Zdjęcia już od dawna stanowią podstawę wielu przekazów reklamowych, zaś ich ewolucja do postaci filmu z dnia na dzień zmieniła rzeczywistość. Równie istotne jak wynalezienie wideo jest upowszechnienie kanałów jego dystrybucji, co bezpośrednio przełożyło się na skuteczność tej formy przekazu. Dlaczego dopiero obecnie wzbudziła ona takie zainteresowanie? Przecież kamery, chociaż mniej poręczne, dostępne były dla zwykłych użytkowników już od kilkudziesięciu lat. Jednak od pewnego czasu zmienił się sposób dystrybucji tego, co dzięki kamerze możemy uzyskać. Do historii przeszły czasy, kiedy filmy zapisywane były na kasetach VHS. Czasy, kiedy zbierająca się co jakiś czas, na okazjonalnych imprezach rodzina, mogła obejrzeć mniej lub bardziej atrakcyjne nagrania. Wówczas zarejestrowany na taśmie obraz pozostawał głównie w archiwach rodzinnych. Nie istniała łatwa możliwość zaprezentowania filmu szerszej publiczności. Tym wszystkim „szufladowym” twórcom przyszedł z pomocą Internet, a wraz z nim YouTube.

 

Każdy może być sławny

Dzięki powszechnemu dostępowi do sieci twórcą, artystą i dostawcą wartościowych treści może stać się każdy. Jeszcze kilka lat temu nawet profesjonalnie zrealizowany spot przeznaczony był głównie do emisji w klasycznej telewizji. Było to jedyne medium, które – jako powszechnie dostępne i chętnie oglądane – mogło zapewnić publiczność i przykuć jej uwagę. Oczywiście koszty przedsięwzięcia znacznie przewyższały możliwości wielu przedsiębiorców.

Obecnie upowszechnienie niezwykle prostego w obsłudze, a jednocześnie nowoczesnego sprzętu foto i wideo spowodowało, że autorem dobrych treści wizualnych może stać się każdy. Wiedza z tego zakresu jest powszechnie dostępna: zainteresowani z pewnością znajdą wiele potrzebnych informacji dotyczących sposobów kadrowania, prowadzenia kamery itd. Ponadto niegdyś drogi i trudny w obsłudze sprzęt stał się dostępniejszy i łatwy w użytkowaniu. Dzięki trybom automatycznym nawet laik jest w stanie zrealizować estetyczny materiał wideo.

Właśnie dlatego przedsiębiorcy powinni uważnie przyglądać się poczynaniom konkurencji. Oczywiście, jeśli będą oczekiwać w pełni profesjonalnego efektu, zawsze lepiej oddać realizację nagrania w ręce ludzi, którzy się na tym znają. Z drugiej jednak strony dla odbiorców treści wideo w Internecie bardzo liczy się autentyczność. Warto więc zastanowić się, w jakiej konwencji chcemy zaprezentować swoją firmę.

 

Doświadczeni copywriterzy, kreujący chwytliwe hasła reklamowe, doskonale wiedzą, jak trudno jest stworzyć tekst, który zmienia zwykłego odbiorcę treści w klienta. Dzięki wideo nie trzeba nawet jednego słowa, aby odwołać się do obszarów emocjonalnych, które bezpośrednio wywołują chęć zakupu. Wystarczy odpowiedni ruch kamery, właściwy kadr i odpowiednia muzyka, by opowiedzieć całą historię i rozkochać w reklamowanej marce tłumy. Język kamery jest w wielu wypadkach znacznie bardziej wymowny niż deklamowany przez aktora komunikat słowny.

 

Nie ma odwrotu

Dokąd to wszystko zmierza? Obecnie jesteśmy świadkami olbrzymiej ekspansji nowości związanych z rzeczywistością wirtualną. Jeszcze niedawno trudno dostępne i drogie, dzisiaj kamery sferyczne 360 są w powszechnym użytku. To dzięki nim widzowie będą mogli jeszcze lepiej zrozumieć prezentowaną historię i zanurzyć się w niej bez przeszkód. Do rozwoju tej gałęzi techniki przyczynią się także coraz doskonalsze skanery 3D, które w niedalekiej przyszłości będą jeszcze powszechniej stosowane w aparatach i kamerach cyfrowych. Dzięki temu świat wirtualny będzie coraz bardziej przypominał ten rzeczywisty.

Doszliśmy do miejsca, skąd nie można już zawrócić. Oczekiwania klientów dotyczące szybkiego dostępu do produktów są bardzo duże, co widać bezpośrednio we wzrostach przychodów ze sprzedaży online. Wraz z tymi oczekiwaniami rośnie zapotrzebowanie na jeszcze lepsze prezentowanie produktów lub całych firm w Internecie. Może więc pora zastanowić się nad promocją swojego biznesu z wykorzystaniem tego środka komunikacji?

Autor jest twórcą bloga Karbowsky.pl,

w którym przedstawia sposoby

na łączenie kreatywności z biznesem.