W ubiegłym roku każdego dnia około pięciu resellerów kupowało towary za pośrednictwem VIPERlinka. Teraz blisko 500 partnerów Compact Komputery regularnie korzysta z tego narzędzia, a drugie tyle kupuje przez sieć od czasu do czasu. W sumie co trzeci diler współpracujący z białostocką firmą korzysta z jej oferty za pomocą systemu dystrybucji online. Dystrybutor twierdzi, że ze sprzedaży przez Internet pochodzi od 25 do 30 procent jego przychodów. Tym samym wartość 'sieciowej’ sprzedaży oscyluje wokół 2 mln złotych miesięcznie. Prace nad VIPERlinkiem trwały około pół roku. System został w całości opracowany przez pracowników Compact Komputery. Zintegrowano go z Dynamicsem, czyli systemem do zarządzania firmą, z którego korzysta dystrybutor. Dzięki temu oba systemy na bieżąco komunikują się ze sobą, a korzystający z nich resellerzy informowani są między innymi o przysługujących im poziomach cenowych, zaległych płatnościach czy aktualnym stanie magazynowym dystrybutora.

Zakupy bez gadania

VIPERlink został pomyślany jako system, który ma maksymalnie oszczędzać czas obu stron transakcji. Jego hasło reklamowe mogłoby brzmieć: 'Zakupy bez dwóch zdań’. Chodzi o to, że jeśli kupujący nie zalega z płatnościami i nie przekroczył kredytu kupieckiego, może zamówić towar, zapłacić za niego i odebrać go w określonym terminie, nie kontaktując się z przedstawicielem dystrybutora. Zamawianie wygląda następująco: klient po 'wejściu’ do systemu otrzymuje informacje o podaży produktów. Użytkownik VIPERlinka widzi, ile sztuk żądanego produktu znajduje się aktualnie w magazynie dystrybutora. Jednocześnie wyświetlana jest informacja o tym, co zdążyli do tej pory zarezerwować pozostali klienci Compact Komputery. Komunikat o treści 'towar w magazynie’ oznacza, że poszukiwane produkty znajdują się w magazynach dystrybutora, ale nie zostały jeszcze wprowadzone do firmowego systemu zarządzania. Towary, których brakuje, oznaczone są kolorem czerwonym, a prawie przy każdym produkcie widnieje data najbliższej dostawy.

Przed lub po skompletowaniu koszyka zamówień, ale przed jego wysłaniem do realizacji, w systemie uruchamia się funkcja sprawdzania wysokości limitu kupieckiego i ewentualnych zaległości. Jeśli wszystko jest w porządku, wystarczy 'sfinalizować zamówienie’. Informacja o zakupach trafia do handlowca, który na co dzień współpracuje z zamawiającym. Akceptuje on zamówienie, które tym samym trafia do magazynu. W magazynie drukowane są faktury, pakuje się towar i przekazuje paczki spedytorowi. Towar zostaje zarezerwowany dla klienta natychmiast po kliknięciu na link 'finalizuj zamówienie’. Jednak już w czasie kompletowania koszyka, to jest kiedy klient naciśnie przycisk 'zamów’, inny użytkownik VIPERlinka nie ma możliwości podkupienia produktu. Umieszczenie produktu w koszyku zamówień gwarantuje bowiem klientowi 'prawo pierwokupu’”.

Zdążyć przed 'Faktami’

Jedną z zalet VIPERlinka jest natychmiastowa realizacja zamówień, które zostaną złożone do godziny 19.00 (w soboty do godz. 13.00). Przesyłki z towarem zamówionym do tego czasu znajdą się u resellera następnego dnia. Dla porównania: zamówienia składane telefonicznie przyjmowane są do godz. 17.00, a zatem przez następne dwie godziny spóźnialscy mają jeszcze szansę skorzystać z systemu dystrybucji online. Warto wiedzieć, że tylko do godz. 16.00 można wybrać jednego z dwóch spedytorów (Stolica oraz TNT), z którymi współpracuje Compact Komputery. Późniejsze zamówienia obsługiwane są niemal bez wyjątków przez TNT.

