O tym, że taka współpraca jest nie tylko możliwa, ale także konieczna, przekonuje eOpen – integrator, który specjalizuje się w rozwiązaniach bazujących na platformie
Office 365 i Microsoft Azure. Realizowane przez tę firmę wdrożenia dotyczą najczęściej Exchange’a, Lynca oraz Yammera, które informatycy eOpen znają wyjątkowo dobrze. Nic dziwnego, że coraz częściej działają na zlecenie innych integratorów. Początkowo tego rodzaju podwykonawstwo zdarzało się sporadycznie. Jednak z czasem eOpen zdobył zaufanie dotychczasowych konkurentów, którzy zamiast szukać wolnych strzelców do realizacji zadań wykraczających poza umiejętności własnych informatyków, wybrali współpracę z certyfikowanym partnerem Microsoftu.

– Budowanie zespołów projektowych na potrzeby realizacji dużych i złożonych projektów chmurowych nierzadko wymaga współdziałania kilku podmiotów. Taka formuła współpracy znakomicie sprawdza się w projektach, w których klienci oczekują unikalnej konfiguracji, dostosowania do własnych potrzeb usług platformy Office 365 czy zaangażowania w projekt inżynierów o specyficznych umiejętnościach – wyjaśnia Artur Kozłowski, prezes eOpen.

Rozmówca CRN Polska podkreśla, że nie ma mowy o ewentualnym „podkupywaniu” klientów integratorom, którzy korzystają z usług eOpen. Jak mówi, byłoby to niedopuszczalne z moralnego i krótkowzroczne z biznesowego punktu widzenia. Dodaje, że branża dostawców usług IT to wbrew pozorom dosyć wąska grupa firm i ludzi. Nieczyste zagrania zostałyby bardzo szybko wychwycone i eOpen straciłby swoją reputację, która w bieżącym roku została potwierdzona tytułem Partner of the Year 2014 przyznanym przez Microsoft. Lepiej nawiązać długoletnią współpracę z solidnym integratorem i w tym czasie realizować dla niego kolejne projekty niż „ukraść” mu jednego klienta i stracić reputację.

Dla formalności podpisywane są jednak stosowne umowy, w tym także umowy poufności NDA – podkreśla Artur Kozłowski.

Elektroniczne otwarcie

Firma eOpen powstała w 2009 r. Od samego początku wizja jej działalności była spójna z nowym wówczas trendem, który pojawił się na rynku, a więc cloud computingiem. Produkcyjna przygoda z chmurą Microsoft rozpoczęła się od migracji poczty elektronicznej do Exchange online w firmie Budokrusz, która jest krajowym liderem w produkcji betonu. Kluczową jednak rolę w działalności eOpen odegrało wdrożenie usług wchodzących w skład Office 365 w spółce Selena FM, która ma swoje przedstawicielstwa w ponad 30 krajach na całym świecie. Od tego momentu rozpoczął się bardzo dynamiczny rozwój eOpen. Specjalizacją integratora stały się migracje do Exchange online ze wszelkich możliwych konkurencyjnych systemów pocztowych, nawet tych bardzo egzotycznych. Z czasem firma rozwinęła kompetencje w zakresie usług na platformie Windows Azure i StorSimple. W eOpen zatrudnionych jest obecnie dziewięciu specjalistów IT na pełny etat, w tym cztery osoby o statusie Microsoft Certified Trainer (MCT).