W porównaniu z wynikami sprzed dwóch lat ocena firm sprzedających produkty sieciowe pogorszyła się w 2001 r. tylko pod względem kilku czynników. Jest to niezły wynik, jeśli weźmiemy pod uwagę opinię o dystrybutorach innych produktów (dotąd na łamach CRN Polska przedstawiliśmy dane dotyczące 3 z 7 grup produktów: systemów komputerowych, oprogramowania i storage,u). W zeszłym roku w przypadku większości dystrybutorów ocena była niższa w stosunku do roku 2000 w zakresie kilkunastu czynników.

Incom prymusem

Z kim resellerzy najczęściej współpracowali w zeszłym roku, kupując sieciówkę? Z badań Channel Track wynika, że wybierali zazwyczaj 11 firm: AB, ABC Datę, Action, Californię Computer, Incom, JTT Computer, Optimusa, Pronox Technology, Tech Datę, Techmex i Veracomp. Na uznanie resellerów zapracował przede wszystkim Incom. Według nich w zeszłym roku ­ w odniesieniu do 2000 – gorsza ocena dystrybutora dotyczyła jedynie 4 czynników: czasu realizacji zamówienia, wsparcia technicznego, szkoleń, autoryzacji i seminariów dla klientów, a także systemu zamawiania przez Internet. Niewiele gorzej niż Incom wypadł w oczach resellerów Optimus. Jego noty spadły w ostatniej edycji badania tylko w przypadku 7 kryteriów. W zeszłym roku resellerzy byli mniej niż dwa lata temu zadowoleni z Optimusa, oceniając dostępność produktów w magazynie, dotrzymywanie terminu dostaw, czas realizacji zamówienia, ceny, serwis gwarancyjny, kontakt telefoniczny i politykę kredytową. Trzeba przyznać, że są to – jak wskazuje ranking w Channel Tracku – liczące się kryteria oceny współpracy dystrybutora z resellerami. Optimus powinien więc, mimo że na tle innych dystrybutorów sieciówki statystycznie wygląda nieźle ­ zwrócić baczniejszą uwagę na kwestie budzące niezadowolenie klientów, a jednocześnie dla nich ważne.

Wspieraj i promuj

Pozostali dystrybutorzy oceniani w kategorii produktów sieciowych otrzymali ostatnio od resellerów więcej niższych not niż Incom i Optimus. Tech Data, Techmex i co ciekawe Veracomp – po 8, Pronox Technology – 9, a JTT Computer okazał się rekordzistą – aż 11. Veracomp, który specjalizuje się w sprzedaży sieciówki, wypadł w ocenach resellerów gorzej niż Incom i Optimus, dla których produkty sieciowe to tylko część oferty dystrybucyjnej. Należy jednak pamiętać, że niższe oceny, które otrzymał, dotyczą w przeważającej większości kryteriów mało istotnych dla resellerów (na dalekich miejscach w ogólnym rankingu kryteriów w badaniu Channel Track 2001).

Co jest piętą achillesową dystrybutorów sieciówki? Wsparcie techniczne i współudział w akcjach promocyjnych. Te aspekty współpracy z resellerami szwankują aż u 8 dystrybutorów. Nie najlepiej jest także u nich z polityką kredytową. Nie była zdaniem resellerów w zeszłym roku w stosunku do 2000 wystarczająco elastyczna w przypadku 7 dostawców. Ankietowani resellerzy narzekają także na serwis gwarancyjny, wsparcie techniczne i dostępność towarów w magazynie. Czynniki te wypadły w zeszłym roku gorzej niż dwa lata temu u 6 dostawców sieciówki.

Za co natomiast resellerzy cenią dystrybutorów produktów sieciowych? Zdecydowanie za zakres oferty cennikowej i jakość obsługi (to ostatnie kryterium zostało równie dobrze ocenione przez klientów dystrybutorów w kategorii produktów storage’owych). Zostały one w 2001 ocenione gorzej niż rok wcześniej jedynie w przypadku dwóch dystrybutorów (AB i Tech Daty – oferta, AB i JTT Computer – obsługa).