Przygotowano 3332 pakiety w cenie 3332 zł. Każdy składa się z komputera FSC Scenic T (wersja standardowa została rozszerzona o monitor 17 cali i kartę ISDN I-Tec), e-Konta (rachunek bankowy w Lukas Banku), skrzynki e-mail w TP Internet. Wraz z pakietem gwarantowana jest także usługa wymiany łącza PSTN (tradycyjna linia telefoniczna) na ISDN. Oferta skierowana jest do małych firm i odbiorców indywidualnych. Klienci mogą skorzystać z systemu ratalnego, oferowanego przez Lukas Bank, bądź z usługi Interleasingu EFL. W obu przypadkach niezbędne dokumenty muszą wypełnić dilerzy biorący udział w programie. Według Piotra Lubowskiego, project managera EFL, leasingiem będzie objętych około 10 proc. sprzedanych zestawów.

W województwie pomorskim prowadzimy sprzedaż pilotażową. Sprawdzamy nasze zdolności logistyczne. Tego typu projekt najłatwiej prowadzić na mniejszą skalę – mówi Przemysław Papużyński, Product Marketing Manager FSC.

W programie pilotażowym bierze udział 17 dilerów z Gdańska i okolic. Dystrybucję sprzętu prowadzi JTT Computer. – Zależało nam na partnerach, z którymi dotąd współpracowaliśmy, i z nimi w pierwszej kolejności nawiązaliśmy kontakt. Dopiero później braliśmy pod uwagę firmy, które same się do nas zgłosiły – mówi Przemysław Papużyński. – Nasi partnerzy muszą kupić minimum jeden komputer i zapewnić jego właściwą ekspozycję. Muszą także przygotować pracowników do wystawiania dokumentów bankowych i leasingowych. Jeżeli nie sprzedadzą komputerów, po zakończeniu okresu pilotażowego zwrócimy im pieniądze.

Raczej nie do domu

Telekomunikacja Polska liczy przede wszystkim na zainteresowanie ze strony klientów indywidualnych. To właśnie z tego powodu cena zestawu została ustalona na 3332 zł. FSC natomiast nie ukrywa, że jest zainteresowane głównie małymi firmami. Zresztą zdaniem pytanych przez CRN Polska dilerów Scenic T dla użytkowników indywidualnych się nie nadaje. – Użytkownicy indywidualni raczej się nie zdecydują na Qmpla z uwagi na słabą konfigurację i niewielkie możliwości rozbudowy. Praktycznie więc będzie to zestaw dla firm – mówi Michał Choroszucha, właściciel firmy Amsoft.

Przemysław Papużyński mówi o Scenicu T: – Można go rozbudować o komponenty znajdujące się na liście certyfikacyjnej. Nie trzeba się przy tym obawiać utraty gwarancji. To Telekomunikacji Polskiej zależało na najtańszej konfiguracji i dwuletniej gwarancji.

Co po Gdańsku?

Nieprzypadkowo inauguracja programu Qmpel nastąpiła w Gdańsku i okolicach. To jeden z pięciu regionów kraju, w którym infrastruktura telekomunikacyjna jest najlepiej do tego przygotowana. Szkopuł w tym, że w każdym z pozostałych czterech Telekomunikacja Polska ma silną konkurencję (np. we Wrocławiu jest to Dialog, a w Krakowie – Netia). Wybór padł więc na Gdańsk, gdzie krajowy operator monopolizuje rynek.

Jednak zdaniem jednego z dilerów uczestniczących w programie nawet w Gdańsku brakuje portów ISDN. – W momencie gdy zainteresowanie Qmplem będzie nieco większe, Telekomunikacja Polska nie będzie mogła zapewnić odpowiedniej liczby portów ISDN i cały projekt padnie – wyjaśnia. Gdański test będzie trwał 2 miesiące. Kolejny miesiąc upłynie uczestnikom programu na podsumowywaniu sprzedaży i analizie logistyki. Jeżeli spełnią się ich oczekiwania, Qmpel zostanie wprowadzony w innych województwach. Na razie jednak nie wiadomo w których.

To Telekomunikacja Polska będzie decydować, które województwa będą włączane do programu. Gdy zapali się zielone światło, zaczniemy przygotowywać część logistyczną programu – mówi Przemysław Papużyński.

Można założyć, że następnymi regionami będą te, w których korzystanie z SDI i łączy stałych jest utrudnione, a konkurencja dla Telekomunikacji Polskiej znikoma.

Magia liczb

Według Witolda Rataja, rzecznika prasowego Telekomunikacji Polskiej, w ciągu dwóch miesięcy zostaną sprzedane 3332 zestawy Qmpla.

Przypomnijmy, że w III kwartale ubiegłego roku FSC sprzedało w całym kraju 3372 desktopy.

– 3332 komplety – to wyłącznie chwyt marketingowy – mówi Przemysław Papużyński. – Oczywiście, bardzo nam zależy na takiej sprzedaży, ale jesteśmy realistami. Na pewno tyle nie sprzedamy. Sądzę, że 200 komputerów też będzie dobrym wynikiem. Na razie nie zależy nam na wielkości sprzedaży, lecz na przetestowaniu procedur logistycznych. Gdańsk jest naszym 'królikiem doświadczalnym’.

Uczestniczący w programie partnerzy wykazują umiarkowany optymizm. – Wielkość sprzedaży będzie zależeć od reklamy i od tego jak szybko Telekomunikacja Polska zareaguje na zainteresowanie klientów – mówi Henryk Kąkol, właściciel Compus. – Sądzę, że pierwsze zestawy sprzedamy dopiero w lutym. Szkoda jednak, że Qmpel nie został uruchomiony w listopadzie, bo na pewno by miał większe powodzenie.

Piotr Ściesiński, właściciel Balty, jest zdania, że Qmpel ma duże szanse powodzenia. – Jest to jednak oferta kierowana do mniej wymagających klientów indywidualnych i małych firm – uściśla.

Prawie wszyscy dilerzy, uczestniczący we wprowadzaniu Qmpla, narzekają na bardzo niską, bo 5-procentową marżę.

Na tych zestawach nie zarobimy dużo – mówi Michał Choroszucha, właściciel Amsoftu. – Liczymy jednak na zainteresowanie ze strony niewielkich firm. Ostatnio kupują co prawda niewiele, ale powinno się to zmienić.

Marża jest niska, ale mimo to opłaca się nam uczestnictwo w tym projekcie – mówi Piotr Ściesiński. – Dzięki Qmplowi zdobędziemy stałych klientów. Biorąc pod uwagę sprzedaż samego komputera, rzeczywiście niewiele zarobimy, ale przecież nie ponosimy również żadnych kosztów dotarcia do klienta. Zawsze możemy także sprzedać drukarkę bądź inne akcesoria. To nie jest jednorazowa transakcja.

Niektórzy dilerzy liczą wyłącznie na korzyści związane z bezpłatną reklamą. Wskazują niewielkie zyski i obowiązek kupna komputerów do magazynu.