Trzeba dbać o klienta
CRN Polska rozmawia z Piotrem Matysiakiem, senior key account managerem z Multimedia Vision/Pentagram Polska.
CRN Polska Jak pan trafił do zawodu?
Piotr Matysiak Jako student informatyki, miałem praktykę w zaprzyjaźnionej firmie komputerowej – początkowo w dziale serwisowym, potem przeszedłem do handlowego. Tam pracowałem przez dwa lata. Pewnego dnia jeden z klientów, któremu widocznie spodobało się moje podejście do handlu, zaproponował mi pracę w Multimedia Vision. Zgodziłem się. Minęło już osiem lat, odkąd jestem w MMV.
CRN Polska Jakie cechy powinien mieć dobry handlowiec?
Piotr Matysiak Musi dbać o klientów, z którymi już współpracuje, a w tym pomocne są takie cechy jak wyrozumiałość i cierpliwość. Często trzeba się postawić w sytuacji klienta i spojrzeć na dany problem z jego strony. Na pewno w pracy z ludźmi nie zaszkodzi poczucie humoru.
CRN Polska Jakie są dobre i złe strony zawodu handlowca?
Piotr Matysiak Dobre strony to wyjazdy i szkolenia. Na nich nie tylko się uczę, ale też poznaję ciekawych ludzi. Takie kontakty przydają się zarówno w życiu zawodowym, jak prywatnym. Dzięki szkoleniom jestem na bieżąco z trendami, nowymi technologiami i produktami. W moim przypadku to przyjemność, nie obowiązek. Trudno też nie wspomnieć o wynagrodzeniu, które dobremu handlowcowi umożliwia realizację własnych planów.
Złe strony to praca w stresie i w ciągłym pośpiechu. Liczne podróże też dla niektórych mogą się okazać trudnym wyzwaniem.
CRN Polska Czy kryzys w 2009 r. sprawił, że musiał pan włożyć w pracę więcej wysiłku niż w czasach koniunktury?
Piotr Matysiak Kryzys był odczuwalny w naszej branży. Upadły firmy, z którymi współpracowaliśmy przez lata. Zwiększyliśmy czujność, jeśli chodzi o kondycję finansową naszych kontrahentów. Jednocześnie pomagaliśmy im w sprzedaży towarów słabiej rotujących, na przykład kierując do nich detalistów bądź organizując wspólne promocje, aby mogli sprzęt sprzedać. Schematy przestały działać i nie dawało się przewidzieć, na co w danym momencie pojawi się popyt. W 2008 r. można było wyczuć okresy popularności empetrójek, empeczwórek, GPS-ów itp., w 2009 stało się to niemożliwe. Resellerzy byli zdezorientowani. Klienci z wielką ostrożnością składali zamówienia. Nam też nie było łatwo. Choć wcześniejsze doświadczenia mówiły nam, że w danym okresie nie powinno występować szczególnie duże zapotrzebowanie np. na MP3, nie nadążaliśmy z wysyłkami. I tak przez cały rok.
CRN Polska Czy nastroje resellerów, z którymi pan współpracował, bardzo się zmieniły w zeszłym roku w porównaniu z czasami koniunktury?
Piotr Matysiak Tak. Większość klientów myśli o przebranżowieniu się lub wejściu w usługi. Sprzedaż w 2009 r. była znacznie mniejsza niż w latach poprzednich. Dla niektórych okazała się zabójczo niska. Upadły spółki, które miały dobrą pozycję w branży IT. To tylko pokazało, jak zmniejszyły się obroty w firmach, a co za tym idzie zyski, które są dla większości zbyt małe. Można było odczuć także bezsilność klientów i brak wiary w szybką poprawę sytuacji.
CRN Polska Na jakich produktach handlowiec zarabia najlepiej? Czy w 2009 r. jakieś ich grupy cieszyły się znacznie większą popularnością niż rok wcześniej?
Piotr Matysiak Dobrze przygotowany i sprawdzony produkt w ofercie to dla handlowca potencjalne źródło dochodu. Przecież wyniki sprzedaży mają bezpośredni wpływ na nasze wynagrodzenie. W zeszłym roku skupiliśmy się na akcesoriach sieciowych, odtwarzaczach MP3, MP4 i nawigacji marki Pentagram. Był to strzał w dziesiątkę.
CRN Polska Czy handlowcy są dobrze wynagradzani?
Piotr Matysiak Nie chciałbym odpowiadać wprost, powiem więc tak: dobrze wynagradzany handlowiec to zysk dla przedsiębiorstwa. Bo dzięki swoim umiejętnościom zarobi i na siebie, i na firmę.
CRN Polska Jaki powinien być pracodawca z punktu widzenia handlowca?
Piotr Matysiak Na pewno stabilny finansowo i wiarygodny. Powinien nam pomagać w sytuacjach trudnych, również wtedy, kiedy brakuje nam wiedzy. Wynagradzać za dobrą pracę, ale i zwracać uwagę na błędy.
CRN Polska Czym jest dla pana tytuł Handlowca Roku?
Piotr Matysiak To klepnięcie w ramię przez moich klientów, którzy tą nagrodą przekazują mi informację: „dobra robota!”.
Podobne artykuły
Znamy hasła na 15-lecie CRN Polska!
Konkurs rozstrzygnięty. Dziękujemy wszystkim, którzy przysłali hasła do naszej redakcji. Wybór najlepszych haseł nie był łatwy. Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy.
Pasjonuje mnie osiąganie celu
CRN Polska rozmawia z Pauliną Majewicz-Barą, managerem handlowym z eD’systemu.
To był trudny rok
CRN Polska rozmawia z Beatą Lewandowską z Incomu, zdobywczynią tytułu Handlowiec Roku 2009.