Resellerzy zarejestrowani na stronie internetowej www.nortonportal.pl mogą ściągać oprogramowanie Norton Internet Security 2010 i za darmo korzystać z niego przez dwanaście miesięcy. Wytwórca chce, by sprzedawcy mieli okazję sami przetestować jego produkty i przekonać się do ich jakości. Przedstawiciele Symanteca twierdzą, że ostatnio oprogramowanie marki Norton zostało poprawione i dostosowane do wymagań polskich użytkowników.
Pod koniec lutego bieżącego roku producent zamierza udostępnić użytkownikom kolejne rozwiązanie – pakiet Norton 360 w wersji 4.0 (zawiera funkcje zabezpieczania danych i takie, które zwiększają wydajność komputera).

Oddzielić detal od rynku firm
Portal poświęcony produktom marki Norton został uruchomiony w sieci nie tylko po to, by umożliwić resellerom pobieranie darmowych wersji oprogramowania. Dostawca zamierza za jego pośrednictwem pozyskać do swojego kanału sprzedaży produktów detalicznych małe firmy. Według Ewy Kellner, odpowiadającej za sprzedaż i rozwój kanału partnerskiego produktów Norton firmy Symantec w Polsce, dotarcie do kilku tysięcy niewielkich sklepów IT stanowi większe wyzwanie niż współpraca z dużymi sieciami detalicznymi, które na bieżąco są informowane o nowościach i mogą korzystać z testowych wersji oprogramowania. Nawet współpraca z hurtowniami sprzętu i oprogramowania (w Polsce autoryzowanymi dystrybutorami Nortona są ABC Data i Tech Data) nie daje gwarancji dotarcia do wszystkich małych odbiorców. Poza tym umieszczenie informacji o Nortonie na oddzielnym portalu internetowym może ułatwić resellerom pracę.
Wcześniej wydawało nam się, że firmy partnerskie kupujące rozwiązania korporacyjne Symanteca oferują również oprogramowanie marki Norton klientom detalicznym – tłumaczy Ewa Kellner. – Jednak okazało się, że resellerzy, którzy koncentrują się na sprzedaży produktów detalicznych, potrzebują rozwiązania przeznaczonego specjalnie dla nich, lepiej dostosowanego do ich potrzeb.

Nowa wersja, nowa jakość
Powodem, dla którego Symantec zdecydował się udostępnić swoje rozwiązania do testów na powstałej kilka miesięcy temu stronie internetowej, może być również fakt, że producent musiał odpierać zarzuty, iż jego programy spowalniają działanie komputerów. – Rzeczywiście, przez moment użytkownicy skarżyli się na wydajność naszego software’u. Być może wpływ na to miała ówczesna konfiguracja komputerów – mówi Ewa Kellner.
Przedstawicielka producenta zapewnia, że najnowsze wersje oprogramowania Norton działają tak, by użytkownik nie odczuwał różnicy w pracy, bez względu na konfigurację komputera, z którego korzysta. – Nie oznacza to, że nasze produkty mają mniej funkcji chroniących system, po prostu zastosowano inne rozwiązania, nieobciążające komputera. Wersje 2010 z powodzeniem działają również na netbookach, które mają często znacznie niższą wydajność niż standardowe laptopy – wyjaśnia Ewa Kellner.

  Liczy się nawet najmniejszy sklep


  CRN Polska rozmawia z Ewą Kellner odpowiadającą za sprzedaż i rozwój kanału
  partnerskiego produktów Norton firmy Symantec w Polsce.

CRN Polska Jaki jest udział Symanteca w rynku detalicznym oprogramowania do ochrony systemów komputerowych w naszym kraju?
Ewa Kellner Nie dysponujemy najnowszymi analizami. Mogę powiedzieć, że bardzo dobrze radzimy sobie w sklepach wielkopowierzchniowych oraz w sieciach salonów detalicznych. W wielu z nich zajmujemy pierwsze miejsce pod względem liczby sprzedanych pakietów, ale nie mogę podać nazw konkretnych placówek.

CRN Polska Czy sklepy RTV/AGD zaczynają interesować się sprzedażą oprogramowania takiego jak Norton?
Ewa Kellner Tak, choćby dlatego, że dostrzegły możliwość sprzedaży coraz większej liczby notebooków. Z zakupem nowego komputera z kolei wiąże się nabycie dodatkowych produktów, w tym również oprogramowania antywirusowego. W końcu większość osób po nabyciu komputera podłącza go do Internetu. Oznacza to, że zaopatrzenie się w rozwiązanie ochronne jest dzisiaj po prostu niezbędne. Zaczęliśmy sprzedawać za pośrednictwem sklepów RTV/AGD. Choć są to w niektórych przypadkach mniejsze sklepy niż hale, uważamy, że mają duży potencjał.

CRN Polska Wróćmy do tematu portalu o rozwiązaniach marki Norton. Testy oprogramowania to przecież dla resellerów nic nowego...
Ewa Kellner Resellerzy właściwie zawsze mogli przetestować nasze produkty. Ponieważ jednak nie docieramy bezpośrednio do nich wszystkich, zdecydowaliśmy się na uruchomienie portalu. Firmy, które współpracują z naszymi dystrybutorami, ABC Datą i Tech Datą, nie są jedynymi działającymi na rynku. Dlatego współpracujemy z hurtowniami, które wprawdzie nie są naszymi autoryzowanymi dystrybutorami, ale docierają do pozostałych resellerów.

CRN Polska Czy wprowadzenie Windows 7 miało wpływ na zwiększenie sprzedaży oprogramowania do ochrony systemów komputerowych?
Ewa Kellner Premiera nowego systemu mogła być jednym z czynników pobudzających popyt. W ostatnich dwóch kwartałach odnotowaliśmy wzrost sprzedaży, który mógł się wiązać z różnymi okolicznościami. Na przykład we wrześniu zeszłego roku znaczenie miała zapewne akcja pod hasłem „Powrót do szkoły”. Natomiast w grudniu konsumenci zwyczajowo kupują prezenty i wtedy sprzedaż naszego oprogramowania również rośnie.