1. Jaka jest
przewaga produktów do składowania danych Iomega nad produktami konkurencji? Mam
na myśli dyski sieciowe Iomegi versus Synology, QNAP, Netgear.
Od strony produktowej mogę wymienić kilka kluczowych
punktów:

1. Iomega Personal Cloud – technologia umożliwiająca
replikację danych pomiędzy urządzeniami w odległych lokalizacjach, tak
jakby pracowały w intranecie. Jedyne tego typu rozwiązanie dostępne
całkowicie za darmo.
2. McAffee
AntiVirus Scan Enterprise zainstalowany natywnie w najnowszych
urządzeniach (PX2–300 d oraz PX12–450r), chroniący skutecznie przed
zagrożeniami internetowymi.

3. Wykorzystanie technologii EMC w pamięciach masowych
przeznaczonych dla segmentu SMB. Na przykład wbudowany klient EMC Avamar
umożliwiający zastosowanie tego rozwiązania w pamięci masowej klasy SMB.

4. Wyjątkowa wydajność: PX12–450r – dzięki użyciu po
raz pierwszy w klasie SMB procesora Quad Core 2,5 GHz Intel Ivy
Bridge Xeon + 8 MB RAM wydajność wykracza poza standardy SMB, zwłaszcza
jeśli chodzi o szybkość zapisu.

5. Całościowa 3-letnia gwarancja producenta obejmująca
urządzenie łącznie z zainstalowanymi przez Iomegę dyskami (5 lat
w planach serwisowych).

6. Redundancja i możliwość wymiany w trybie
hot-swap wszystkich kluczowych elementów PX12 (nie tylko zasilacz, ale
i wentylator).

7. Możliwość budowy na bazie pamięci masowych Iomega
i oferowanego przez producenta oprogramowania MindTree SecureMind
profesjonalnego systemu monitoringu (z wykorzystaniem wielu modeli kamer
działających w standardzie ONVIF).

8. Niezwykle prosta instalacja najnowszych urządzeń
konsumenckich EZ oraz IX2 (bez płyty CD, za pomocą trzech kliknięć), połączona
z instalacją oprogramowania do backupu QuikProtect.

 

Od strony vendora są to:

1. Polskojęzyczne Centrum Wsparcia Technicznego Iomega.

2. System RMA działający bez udziału resellera/integratora.
Po stwierdzeniu konieczności wymiany urządzenia na nowe Iomega wysyła
bezpośrednio do użytkownika ze swojego magazynu centralnego pod Amsterdamem
nowy produkt, nie czekając nawet na odesłanie uszkodzonego. Wszystkie
formalności i koszty bierze na siebie Iomega.

3. Wsparcie polskiego przedstawicielstwa Iomegi
w każdej sprawie dotyczącej produktów firmy, w tym:

– szybki i precyzyjny centralny system rejestracji
projektów, gwarantujący bezpieczeństwo biznesu dla partnerów,

– możliwość przetestowania pamięci masowych Iomega.

4. Premier Partner Program
wspierający dodatkowo resellerów oferujących rozwiązania storage firmy Iomega
(system szkoleń, znaczące bonusy zwrotne, preferencyjny system wsparcia
technicznego i wiele innych).

 

2. Czy
infolinia techniczna jest dostępna dla użytkowników w  języku  polskim?

Tak, Centrum Wsparcia Technicznego jest dostępne dla
wszystkich klientów użytkujących pamięci masowe firmy Iomega pod numerem
telefonu (22) 583-43-82 (godz. 9.00 – 18.00). Rozmowy odbywają się
w języku polskim.

 

3. Jak wygląda polityka gwarancyjna w przypadku uszkodzenia
urządzenia, które – jak wiadomo – może służyć do robienia kopii zapasowych
plików? Zazwyczaj w takiej sytuacji klientowi zależy nie tylko na
skorzystaniu z gwarancji, ale także na dostępie do dysku (wyjęciu go
z obudowy) w celu odzyskania danych. Czy w przypadku firmy
Iomega da się pogodzić te dwie sprawy?

