Michael Dell, kupując EMC, otworzył sobie drogę do kilku lukratywnych segmentów rynku: pamięci masowych, wirtualizacji, chmury obliczeniowej i systemów bezpieczeństwa. W każdym z wymienionych obszarów nowy nabytek odgrywa pierwszoplanową rolę. EMC to lider na rynku systemów all-flash z 40 proc. udziałem. Niemal identycznie przedstawia się sytuacja rozwiązań tej marki, gdy mowa o systemach konwergentnych. Platforma Data Domain wiedzie prym wśród urządzeń do tworzenia kopii zapasowych – w II kwartale br. ponad 60 proc. globalnych przychodów ze sprzedaży tych rozwiązań wpłynęło do kasy jednego dostawcy: EMC. Z kolei VMware gra pierwsze skrzypce na rynku wirtualizacji, generując obroty przekraczające 6 mld dol. rocznie. Można powiedzieć, że Michael Dell kupił kurę znoszącą złote jajka. Niemniej kura była do tej pory chowana w specyficznych warunkach i nie wiadomo, czy klimat, a także wybieg w Austin będą jej służyć.

 

Kultura i komunikacja

Jack Welch powiedział, że podczas łączenia dwóch firm najważniejsze są spójność przekazu i kultur. Jeżeli oba warunki nie będą spełnione, fuzja nie przyniesie zakładanych korzyści biznesowych. Kiedy więc Michael Dell i Joe Tucci, prezes EMC, podczas EMC World 2016 pojawili się na scenie głównej Sands Convention Center w Las Vegas, starali się wyglądać niczym dwójka wspaniałych przyjaciół. Obaj panowie nie szczędzili sobie komplementów, uśmiechając się od ucha do ucha. Jednak każdy, kto trochę dłużej śledzi branżę IT, doskonale wie, że relacja firm bardzo długo  przypominała szorstką przyjaźń. Dell w latach 2001–2011 sprzedawał macierze dyskowe EMC w ramach umowy OEM. Stosunki pomiędzy producentami zaczęły się ochładzać począwszy od 2007 r., kiedy za sterami koncernu zasiadł… Michael Dell. Firma wyruszyła na wielkie zakupy, wchłaniając kilka start-upów (EqualLogic, Compellent, Ocarina, Exanet) z branży pamięci masowych. Joe Tucci z uwagą obserwował poczynania partnera, wykazując się dużą cierpliwością. Prawdopodobnie czara goryczy przelała się, gdy Dell rozpoczął starania o 3PAR, producenta innowacyjnych macierzy dyskowych. Ostatecznie start-up kupiło w 2010 r. HP, wykładając w tym celu 2,35 mld dol. Rok później EMC zakończyło współpracę z Dellem.