Zastosowanie komputerów AiO utrwaliło się już w pewnych
branżach, np. gastronomicznej, hotelarskiej, przemysłowej. Sprzęt ten ma mocną
pozycję na rynku przetargów. Z trudem natomiast przekonują się do niego klienci
prywatni, których ciągle charakteryzuje niska świadomość dotycząca możliwości
opisywanych produktów. Nierzadkie są też błędne przekonania na temat ich
wydajności czy potencjału rozbudowy. Jeszcze jakiś czas temu do AiO nie byli
przekonani sami resellerzy – tak wynikało z opinii, które do nas
docierały. Zdaniem dostawców warto obecnie zweryfikować swoje podejście do
komputerów zintegrowanych i przemyśleć strategię ich oferowania klientom.

W bieżącym roku polskie
firmy i urzędy mają wchłonąć między 50 a 60 tys. komputerów
All-in-One – tak szacuje między innymi NTT System. Podobna liczba
zintegrowanych komputerów, jak informuje dystrybutor, została sprzedana rok
temu. Z kolei według danych GfK (na które powołuje się Acer) dotyczących
rynku konsumenckiego w 2014 r. w Polsce nabywców znalazło
ok. 20 tys. AiO wszystkich brandów (łącznie z komputerami Apple’a).
Przy czym udział rozwiązań konsumenckich w ogólnej sprzedaży komputerów
zintegrowanych systematycznie rośnie. Biorąc pod uwagę dane statystyczne, od stycznia
do kwietnia 2015 r. segment ten urósł o ok. 20 proc.
w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku. Jeśli tendencja się
utrzyma, optymistycznie można szacować, że w 2015 r. konsumenci kupią
między 24 a 25 tys. All-in-One’ów.

Przykłady typowej konfiguracji AiO dla konsumentów

• według Acera: ekran o przekątnej 21,5–23,8 cala (dotykowy lub nie), procesor Intel Core i3/i5, Windows
8.1, 4–8 GB pamięci RAM, HDD 1 TB, karta graficzna 2 GB, cena od
2,6 do 5 tys. zł brutto

• według Asusa: ekran 19,5–21,5 cala z wyświetlaczem
Full HD, procesor Intel i3/i5, HDD 1 TB, cena ok. 3,6 tys. zł

• według MSI: ekran o przekątnej 22 cali, procesor Intel
i3, 4 GB RAM, HDD 500 GB, cena od 2 do 3 tys. zł
brutto, w zależności od matrycy i marki

 

Korzystny
trend potwierdzają m.in. wyniki Actionu. Udział AiO w sprzedaży desktopów
u polskiego dystrybutora w całym 2014 r. wyniósł 27 proc.
W pierwszym półroczu 2015 wynosi już 32 proc. Paweł Lewandowski,
Senior Product Manager w ABC Dacie, uważa, że w 2015 r. polscy
odbiorcy – konsumenci, firmy i instytucje – powinni kupić od 80
do 100 tys. komputerów zintegrowanych. To według specjalisty oznacza wzrost rok
do roku o 25–30 proc. Udział AiO w sprzedaży pecetów w ABC
Dacie w 2013 r. wyniósł ok. 10 proc.,
a w 2014 r. zwiększył się do 20 proc. Rafał Krawczyk,
Product Manager AB porównując
sprzedaż AiO w AB z pierwszych miesięcy bieżącego roku
z analogicznym okresem 2014 widzi, że wzrosła ona o jedną czwartą.
Z doświadczenia spacjalisty wynika, że odbiorca biznesowy z segmentu
MŚP najczęściej wybiera komputery AiO z niższej półki cenowej.
W przypadku większych klientów i zakupów przetargowych zauważalna
jest dominacja sprzętu o większej wartości.

Numerem jeden w kategorii AiO w Polsce jest
Lenovo. W IV kwartale ub.r. należało do niego 46 proc. rynku tych
produktów – takie dane przedstawił podczas ostatniego New Product Training
Andrzej Sowiński, szef Lenovo w Polsce, powołując się na IDC. Swoim
udziałem chwali się także Asus. Jak podaje Szymon Winciorek, firma w 2014 r.
opanowała 12-proc. polskiego rynku i ma apetyt na więcej,
a konkretnie 18–20 proc.

Co jest ważne przy sprzedaży AiO

• Przede wszystkim warto edukować klientów i walczyć
z mitami, takimi jak:

– niska wydajność,

– brak możliwości zmiany dysku lub

rozbudowy pamięci RAM,

– zamknięta konstrukcja (w rzeczywistości rozbudowa AiO to
proces łatwiejszy niż w przypadku notebooka).

