W 2001 r. resellerzy zaopatrywali się w peryferia najczęściej u 13 dystrybutorów: w AB, ABC Dacie, Actionie, Californii Computer, Incomie, Ingram Micro, JTT Computer, MSD, Optimusie, Pronox Technology, Tech Dacie, Techmeksie i Veracompie. Tak wiele źródeł zaopatrzenia nie pojawiło się w żadnej dotąd opisanej w CRN Polska grupie produktów (systemy komputerowe, oprogramowanie, storage i sieciówka), resellerzy wymieniali w każdej z nich najczęściej 10 dystrybutorów. Wymienionych dostawców peryferii jest jednak mniej niż dwa lata temu. W 2000 r. grupa najczęściej wskazywanych dostawców liczyła aż 17 firm. Część z nich (Cezar, STGroup i TCH) odpadła z powodów oczywistych ­ zbankrutowała. Pozostałe zaś (Inter-Es, Megabajt, Rubikon i System 3000) nie otrzymały wystarczającej (powyżej 20) liczby wskazań. Ciekawe, że na listę najchętniej odwiedzanych przez resellerów dystrybutorów produktów peryferyjnych trafił Ingram Micro, który jeszcze w 2000 r. nie miał wystarczającej liczby wskazań.

Tendencja spadkowa

Sądząc po wynikach badań Channel Track z lat 2000 i 2001, w zeszłym roku współpraca z dostawcami peryferii pogorszyła się znacznie w stosunku do roku 2000. Szczególnie wyraźnie widać to na przykładach Californii Computer, ABC Daty, Actionu i JTT Computer. Ich ocena spadła pod względem kilkunastu czynników. Najwięcej niższych not (16) resellerzy przyznali Californii Computer. Ocena zarówno Actionu, jak i JTT Computer spadła zaś w przypadku 13 czynników, a ABC Daty w przypadku 12. Inni dystrybutorzy: AB, MSD i Tech Data, zasługiwali w zeszłym roku zdaniem ankietowanych już tylko na 9 ocen niższych niż dwa lata temu. Jeszcze mniej, bo 5 czynników, oceniono gorzej w stosunku do 2000 r. w przypadku Veracompu. Techmex wypadł także nieźle – 4 niższe oceny, a jedna bez zmian (terminy płatności). Natomiast Incom i Pronox Technology zdecydowanie wyróżniają się na tle innych dostawców peryferii. Każdemu z nich resellerzy mają coś do zarzucenia tylko pod względem 3 czynników.

Pudełko z wartością dodaną

W zeszłym roku niezadowolenie resellerów ze współpracy z dostawcami peryferii budziła najczęściej pomoc techniczna. Jej ocena spadła w porównaniu z danymi za 2000 r. aż u 10 dystrybutorów. To ciekawy wniosek w przypadku sprzedaży peryferii. Okazuje się, że resellerzy domagają się pomocy dystrybutora nawet, jeśli kupili u nich sprzęt z pozoru nieskomplikowany, np. drukarkę czy kamerę internetową. W dalszej kolejności mają zastrzeżenia do polityki kredytowej dystrybutorów, u których kupują peryferia. Nie jest ona wystarczająco elastyczna u 9 z nich. Następnym czynnikiem, który zdaniem resellerów powinien zostać poprawiony, są ceny i serwis gwarancyjny. Zwłaszcza ostatnia kwestia wydaje się ważna. Od pewnego czasu słychać głosy resellerów o pozostawiającym wiele do życzenia serwisie np. drukarek.

Na koniec trochę dobrych informacji dla dystrybutorów peryferii. Większość z nich spełnia oczekiwania resellerów dotyczące zakresu oferty cennikowej, dotrzymywania terminu dostaw i możliwości zamawiania przez Internet. Ocena każdego z tych czynników wypadła gorzej niż dwa lata temu tylko u 4 dystrybutorów. Podobnie wygląda opinia resellerów na temat czasu realizacji zamówienia, terminów płatności, szkoleń i autoryzacji, wsparcia promocyjnego oraz systemu zamawiania przez Internet. Ocena tych czynników spadła u 5 dystrybutorów.