To ważne pytanie. A odpowiedź brzmi: TAK. Zgodnie
z naszymi zasadami postępowania, realizując procedurę RMA, użytkownik może
pozostawić u siebie dyski wyjęte z uszkodzonego urządzenia. Po
dostarczeniu nowego urządzenia przez firmę Iomega wystarczy po prostu włożyć je
do nowej pamięci masowej. Nie ma więc konieczności oddawania dysków i co
za tym idzie pozbywania się cennych danych.

 

4. Proszę
o krótki opis oprogramowania Iomega Personal Cloud. Jakie są zalety jego
stosowania?

Iomega Personal Cloud to
opatentowana przez Iomegę technika pozwalająca na połączenie serwerów NAS tego
producenta z innymi urządzeniami przez niego wytwarzanymi (lub stacjami
roboczymi) poprzez Internet tak, jakby pracowały w intranecie. Daje to
znakomite możliwości kreowania własnych systemów disaster recovery, migracji
danych do innych, mniej wykorzystanych urządzeń oraz dystrybucji danych.

Przykład: centrala firmy
wysyła co tydzień w poniedziałek rano nowy cennik do oddziałów. Wysyłając
go mailem, musi sprawdzać, czy ma aktualną listę dystrybucyjną, czy ktoś nie
jest na urlopie, zwolnieniu itd. Dzięki Personal Cloud folder „Cenniki” jest
automatycznie replikowany w każdym oddziale firmy w każdy
poniedziałek o 8:00. Pracownicy wszystkich oddziałów, otwierając folder
„Cenniki”, mają pewność, że znajdą tam najnowszą wersję cennika. Wszystko
odbywa się w pełni automatycznie, raz ustawione poprzez funkcję Copy Jobs
w systemie operacyjnym urządzenia.

System jest niezwykle prosty w instalacji, automatyczny
(wiele możliwości ustawień) transfer przez Internet szyfrowany (w wielu
przypadkach eliminacja drogiej infrastruktury VPN), nie ma problemów prawnych
(bo i nie ma zewnętrznego „data center” – dane są cały czas
przechowywane w urządzeniach, które włączymy do Personal Cloud),
skalowalny – możemy podłączyć do 250 urządzeń. I wreszcie
– Iomega Personal Cloud jest DARMOWA. Nie ma absolutnie żadnych opłat za
uruchomienie i korzystanie z Personal Cloud.

 

5. Dlaczego
systemy NAS należy zabezpieczać przed złośliwym oprogramowaniem? Jakie
rozwiązania w tym obszarze stosuje Iomega?

Liczba
ataków złośliwego oprogramowania na urządzenia podłączone do sieci,
a niebędące komputerami rośnie lawinowo. Eksperci przewidują, że pomiędzy
rokiem 2011 a 2016 wzrośnie 8-krotnie. W tej sytuacji większość
pamięci masowych jest prawie bezbronna. Rozwiązania open source po prostu nie
zawsze się sprawdzają. Dlatego też w najnowszych urządzeniach Iomega
(PX2–300 d oraz PX12–450r) mamy zainstalowane natywnie oprogramowanie
McAffee Anvi VirusScan Enterprise, zapewniające nieustanną ochronę i skanowanie
z użyciem algorytmów heurystycznych. Oprogramowanie zapewnia również
skanowanie archiwów – w przeciwieństwie do innych programów
antywirusowych, oszukiwanych przez wirusy ukryte w plikach archiwalnych.
Funkcja skanowania archiwów wykrywa i blokuje takie zagrożenia. Ważne jest
również zapewnienie ochrony międzyplatformowej. McAfee VirusScan Enterprise dla
Linuksa jest skuteczny w zwalczaniu różnych typów złośliwego
oprogramowania, które poprzez macierze sieciowe próbują przeniknąć do
komputerów z systemem Windows.

