Zacznijmy od różnicy między agencją reklamową a kreatywną, nieco upraszczając definicję na potrzeby niezbyt długiego artykułu. Otóż, jeżeli mamy do wypromowania nowy produkt lub markę, powinniśmy skorzystać z agencji kreatywnej, która zadba o stworzenie odpowiedniego wizerunku i jego promocję. Jeśli jednak zależy nam na dotarciu do nowych klientów i wzmocnieniu dotychczasowego wizerunku, wykonanie takiej pracy należy zlecić agencji reklamowej. W praktyce zakres kompetencji agencji reklamowych i kreatywnych bardzo się pokrywa, a różnice powoli się zacierają.

Niezależnie jednak od tego, do kogo ostatecznie zwrócimy się z prośbą o stworzenie swojej reklamy, trzeba pamiętać, że „walutą” w świecie agencji jest przede wszystkim pomysł. Krótko mówiąc, umiejętność stworzenia koncepcji: począwszy od samej idei rodzącej się w głowie twórcy, aż po efekt końcowy w postaci wykonanej reklamy. Poszukując odpowiedniej firmy, należy zatem zwrócić uwagę na koncepcje, jakie stworzyła dotychczas. Pomocne będzie przejrzenie portfolio już ukończonych prac. Warto zwrócić uwagę na to, czy zrealizowane przez nich pomysły odpowiadają naszym potrzebom estetycznym i wpisują się w nasz gust.

Po wybraniu odpowiedniej agencji, staniemy w obliczu podjęcia kolejnej, ale równie ważnej decyzji. Wyjścia są dwa. Pierwsze: można zapukać do drzwi tej firmy ze swoimi, gotowymi pomysłami. Agencja jest wówczas tylko realizatorem pewnej ściśle już ukierunkowanej idei. Drugie wyjście, które jest znacznie lepsze, to wysłuchanie propozycji przygotowanej przez daną firmę. Brzmi jak oczywistość? Zdziwilibyście się, ile firm wybiera to pierwsze podejście i jak wiele na tym traci.

Kilka słów o innym aspekcie. W naszym pięknym kraju na polityce, medycynie, piłce nożnej i reklamie znają się praktycznie wszyscy. Tymczasem nie ma niczego złego w tym, że nie jesteśmy specjalistami w którejś z tych dziedzin, zwłaszcza w reklamie. Niestety, wielu przedsiębiorców wpada w tę pułapkę. Umówmy się: jeśli nie spędziliśmy życia na tworzeniu reklam, nie jesteśmy w tym zakresie ekspertami. Tak samo nie jesteśmy kierowcami rajdowymi tylko dlatego, że od czasu do czasu dociśniemy mocniej gaz w drodze do domu.

Jeszcze większe znaczenie ma głos odbiorców reklamy. Cały czas należy pamiętać, że nie tworzymy jej dla siebie, tylko dla naszych klientów. Reklama nie musi być ładna, bo gusta są różne. Powinna być przede wszystkim skuteczna i przekładać się na realne korzyści dla biznesu. Jak to zrobić, najlepiej powinna wiedzieć agencja, której powierzyliśmy wykonanie projektu.