wprowadzić wiele nowych drukarek zarówno monochromatycznych, jak i kolorowych. W dalszej perspektywie coraz większą rolę będą odgrywały urządzenia kolorowe, przeznaczone dla pojedynczych użytkowników i dla dużych grup roboczych. Będziemy się starali, aby nasze produkty były coraz łatwiejsze w obsłudze i każdy użytkownik mógł wydrukować dowolny dokument, np. komplet wizytówek.

Zbigniew Kosacki, Ośrodek Informatyki – Wojewódzki Bank Danych, Opole

Czy urządzenia drukujące OKI można stosować w systemie Linux?

Odpowiada Marek Nerwiński

Wszystkie drukarki OKI z wyjątkiem GDI (np. OKIPAGE 8w Lite) mogą być stosowane w Linuksie. Systemy operacyjne Linux mają wbudowane mechanizmy druku, polegające na utworzeniu pliku danych w formacie postscript, przetworzeniu go na bitmapę (ewentualnie PCL, ESC/P), utworzeniu kolejki wydruku i drukowaniu. Specyficzne właściwości drukarki (format papieru, duplex, rozdzielczość, kolor) są uwzględniane przez system linuksowy dzięki wykorzystaniu informacji zawartych w plikach PPD (PostScript Printer Description), które można zaimportować za pomocą programów narzędziowych, np. dla wersji Linux Red Hat v6.0 programu narzędziowego GPR. Pliki te znajdują się w systemach Windows lub na dyskach ze sterownikami Windows dostarczanych przez OKI, a także
na stronie www.oki.pl. Więcej informacji na temat drukowania w systemach Linux, a także pliki PPD można znaleźć na stronie www.linux­printing.org.

Sabina Banach, PS-KOM, Jawor

Gdzie można tanio naprawić lub kupić głowice do wszystkich rodzajów drukarek OKI?

Odpowiada Marek Nerwiński

Głowice, tak jak wszystkie części zamienne, można nabywać w autoryzowanych firmach serwisowych lub u dystrybutorów. Chciałbym zaznaczyć jednak, że OKI Systems nie poleca klientom naprawy głowic drukarek igłowych. Operacja wymiany złamanej igły (co, jak wiemy
z doświadczenia, jest najczęstszym skutkiem uszkodzenia głowicy drukarki igłowej) powoduje utratę właściwości mechanizmów urządzenia i w szybkim tempie prowadzi do ponownego uszkodzenia drukarki.

Ryszard Szramek, Studio Komputerowe BIT, Racibórz

Dlaczego brakuje w sprzedaży drukarek sieciowych OKI B4300N i kart sieciowych do nich? Kiedy można spodziewać się poprawy zaopatrzenia?

Odpowiada Gabriel Seiler

Problemy z podażą modelu B4300N były chwilowe i spowodowane zapotrzebowaniem na tę drukarkę w całej Europie. Teraz partie drukarek sukcesywnie docierają do magazynów dystrybutorów i mogę zapewnić, że w najbliższym czasie nie powinno już być problemów z dostawami podstawowych modeli.

Bartłomiej Kossek, Isotec, Warszawa

Wiosną 2003 r. kupiłem drukarkę OKI 14E z dwuletnią gwarancją onsite, jak podał mi dystrybutor – California Computer. Miesiąc po zakupie zaczęła szwankować. Serwisanci OKI stwierdzili uszkodzenie, które określili jako krytyczne. Jednocześnie serwis kategorycznie zaprzeczył, że drukarka ma dwuletnią gwarancję onsite. Jednak urządzenie działa, choć z przerwami. Na wyświetlaczu ciągle ukazuje się informacja o jakiś błędach, a program diagnostyczny pokazuje wciąż, że drukarka jest odłączona. A teraz pytania: dlaczego oszukano nas przy zakupie? Czy to normalne działanie polskiego oddziału OKI Systems – sprzedawanie końcówek serii i podawanie klientom nieprawdziwych informacji na temat gwarancji? Dlaczego ta drukarka jest tak słabej jakości? To nie jest najtańszy model. Pierwszy raz spotkałem się z takim traktowaniem ze strony wydawałoby się poważnego producenta.

Odpowiada Marek Nerwiński

Informacje o aktualnej ofercie gwarancyjnej OKI umieszczane są na stronie www.oki.pl.
Drukarki OKIPAGE 14e nigdy nie miały gwarancji onsite, ale wiosną 2003 roku zmieniliśmy termin jej obowiązywania z 12 do 24 miesięcy. Aby uwzględnić w tym procesie drukarki będące na rynku, poprosiliśmy dystrybutorów o inwentaryzację numerów seryjnych, które wprowadziliśmy do naszego systemu. Możliwe, że tu wystąpił błąd, który skorygujemy po weryfikacji dat i numeru seryjnego.
Niezależnie od tego drukarka ciągle jest na gwarancji OKI. W celu jej naprawy i wyjaśnienia kwestii okresu gwarancji prosimy o kontakt zgodnie ze zwykłą procedurą zgłaszania reklamacji (0-800-12-00-66).

Karol Kasprzyk, Vatim Computers, Warszawa

1. Na polskim rynku brakuje niedrogiej kolorowej drukarki laserowej (min. 10 str./min w kolorze) z dwoma podajnikami, dupleksem i siecią w standardzie (niestety, ceny pojedynczych opcji wynoszą kilkadziesiąt procent ceny bazowej drukarki, co nie wpływa dobrze na sprzedaż). Czy można liczyć, że OKI zagospodaruje ten segment rynku, wprowadzając atrakcyjny cenowo model C5300DTN?

2. Czy istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu demo dla naszych klientów?

Odpowiada Gabriel Seiler

1. Każdy z producentów, w tym także OKI, gruntownie bada potrzeby klientów. Efektem takich działań jest m.in. wprowadzenie kolorowych drukarek laserowych dla biur – modeli C5100N oraz C5300N. Są przeznaczone głównie do obsługi małych oraz średnich grup roboczych, gdzie potrzeba tak zaawansowanej rozbudowy, o jakiej pan wspomina, występuje sporadycznie. Nie jest więc przypadkiem, że wszystkie modele w tej klasie mają standardowe wyposażenie. Chciałbym jednak zauważyć, że drukarki OKI w wyposażeniu podstawowym mają wbudowaną kartę sieciową oraz podajnik papieru zawierający 300 arkuszy. Oferujemy również model C5300DN z funkcją dupleksu w standardzie.

2. Jednym z podstawowych elementów naszego wsparcia dla partnerów jest udostępnianie drukarek demo, szczególnie kolorowych. Każdy klient może przeprowadzić testy, korzystając np. z urządzeń demonstracyjnych w naszym biurze lub u autoryzowanych partnerów OKI w całym kraju.

Czy OKI zamierza wydłużyć fabryczną gwarancję onsite kolorowych drukarek laserowych do 2 lat? Takie posunięcie zbliżyłoby ich warunki gwarancyjne do tych, jakie mają drukarki Minolty, które może wolniej drukują w kolorze, ale są znacznie tańsze. Droższe urządzenia z krótką gwarancją, jeżeli nie są tak znane jak np. drukarki HP, nie wzbudzają zbyt dużego zaufania klientów.

Odpowiada Marek Nerwiński

Obecnie bardzo poważnie rozważamy wprowadzenie 2-letniej gwarancji na laserowe drukarki kolorowe OKI. Jest to jeden z elementów brany pod uwagę w celu zwiększenia atrakcyjności naszej oferty.