 

6. Czy w Polsce
można bez problemu realizować rozszerzone usługi serwisowe (następny dzień
roboczy)?

Tak, Enhanced Service
Plan NBD jest bez problemów realizowany na terenie całego kraju i dostępny
w przypadku wszystkich urządzeń rackmount oferowanych przez producenta
w dwóch wariantach: 3-letnim oraz 5-letnim. Zgłoszenie incydentu
serwisowego odbywa się poprzez polskojęzyczne Centrum Wsparcia Technicznego
Iomega. Rozszerzony Plan Serwisowy obejmuje całe urządzenie (w tym dyski).
Warto również zwrócić uwagę na bardzo atrakcyjne ceny tych planów serwisowych.

 

7.
Czy istnieje możliwość
przetestowania urządzeń Iomega i na jakich zasadach?

Oczywiście
tak. Wystarczy przesłać informację o chęci przetestowania danego
urządzenia i (sugerowane przez nas) zarejestrować projekt, na potrzeby
którego produkt testujemy, pod adresem: info.pl@iomega.com.

Po wypełnieniu
i podpisaniu formularza wypożyczenia produkt zostanie przesłany do
testującego przez dystrybutora lub bezpośrednio przez Iomegę. Standardowo na
7 dni, ale jest możliwość przedłużenia tego okresu do 14 dni. Oczywiście
w specyficznych sytuacjach staramy się być tak bardzo elastyczni, jak to
tylko możliwe.

 


8. Iomega ma dobry help desk dla klientów końcowych korzystających z jej urządzeń. Czy jest w planach zorganizowanie pomocy technicznej dla partnerów, która ułatwiłaby projektowanie rozwiązań do wdrożenia? Jeśli tak, to kiedy?

 

 

Taka pomoc już jest udzielana. Nasz B2B Pre Sales Manager (mówiący w języku angielskim) jest do dyspozycji klientów właśnie przede wszystkim w kwestiach związanych z propozycjami rozwiązań, zwłaszcza w projektach nieco większych i bardziej skomplikowanych, w których taka pomoc jest potrzebna. Wystarczy wysłać mail na info.pl@iomega.com.


9. Iomega oferuje dyski sieciowe z dyskami twardymi w środku. W specyfikacjach urządzeń wymienione są kompatybilne dyski. Czy kupując produkt o określonym oznaczeniu, będę miał pewność, jaki dysk jest w środku, czy też okaże się to dopiero po zakupie?

Ponieważ Iomega współpracuje z kilkoma wytwórcami dysków, możliwe jest wykorzystanie dysków kilku producentów w naszych urządzeniach. Ale zawsze są to dyski o zdefiniowanych w specyfikacji parametrach, które przeszły niezwykle precyzyjną kontrolę jakościową Iomega i za które ponosimy pełną odpowiedzialność gwarancyjną (gwarancja producenta obejmuje również dyski). 

10. Czy pracownicy wsparcia technicznego mogą na prośbę użytkownika przeprowadzić zdalną konfigurację dysku sieciowego? A jeśli tak, to czy ta opcja jest dostępna dla wszystkich produktów?

Oczywiście wszyscy pracownicy Centrum Wsparcia Technicznego posiadają kwalifikacje i są upoważnieni do telefonicznej pomocy, również w przypadku problemów z konfiguracją urządzenia. Opcja jest dostępna dla wszystkich pamięci masowych. Ale nie jest to zdalna konfiguracja przeprowadzana bez udziału użytkownika macierzy, a pomoc – by użytkownik dokonał jej samodzielnie i bez problemów. Instalacja jest jednak niezwykle prosta, więc jakiekolwiek kłopoty są bardzo rzadkie.

 