• Należy wykorzystać trend, zgodnie z którym sprzęt
komputerowy w domach i w niektórych miejscach
w przedsiębiorstwach ma wyglądać estetycznie i nowocześnie,
a dzięki temu podnosić prestiż miejsca.

• Trzeba starać się wykorzystać trend „eko” – modny
wśród sporej grupy konsumentów, a ważny dla firm, które planują zakup
większej partii komputerów. Otóż wiele desktopów AiO wykorzystuje procesory
i zasilacze o obniżonym poborze mocy. Należy pamiętać o tym, że
te ostatnie zasilają komputer i ekran jednocześnie.

• Warto uświadamiać odbiorcom, że jedną z cech AiO
jest mobilność (wielu nie bierze tego pod uwagę), gdyż urządzenie łatwo
przestawić z miejsca na miejsce. Są także modele przystosowane do
powieszenia na ścianie czy z odłączanym ekranem przypominającym duży
tablet.

Na podstawie wypowiedzi Łukasza Rutkowskiego,

DT&WS
business development managera w Lenovo

 
B-brandom łatwiej w przetargach

Ciekawe są argumenty, dla
których jedni vendorzy działają na rynku klientów instytucjonalnych,
a inni z niego rezygnują. W segmencie związanym z przetargami
– i na razie tylko w nim – swojej dużej szansy upatruje NTT
System z marką własną AiO. Jak argumentuje Tadeusz Kurek, prezes zarządu
firmy, oferując komputery zintegrowane w przetargach nie trzeba inwestować
dużych środków w rozwiązania poprawiające wygląd maszyn, który tak bardzo
liczy się na rynku konsumentów. W sprzęcie przetargowym, jak tłumaczy
Tadeusz Kurek, ważna jest solidna, zwarta konstrukcja o ściśle określonej
konfiguracji.

W takich warunkach potrafimy się dostosować do potrzeb
klienta i wyprodukować partię sprzętu spełniającego typowe lub właśnie
nietypowe wymagania
– twierdzi szef NTT.

W przetargach na AiO rozwiązanie B-brand (a do tej
grupy powinno się zaliczyć produkt NTT) ma możliwość konkurowania
z A-brandami. Na rynku konsumenckim nieszczególnie. NTT dodaje, że
transakcje na rynku przetargów realizuje przeważnie za pośrednictwem partnerów
i nie zamierza zmieniać tej strategii. Polski dostawca w zeszłym roku
sprzedał w przetargach 2 tys. komputerów zintegrowanych, ale
w bieżącym roku zbyt ma sięgnąć nawet 10 tys.

Warto
zauważyć, że to właśnie wśród klientów instytucjonalnych sprzęt AiO zadomowił
się w pierwszej kolejności. Zaczął też zyskiwać uwagę resellerów, dlatego
że pojawiał się w specyfikacjach przetargowych organizowanych przez
jednostki publiczne. Jednak zupełnie inne wyobrażenie o odbiorcach
instytucjonalnych w kontekście AiO ma na przykład Asus. Specjaliści tej
marki, w odróżnieniu od kolegów z NTT, podkreślają nieprzewidywalność
przetargów i zamówień publicznych. Zwracają przy tym uwagę na rosnącą
dynamikę sprzedaży maszyn konsumenckich.

Rynek przetargów odgrywał dominującą rolę
w 2013 r. Od ubiegłego roku większą dynamikę wzrostu przejawia kanał
detaliczny
– podkreśla Szymon Winciorek, Business Development Manager.

Zdaniem resellera

• Ryszard
Grabowski, BP Komputery, Łódź

Sprzedaż AiO na rynku konsumenckim nieznacznie ruszyła
z poziomu zerowego i osiągnie po jakimś czasie może kilka procent.
W przypadku przeciętnie uposażonych konsumentów niedrogie
i niewielkie All-in-One’y nadają się dla młodych ludzi, którzy mają małe
mieszkania. Jako komputer dla dziecka, które z roku na rok z odbiorcy
treści internetowych zamienia się na przykład w gracza – AiO bym nie
polecał. W przypadku osób starszych w ogóle nie działa argument
dotykowego ekranu. Oni muszą mieć klasyczne narzędzia jak klawiatura
i myszka (w tej grupie odbiorców w grę wchodzi nawet używany
laptop za ok. 300 zł). Jeśli chodzi o biznes, AiO kupują
jednoosobowe firmy, kawiarnie, gabinety medyczne, bo zajmują mało miejsca, a
niektóre wyglądają naprawdę elegancko. Drogimi designerskimi AiO przeciętny
konsument oczywiście się nie interesuje. Natomiast ludzie dobrze uposażeni to
odbiorcy produktów, które mają swoją historię i wszyscy je znają – np.
sprzęt marki Apple.