Resellerzy, którzy chcą starać się o bardziej korzystną cenę zakupu od tej, która zaproponowana została im w systemie, mogą skorzystać z funkcji 'zapytania cenowe’. Wystarczy, że w rubryce 'proponowana cena netto’ wpiszą kwotę, za jaką chcieliby kupić określoną ilość danego towaru. Propozycja trafi do handlowca lub odpowiedniego product managera, który zadecyduje, co z nią zrobić. Jeśli cena zostanie zaakceptowana, dana pozycja zostanie automatycznie przypisana do zamówienia. Od tej pory partner ma czas do północy tego samego dnia, aby sfinalizować zamówienie. Uwaga: opcja ta przeznaczona jest dla klientów, którzy chcą złożyć naprawdę duże zamówienie (co najmniej 100 sztuk określonego produktu).

Wiedzieć więcej

Po przyjęciu zamówienia przez handlowca i wysłaniu do realizacji, pozostaje jedynie czekać na przesyłkę. Nie musi to być jednak oczekiwanie bierne. Można w trybie online śledzić drogę przesyłki kurierskiej już od momentu wyjazdu z magazynu Compact Komputery. Pozwala na to link 'Logistyka’, pod którym znajdziemy datę i godzinę oddania paczki spedytorowi, dostarczenia jej do sortowni oraz termin przyjazdu paczki do miasta docelowego. W każdej chwili można uzyskać więcej szczegółów o danym produkcie: parametry techniczne, rodzaj opakowania (wersja OEM czy BOX), okres gwarancji, adres punktu serwisowego. Jeśli produkt nie jest dostępny, warto sprawdzić, co dystrybutor proponuje w zamian (proponowany jest produkt zbliżony pod względem funkcji i ceny).

Jedną z bardziej przydatnych funkcji systemu jest 'powiadomienie’. Dzięki niej system informuje dilerów (pocztą elektroniczną) o tym, że do dystrybutora dotarła właśnie dostawa określonego towaru. Wystarczy, że użytkownik systemu zaznaczy, na jakim produkcie mu zależy. Pozwala to resellerom zaoszczędzić na telefonach do handlowców. Na podobne oszczędności pozwala moduł finansowy. Za jego pomocą dystrybutor informuje o nierozliczonych płatnościach, w tym o tych przeterminowanych (zaznaczono je na czerwono). W tym miejscu można także przeglądać historię faktur i korekt.

Kwestia ceny

Ci resellerzy, którzy mają własne systemy sprzedaży przez Internet, mogą zintegrować cennik Compact Komputery z własną bazą SQL. Dane o cenach i dostępności towarów będą wówczas trafiały na witrynę internetową partnera bezpośrednio z systemu dystrybutora (oczywiście, z uwzględnieniem narzutów odpowiedniej wysokości). Ceny są, rzecz jasna, aktualizowane na bieżąco, w zależności od zmian na rynku i nowych dostaw. Jeszcze jednym sposobem wykorzystania możliwości VIPERlinka jest dodanie własnych marż i tym samym stworzenie własnego cennika detalicznego.

System drukuje go z adresem sklepu lub biura użytkownika w nagłówku. Obok cennika na każdej ladzie leżą zwykle foldery reklamowe produktów. Resellerzy współpracujący z Compact Komputery mogą je zamawiać za pomocą VIPERlinka. Na razie przygotowanych jest kilkanaście folderów różnych producentów, których Compact jest dystrybutorem. Zamawiając foldery (są bezpłatne), można zdecydować, czy mają zostać wysłane od razu, czy dołączone do najbliższego zamówienia.

Niestety, VIPERlink ustępuje kilku konkurencyjnym systemom dystrybucji online z powodu braku modułu serwisowego z prawdziwego zdarzenia. Dystrybutor zapewnia, że zostanie on udostępniony już w czerwcu bieżącego roku. Na razie klient znajdzie tam tylko numery seryjne kupionych przez siebie produktów. W przyszłości będzie mógł zgłaszać przez Internet reklamacje, a dystrybutor będzie go na bieżąco informował, co dzieje się ze sprzętem przekazanym do serwisu.

Kolejne zapowiadane funkcje VIPERlinka to 'Marketing’ (będzie wspomagał sprzedaż produktów różnymi akcjami marketingowymi) oraz 'Partnership’ (informator o programach partnerskich i subdystrybucyjnych dla partnerów Compact Komputery).