11. Jak ocenia pan rynek dysków sieciowych w Polsce ? Wielkość, perspektywy rozwoju, przeszkody na drodze.

Rynek dysków sieciowych jest jednym z najbardziej obiecujących i cały czas dynamicznie się rozwijających. Paradoksalnie kryzys, o którym tak dużo się mówi, może przyczynić się do rozwoju segmentu rozwiązań dla SMB, bo część firm ze względu na cięcia budżetowe rezygnuje z zakupu urządzeń mid-range, poszukując tańszych, a mających często niewiele niższe parametry pamięci masowych „top SMB”. Trudno ocenić wielkość całego rynku, bo nie ma jednoznacznej definicji dla poszczególnych jego segmentów. Z całą jednak pewnością 44-krotny wzrost ilości wygenerowanych danych pomiędzy rokiem 2009 a 2020, który przewiduje IDC, musi przełożyć się na wzrost rynku pamięci masowych. Zagrożeniem może być w zasadzie tylko spadek skłonności przedsiębiorstw do inwestowania w przypadku dalszego pogorszenia się koniunktury (miejmy nadzieję, że do tego nie dojdzie). Nie upatruję natomiast dużego zagrożenia dla storage’u ze strony rozwiązań cloud – moim zdaniem te dwa segmenty – „hardware’owy” i „cloudowy” – będą rozwijać się równolegle, zwłaszcza jeśli chodzi o rynek SMB.

 

12. Czy macie rozwiązania wyposażone w karty 10 GE? W jakich sytuacjach należy je oferować klientom?

Tak, StorCenter PX12-450r oferuje możliwość rozbudowy na bazie 10-gigabitowej karty sieciowej (dostępnej w sprzedaży od stycznia). W tej chwili infrastruktura 10Gb jest jeszcze dość rzadko stosowana, ale przewidujemy, że wraz ze spadkiem cen jej elementów szybko będzie się upowszechniać. Możliwe jest to nawet już w drugiej połowie 2013 r. Warto je oferować klientom, którzy nawet w dłuższej perspektywie myślą już o wdrożeniu 10Gb lub/i posiadają już teraz środowiska o dużym natężeniu ruchu sieciowego, szczególnie przy transferze dużych plików. Nawet jeśli taka karta będzie wykorzystana za rok lub dwa, warto ją polecać klientom, zwłaszcza że zakup pamięci masowej oznacza zazwyczaj od 3 do 5 lat jej użytkowania. Należy przy tym zwrócić klientowi uwagę, że rzeczywiste korzyści będziemy uzyskiwać po wyeliminowaniu wszystkich wąskich gardeł w sieci i przy użyciu maksymalnie dużej obsady dyskowej (nie mniej niż 10 dysków SATA 7200 rpm). 

13. Jaką rolę odegra w niedalekiej przyszłości tiering w systemach składowania?

Tiering danych to jedna z kluczowych technik optymalizujących wykorzystanie przestrzeni dyskowej w przypadku zastosowania nośników danych o różnej szybkości działania i co za tym idzie cenie. Tyle teorii, a co z praktyką? Praktyka pokazuje, że tiering na warstwę SSD i HDD daje świetne efekty, dla mnie niejasne/ również w przypadku pamięci masowych SMB. Przykładowo: jedna pula dyskowa jest wypełniona dyskami SSD i wykorzystywana do aplikacji bazodanowych (najbardziej uzasadniona implementacja przestrzeni SSD), a druga pula wypełniona dyskami HDD służy do klasycznego backupu stacji roboczych. Koszt takiego rozwiązania jest umiarkowany, benefity naprawdę duże. Koszty zaczynają jednak zdecydowanie rosnąć, gdy zaczynamy myśleć o wprowadzeniu auto-tieringu, ale moim zdaniem droga auto-tieringu do segmentu SMB poprzez spadek cen tej techniki to pewien proces i ewolucja, która trwa.

14. Jakie są największe zalety systemu operacyjnego LifeLine?

Jest ich przynajmniej kilka:
1.    łatwość instalacji i zarządzenia (oczywiście polskojęzyczny interfejs i system pomocy);
2.    funkcja „configuration capture and restore” – możliwość zapisania ustawień urządzenia do pliku, który można eksportować do innych urządzeń lub użyć w razie konieczności powrotu do ustawień fabrycznych;
3.    możliwość backupu danych do serwisów Mozy, Amazon S3 oraz chmur budowanych przy użyciu technologii EMC Atmos;
4.    wbudowany klient EMC Avamar, umożliwiający wykorzystanie tego rozwiązania do współpracy z pamięciami masowymi Iomega (backup z globalną deduplikacją u źródła);
5.    aktywny folder, który realizuje zdefiniowane przez użytkownika zadania (np. automatyczny eksport kontentu foto/wideo na nasze konto na Facebooku, YouTube, Flickr;
6.    SDK kit – „otwierający” system LifeLine na nowe aplikacje dodawane przez użytkowników oraz firmy trzecie;
7.    cała paleta innych funkcjonalności: szyfrowanie woluminów, Wake-on-LAN, tworzenie VLAN (funkcjonalności linii PX).


