Z nowej strategii Optimusa wynika, że spółka stawia na rozwój sieci partnerskiej i sprzedaż małym i średnim firmom. Partnerów stara się zachęcić do współpracy, udzielając im stałego rabatu (z informacji partnerów Optimusa wynika, że wynosi on nie mniej niż 10 proc.). Ponadto buduje dla nich internetowy system sprzedaży (Optinova). Przychody generowane za jego pośrednictwem mają stanowić połowę przychodów z dystrybucji. Na jakich klientów liczy Optimus? Mają się rekrutować przede wszystkim z rynku małych i średnich firm. Spółka zamierza go…

…podbić ofertą

Kluczową rolę mają odgrać: trzy rodzaje serwerów Nserver VE (w cenie SRP brutto od 3,5 do 6,3 tys. złotych) oraz pecety z serii OPTitech (od 1,5 do 2,8 tys. złotych). Aby uporządkować ofertę, Optimus ograniczył liczbę oferowanych dotąd konfiguracji sprzętu z kilkuset do zaledwie dziewięciu. Aby usprawnić dystrybucję komponentów Optimusa powołał również na początku września – na gruzach starego ­ nowy pion dystrybucji komponentów.

Jego trzon stanowi grupa doświadczonych menedżerów produktów – mówi Bernard Szeryński, dyrektor działu ds. komponentów w Optimusie. Szacuje on, że pod koniec grudnia przychody z dystrybucji będą stanowiły połowę wartości sprzedaży Optimusa. Jak Optimus zamierza to osiągnąć?

Porządki w kanale

Zdaniem Bernarda Szeryńskiego uda się to zrobić przede wszystkim przez rozwój sieci sprzedaży i uporządkowanie oferty produktów. Parę tygodni temu spółka zawarła umowę z Kingston Technology dotyczącą sprzedaży pamięci. Szef działu dystrybucji komponentów chwali się także, że ponownie przyznano Optimusowi status Prime Partnera Seagate’a. Firma twierdzi również, że zawarła wiele umów handlowych z firmami brokerskimi. Według Bernarda Szeryńskiego najważniejszymi produktami w dystrybucji są procesory, pamięci, dyski twarde, płyty główne oraz, naturalnie, kasy fiskalne. Optimus chce sprzedawać komponenty za pośrednictwem 800 firm partnerskich.

Powyższe działania mają, zdaniem Optimusa, pomóc w zwiększeniu sprzedaży. Czas najwyższy ­ przez wiele miesięcy, podczas podziału, dystrybucja w spółce praktycznie nie istniała. W pierwszym półroczu nowosądecka firma zanotowała ponad 72 mln złotych strat netto. W czasie trzech pierwszych kwartałów 2002 roku sprzedała 30 tys. pecetów. W czwartym kwartale zamierza sprzedać ich jeszcze 50 tys. Jeśli jej się to uda, osiągnie wynik lepszy niż w ubiegłym roku (ponad 60 tys. sprzedanych komputerów osobistych).

Z kolei notebooków Optimus zamierza sprzedać w tym roku 1,2 – 1,3 tysięcy, serwerów zaś – tysiąc.