CRN Polska: Inter Trade powstała siedem lat temu. Jakie były początki?

Agnieszka Cymerska: Działalność rozpoczynaliśmy od sprzedaży na giełdzie komputerowej, przy zbiegu ulic Grzybowskiej i Jana Pawła II w Warszawie. Któż nie znał tego miejsca? Wówczas było to serce rynku komputerowego, gdzie spotykało się najwięcej sprzedawców i kupujących. Rynek charakteryzował się wtedy sporą chłonnością, a i klienci byli inni niż teraz. Jednak od tego czasu wiele się zmieniło. Stale rosnąca konkurencja i wymagania klientów stały się dla nas poważnym wyzwaniem. Wymagały od firmy spełnienia określonych warunków, między innymi lokalowych. Obecnie dysponujemy nowoczesnym lokalem w Sulejówku. Uznaliśmy, że zmiana siedziby przyczyni się do zwiększenia obrotów firmy i jej znaczenia na rynku.

CRN Polska: Czy towarzyszyła temu zmiana profilu klienta, do którego kierujecie ofertę?

Agnieszka Cymerska: Sytuacja na rynku zmusiła nas do szukania nowych klientów zarówno wśród małych, jak i dużych firm. Z czasem zaczęliśmy koncentrować działania na usługach. W znacznym stopniu przyczyniła się do tego konkurencja ze strony supermarketów. Dzięki temu, że dysponują one dużym kapitałem, mogą wynegocjować od producentów sprzętu bardzo korzystne ceny. Uważam, że w tej kwestii brak odpowiednich uregulowań prawnych. To poważna przeszkoda dla rozwoju małych firm. Ponadto sądzę, że jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia w kwestii tzw. świadomości społecznej. Mam tu na myśli wspieranie rodzimej przedsiębiorczości, co zapobiegałoby w dużej mierze wywozowi kapitału za granicę.

CRN Polska: Jaka przyszłość rysuje się przed polskimi firmami IT?

Agnieszka Cymerska: Polski rynek informatyczny bez wątpienia będzie się rozwijał. Pozostaje pytanie, kto będzie czerpał największe zyski – firmy rodzime, czy kapitał zagraniczny. Sytuacja gospodarczo-ekonomiczna kraju niestety nie wpływa stymulująco na rozwój małych firm. Nasycenie rynku i trudności finansowe potencjalnych klientów zdecydowanie przyczyniają się do spadku koniunktury.

CRN Polska: Trudne czasy zmuszają do uatrakcyjniania oferty…

Agnieszka Cymerska: Koncentrujemy działania głównie na świadczeniu usług lokalnym firmom. Zajmujemy się przede wszystkim konfiguracją, instalacją i administracją sieci. Jednak do pakietu usług, jakie proponuje nasza firma, należy zaliczyć sprzedaż i obsługę kas fiskalnych. Produkujemy także sprzęt komputerowy. Pozwala nam to na promowanie własnej marki, co z pewnością pozytywnie wpływa na prestiż firmy. Postanowiliśmy też rozszerzyć ofertę o różnego rodzaju udogodnienia dla kupujących (w tym leasing i kredyty) przy minimalnej liczbie wymaganych dokumentów. W przyszłości zamierzamy też uruchomić sklep internetowy.

CRN Polska: Czy dochody ze świadczonych usług przewyższają te ze sprzedaży?

Agnieszka Cymerska: Każdy z wymienionych rodzajów działalności ma swoją specyfikę. Zyski ze sprzedaży towarów i usług są podobne. Jak chyba każda firma, staramy się zaspokoić oczekiwania klienta zarówno indywidualnego, jak i instytucjonalnego.

CRN Polska: Co uważacie państwo za swoje największe osiągnięcie?

Agnieszka Cymerska: Dla mnie największym sukcesem jest fakt, że firma istnieje na rynku już siedem lat i wciąż rozszerzamy pole działania. Wymaga to jednak dużych poświęceń, stałego analizowania rynku i aktywności oraz dostosowywania się do potrzeb i wymagań klientów. Ważne, by cieszyć się nawet drobnymi sukcesami, ale jednocześnie umieć znosić porażki.