Zacznijmy od różnicy między agencją reklamową a kreatywną, nieco upraszczając definicję na potrzeby niezbyt długiego artykułu. Otóż, jeżeli mamy do wypromowania nowy produkt lub markę, powinniśmy skorzystać z agencji kreatywnej, która zadba o stworzenie odpowiedniego wizerunku i jego promocję. Jeśli jednak zależy nam na dotarciu do nowych klientów i wzmocnieniu dotychczasowego wizerunku, wykonanie takiej pracy należy zlecić agencji reklamowej. W praktyce zakres kompetencji agencji reklamowych i kreatywnych bardzo się pokrywa, a różnice powoli się zacierają.

Niezależnie jednak od tego, do kogo ostatecznie zwrócimy się z prośbą o stworzenie swojej reklamy, trzeba pamiętać, że „walutą” w świecie agencji jest przede wszystkim pomysł. Krótko mówiąc, umiejętność stworzenia koncepcji: począwszy od samej idei rodzącej się w głowie twórcy, aż po efekt końcowy w postaci wykonanej reklamy. Poszukując odpowiedniej firmy, należy zatem zwrócić uwagę na koncepcje, jakie stworzyła dotychczas. Pomocne będzie przejrzenie portfolio już ukończonych prac. Warto zwrócić uwagę na to, czy zrealizowane przez nich pomysły odpowiadają naszym potrzebom estetycznym i wpisują się w nasz gust.

Po wybraniu odpowiedniej agencji, staniemy w obliczu podjęcia kolejnej, ale równie ważnej decyzji. Wyjścia są dwa. Pierwsze: można zapukać do drzwi tej firmy ze swoimi, gotowymi pomysłami. Agencja jest wówczas tylko realizatorem pewnej ściśle już ukierunkowanej idei. Drugie wyjście, które jest znacznie lepsze, to wysłuchanie propozycji przygotowanej przez daną firmę. Brzmi jak oczywistość? Zdziwilibyście się, ile firm wybiera to pierwsze podejście i jak wiele na tym traci.

Kilka słów o innym aspekcie. W naszym pięknym kraju na polityce, medycynie, piłce nożnej i reklamie znają się praktycznie wszyscy. Tymczasem nie ma niczego złego w tym, że nie jesteśmy specjalistami w którejś z tych dziedzin, zwłaszcza w reklamie. Niestety, wielu przedsiębiorców wpada w tę pułapkę. Umówmy się: jeśli nie spędziliśmy życia na tworzeniu reklam, nie jesteśmy w tym zakresie ekspertami. Tak samo nie jesteśmy kierowcami rajdowymi tylko dlatego, że od czasu do czasu dociśniemy mocniej gaz w drodze do domu.

Jeszcze większe znaczenie ma głos odbiorców reklamy. Cały czas należy pamiętać, że nie tworzymy jej dla siebie, tylko dla naszych klientów. Reklama nie musi być ładna, bo gusta są różne. Powinna być przede wszystkim skuteczna i przekładać się na realne korzyści dla biznesu. Jak to zrobić, najlepiej powinna wiedzieć agencja, której powierzyliśmy wykonanie projektu.

 

Żeby kreacja była efektywna, będzie potrzebnych kilka informacji na temat funkcjonowania naszego biznesu. To etap, na którym należy uzbroić się w cierpliwość. Nasza firma to chleb powszedni dla nas i naszych pracowników. Osoby z zewnątrz niekoniecznie muszą dostrzegać pewne ważne niuanse, którymi warto byłoby się pochwalić. Zastanówmy się więc, co wyróżnia naszą firmę na tle konkurencji. Jeśli zamierzamy napisać, że jest to „profesjonalizm” lub inny tego typu banał, to zdajmy sobie sprawę, że tak właśnie robi większość zapracowanych przedsiębiorców. Tym samym w żaden sposób nie wyróżnimy się z tłumu.

Dla uzyskania jeszcze lepszego efektu potrzebne będą także informacje na temat krótkiej charakterystyki klientów. Przeanalizujmy, do kogo docieramy najczęściej i dlaczego naszym zdaniem tak się dzieje. Może warto w tym miejscu określić wymaganie, aby opracowywany przekaz reklamowy trafiał do nieco innej grupy docelowej i tym samym poszerzył zasięg naszej sprzedaży?

Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest próba przekonania agencji reklamowej do stworzenia reklamy, która w założeniu ma dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Postawmy sprawę jasno: agencja reklamowa to też firma i swoje rachunki opłacać musi. Dlatego, jeśli mocno na coś nalegamy, wiedzmy, że w konsekwencji w większości przypadków wygra podejście „klient nasz pan, płaci i wymaga”. Pytanie tylko, czy stawianie na swoim za wszelką cenę będzie opłacalne dla naszego biznesu. Dobrzy fachowcy od reklamy doskonale wiedzą, że przekaz powinien być kierowany do ściśle określonej grupy docelowej. Jeśli zaś grupy znacznie się od siebie różnią, najlepiej jest formułować inny komunikat reklamowy.

Właściciele firm często odbierają sugestie ze strony agencji jako przejaw chęci do „nie narobienia się”. Zdarza się, że nie mogą np. zrozumieć, dlaczego firma reklamowa tak bardzo opiera się przed zamieszczeniem w kreacji dużej ilości tekstu. Wynika to z prostej zasady, którą w reklamie powtarza się jak mantrę: im prościej, tym lepiej.

Reklama, którą zlecamy, jest z pewnością ważna dla rozwoju firmy, jednak weźmy pod uwagę, że dla potencjalnego odbiorcy jest neutralna, a niektórym może wręcz przeszkadzać. Nie zwrócimy więc uwagi odbiorcy, zadręczając go ogromną dawką informacji zawartych w tekście. Nie tędy droga!

Wszystkie informacje potrzebne do wykonania reklamy zawiera się w tzw. briefie reklamowym. Oczywiście ostatecznie to agencja jest od tego, żeby zebrać i spisać nasze wymagania dotyczące reklamy. Nie musimy więc od razu wiedzieć wszystkiego, co zostało opisane powyżej, ale powinniśmy spodziewać się, że określone pytania padną. Przynajmniej powinny się pojawić, co może być istotną wskazówką, że trafiliśmy na profesjonalistów.

To właśnie za wspomniany powyżej profesjonalizm płacimy. Przejawia się on na wielu płaszczyznach. Między innymi w tym, że dostajemy coś, co na pierwszy rzut oka wygląda bardzo prosto. Chciałoby się zapytać: za co tyle pieniędzy? Skuteczne upraszczanie to jednak największa siła kreatywności i to za nią płaci się wysoką cenę.

Dobra agencja może też nie zgadzać się z pomysłami naszymi czy naszego działu marketingu. Doceńmy to! Ktoś, kto w obecnych czasach ma na tyle odwagi, żeby powiedzieć, że coś powinno się zrobić inaczej, jest pewnie na tyle dobry, iż wie, jak to zrobić skutecznie.

 

Autor jest twórcą bloga karbowsky.pl, w którym przedstawia sposoby na łączenie kreatywności z biznesem.