15. Kiedy należy proponować klientowi stosowanie dysków SSD?

Radykalny wzrost wydajności przy zastosowaniu dysków SSD będzie odczuwalny prawie w każdych warunkach, natomiast największy sens ma ich zastosowanie w przypadkach, gdy wymagana jest obsługa dużej liczby operacji I/O. Przykładem może być praca z aplikacjami bazodanowymi (zwłaszcza jeśli mają być dostępne z pamięci masowej dla wielu użytkowników). Również backup maszyn wirtualnych może być wyraźnym wskazaniem na rozważenie użycia częściowej obsady złożonej z dysków SSD.

 


16. Gdzie trafiają urządzenia Iomegi reklamowane w ramach gwarancji? Ile trwa załatwienie takiej sprawy i czy producent zapewnia na ten czas sprzęt zastępczy?

Ten problem w zasadzie nie istnieje. Najczęściej wymieniamy uszkodzone urządzenie na nowe poprzez jego wysyłkę bezpośrednio do użytkownika końcowego. Uszkodzoną macierz użytkownik może wysłać do nas już po otrzymaniu nowego urządzenia (wszystko na nasz koszt). Jeśli klient posiada opcjonalny plan serwisowy NBD on-site, naprawa odbywa się u niego na miejscu. Nie zabieramy więc urządzeń do naprawy.

17. Dlaczego małe macierze (4 GB/6 GB) nie mają szyfrowanego FTTP-a? Czy Iomega planuje zmiany w tej kwestii?

W tej chwili wszystkie pamięci masowe Iomega z serii PX, nawet te najmniejsze, oferują wsparcie SFTP.

18. Kiedy software Iomegi dogoni Synology?

Zaczepne pytanie, ale takie lubimy 🙂 Klienci w przeszłości podnosili brak trzech funkcjonalności w LifeLine, które oferowała konkurencja: wsparcie dla Serwera Web, Serwera MySQL oraz możliwości współpracy z dodatkowym oprogramowaniem. Żadnego z tych problemów już nie ma. W najnowszej wersji LifeLine, zastosowanej w PX2-300d oraz PX12-450r, mamy wsparcie zarówno dla Serwera Web, jak i Serwera MySQL.
Obecnie LifeLine oferuje również zestaw LifeLine Software Development Kit (SDK), czyli wszechstronny pakiet narzędzi pozwalających zarówno użytkownikom, jak i zewnętrznym dostawcom programów opracowywać aplikacje, które mogą być uruchamiane bezpośrednio na platformach oprogramowania LifeLine, lecz wyświetlane na graficznym interfejsie zarządzania użytkownika. Dostępna jest już nowa wersja zestawu EMC LifeLine SDK. Można ją pobrać ze strony: http://developer.lifelineapps.com.
Pamiętajmy przy tym o niektórych funkcjonalnościach oferowanych przez Iomega, a nieoferowanych przez konkurencję: wbudowany klient EMC Avamar, EMC Atmos Connector, a nade wszystko Iomega Personal  Cloud oraz McAffee Antivirus Scan Entrerprise w PX2-300d oraz PX12-450r.

19. Ostatnio mamy kłopoty z uzyskaniem pomocy technicznej w S4E. W związku z tym mam pytanie, czy producent planuje rozpocząć współpracę z innym dystrybutorem z wartością dodaną?

Tak, współpracujemy również z Veracompem, ale w przypadku problemów technicznych klient może kontaktować się bezpośrednio z polskojęzycznym Centrum Wsparcia Technicznego Iomega – tel. (22) 583-43-82.