Analitycy portalu internetowego Skapiec.pl na początku marca opublikowali raport dotyczący wyników oglądalności palmtopów i GPS. W publikacji umieszczono dane zebrane w 2008 r. Jeżeli chodzi o palmtopy, użytkownicy najchętniej oglądali urządzenia marki Mio, interesowało się nimi niemal 25 proc. odwiedzających portal. Internauci najczęściej zwracali uwagę na urządzenia najtańsze, czyli w cenie poniżej 1 tys. zł, wyposażone w 128 MB pamięci RAM, a także w interfejsy WLAN i Bluetooth oraz moduły GSM i GPS.

Z kolei wśród systemów nawigacji GPS największym zainteresowaniem cieszyły się produkty marki Garmin. Oglądano produkty najtańsze, w cenie nieprzekraczającej 300 zł. Niemal 90 proc. użytkowników portalu sprawdzało ceny sprzętu do nawigacji samochodowej.

Tanie MIO

Z 14 marek prezentowanych przez portal Skapiec.pl największym zainteresowaniem cieszyły się palmtopy z logo Mio. Statystycznie co czwarty internauta oglądał urządzenia tej marki. Na drugim miejscu znalazły się produkty Asusa – 21 proc. oglądalności, na trzeciej pozycji uplasowały się HP, a na czwartej HTC, które uzyskały zbliżone wyniki – 14,6 i 14,4 proc. Wymienione marki wyraźnie zdystansowały wyroby FSC, które oglądało 5 proc. internautów. Następne miejsca zajęły: Eten (4,7 proc.), Toshiba (3,7 proc.) oraz Acer (3,1 proc.).

Najmniej zainteresowania budziły palmtopy Palm, Sony, Dell oraz i-mate. Ich wyniki oglądalności wyniosły poniżej 2 proc.

Potencjalnych nabywców interesowały głównie urządzenia najtańsze. Nieco ponad 62 proc. wybrało w filtrze pozycję do 1 tys. zł. Zdaniem autorów raportu palmtopy z tego przedziału cenowego są bogato wyposażone w różne funkcje. Na drugim miejscu znalazły się produkty kosztujące od 1 do 1,3 tys. zł, które wybrałby co dziesiąty internauta. Z danych zebranych przez pracowników portalu wynika, że w przypadku dwóch kolejnych przedziałów cenowych internauci wolą zapłacić więcej, ale oczekują wyższego standardu. Częściej oglądali urządzenia z przedziału cenowego od 1,6 do 2 tys. zł (8,6 proc. w skali
roku) niż z przedziału od 1,3 do 1,6 tys. zł (6,5 proc.). Użytkownicy porównywarki interesowali się w równym stopniu palmtopami z najwyższej półki cenowej, czyli kosztującymi powyżej 3 tys. zł (5,8 proc.), jak urządzeniami nieco tańszymi, z przedziału od 2 do 3 tys. zł (5,3 proc.).

 

 

Do transmisji bezprzewodowej

Niemal wszyscy internauci najchętniej oglądali palmtopy z modułem pozycjonowania satelitarnego GPS, które mogą być wykorzystywane do nawigacji samochodowej. Urządzenia bez funkcji GPS wybierało niespełna 4 proc. odwiedzających stronę Skapiec.pl. Można też powiedzieć, że prawie wszyscy korzystający z portalu oczekują, że palmtop będzie miał interfejsy do transmisji bezprzewodowej. Zarówno WLAN, jak i Bluetooth wybierało ponad 95 proc. użytkowników. Podobne wyniki zanotowano, jeśli chodzi o moduł GSM – 92,4 proc. osób oglądało za pośrednictwem Skąpca urządzenia z modułem GSM.

W zeszłym roku ponad 70 proc. korzystających z porównywarki najczęściej wybierało urządzenia z pamięcią RAM równą 128 MB. Znacznie mniej, bo niespełna 25 proc., oglądało sprzęt z pamięcią RAM o pojemności 64 MB.

Internauci najczęściej interesowali się produktami z ekranem VGA o rozdzielczości 480 x 640 pikseli (dokładnie 71 proc.). W opinii analityków portalu Skapiec.pl oznacza to, że największą popularnością cieszą się wyświetlacze najwyższej rozdzielczości. Autorzy raportu podkreślają, że w tego typu ekrany są wyposażone przede wszystkim uniwersalne PDA. Według nich te urządzenia cechuje wysoka ostrość czcionek i użytkownicy wykorzystują je do czytania książek i wszelkiego rodzaju dokumentów w postaci elektronicznej. W drugiej kolejności potencjalni nabywcy porównywali ceny urządzeń z ekranem o rozdzielczości QVGA 240 x 320 pikseli – prawie 24 proc. oglądalności. Pozostałe matryce spotkały się z minimalnym zainteresowaniem.

 

 

Palmtop
z oknem

Internauci najczęściej oglądali sprzęt wyposażony w system operacyjny Windows Mobile 6.0. Statystycznie jedna trzecia sprawdzała ceny tych produktów. Urządzenia wyposażone w inne systemy operacyjne nie cieszyły się już tak dużym zainteresowaniem. Drugi w tej klasyfikacji, Windows Mobile 6.0 Pro, wybierało nieco ponad 18 proc. osób, Windows Mobile 5.0 – 12,8 proc., a Windows CE 5.0
Core – 11,1 proc. Pozostałe systemy operacyjne uzyskały wyniki poniżej 7 proc. Autorzy raportu zwracają uwagę, że Palm OS (tu w wersji 5.4) – wiodący w latach 90. system operacyjny urządzeń PDA, uzyskał zaledwie 2,5 proc. wskazań. Generalnie oprogramowanie Microsoftu jest niekwestionowanym faworytem internautów. W sumie urządzenia wyposażone w różne systemy Windows wybrało w filtrze ponad 97 proc. osób.

 

 

Nawigacja samochodowa górą

Druga część raportu obejmuje dane dotyczące systemów nawigacji GPS. Z opublikowanych informacji wynika, że internauci najczęściej
(78 proc. wskazań) oglądali najtańsze GPS-y, czyli w cenie poniżej 300 zł. Kolejny pod względem popularności przedział, od 1 do 2 tys. zł, dzieli od poprzednika przepaść. Uzyskał on bowiem oglądalność na poziomie 13 proc. Urządzenia z innych zakresów cenowych nie interesowały internautów.

Użytkownicy portalu najchętniej oglądali systemy nawigacji samochodowej. Ta pozycja w filtrze była wybierana przez 88 proc. osób. Na moduł GPS zdecydowałoby się zaledwie nieco ponad 7 proc. internautów. Pozostałe rodzaje systemów nawigacyjnych nie cieszyły się zainteresowaniem – żaden nie uzyskał więcej niż 5 proc. wskazań.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze marki, największe powodzenie miały systemy nawigacyjne z logo Garmina. Statystycznie co czwarty użytkownik strony Skapiec.pl oglądał produkty tego producenta (portal na swojej stronie umieścił 27 marek). Co piąty potencjalny nabywca interesował się też produktami firmy TomTom. Mniejszym powodzeniem cieszyły się urządzenia Mio, które, statystycznie, oglądało niespełna 17 proc. osób. Z pozostałych marek żadna nie uzyskała oglądalności powyżej 5 proc.