 
Na rozdrożach rynku

Sytuacja AiO na rynku konsumenckim nie jest jednak wcale
łatwa. Jako „desktopowa” nowość All-in-One’y pojawiły się w czasie, gdy
komputery stacjonarne zdawały się tracić na znaczeniu (popularne, choć mocno
przesadzone były opinie, że niebawem znikną z rynku). Lawinowo rosła
wówczas popularność tabletów i smartfonów. Uwagę klientów starano się
przyciągnąć także wprowadzeniem na rynek ultrabooków, które miały stanowić
alternatywę dla superprzenośnych tabletów. W erze ultramobilności, która wybuchła
z wielką siłą, AiO ze swoją nowatorską, ale stacjonarną i wtedy
jeszcze zamkniętą na rozbudowę formą nie przekonywały konsumentów.

Jeśli chodzi o rynek
przedsiębiorstw All-in-One’om bardzo szybko wyrosła i rośnie nadal
desktopowa konkurencja – np. w postaci minikomputerów, chociażby
intelowskiego NUC-a, jak też TiO (Tiny in One, konstrukcja Lenovo), zaś
ostatnio minikomputera Cubi (MSI). TiO, przedstawione partnerom przez Lenovo
pod koniec 2014 r., to konstrukcje z rodziny Tiny składające się
z jednostki centralnej montowanej z tyłu monitora. Daje to możliwość
indywidualnego dopasowania peceta do ekranu, a w razie potrzeby
wymiany jednostki bez zmiany monitora. Wydajność TiO, mimo małych rozmiarów
sprzętu, nie ustępuje efektywności normalnego peceta. Podobnie intelowska
„kostka” NUC – starsza od TiO – może być zamontowana z tyłu
monitora (to tylko jedna z propozycji jej umiejscowienia). NUC-a
resellerzy oferują w wielu wersjach: z procesorem od Pentium po Intel
Core i5 lub i7. Można dobrać odpowiedni dysk i pamięć
– w zależności od preferencji klienta. Zarówno minikomputery, jak
i AiO otwierają też przed resellerami możliwość sprzedaży czy
implementacji rozwiązań dla Digital Signage, a nawet w segmencie
konsumenckim – eleganckich domowych centrów multimedialnych.

 

Oferta dla zamożnych

Stosunkowo niedawno AiO
powiększyły ofertę produktów adresowanych do graczy. Taki sprzęt proponuje na
przykład MSI. Choć często pojawiają się pozytywne opinie na temat tego typu
rozwiązań, w ostatecznym rozrachunku osoby zainteresowane wydajnymi
maszynami do grania wybiorą raczej tradycyjnego peceta. Ważnym czynnikiem
będzie tutaj oczywiście cena. Na przykład model AG240 kosztuje
ok. 6 tys. zł. Oferuje, w ocenie wielu internautów, bardzo
dobre parametry. Jednak często gracze postrzegają go jako fajny gadżet, który
po prostu „chciałoby się mieć”. Świadomość, że za niższą cenę można mieć
świetnego tradycyjnego peceta gamingowego, jest bardzo silna. Niemniej zamożni
konsumenci, z których wielu korzysta z cyfrowej rozrywki
– i to zarówno w indywidualnym, jak i w rodzinnym
wydaniu – mogą być takim rozwiązaniem zainteresowani. Tym bardziej że ma
ono wygląd, który pasuje do eleganckich, nowoczesnych wnętrz.

 

Potencjał rynku graczy na pewno jest ogromny, zwłaszcza że
tę grupę tworzą osoby w bardzo różnym wieku, o bardzo różnych
preferencjach. Jak charakteryzuje odbiorcę gamingowych AiO samo MSI?

Gracze, którzy zdecydowali się na zakup naszego AiO, to
osoby grające od dawna, ale z racji wieku i ograniczonego wolnego
czasu potrzebujące gotowego rozwiązania, pozwalającego im po prostu usiąść
i zagrać w najnowsze gry bez specjalnego przygotowywania konfiguracji
czy zabawy z kablami
– mówi Wojciech Jara, Business Development
Manager.

Specjalista dodaje, że AiO marki MSI z serii gaming należy
traktować jako pecetową odpowiedź na konsole, z tym że oferujące
jednocześnie funkcje bardzo wydajnych komputerów stacjonarnych.

Nowością rynkową, która
prawdopodobnie długo będzie stanowiła ciekawostkę, jest model Sprout HP.
Stanowi połączenie wydajnego peceta AiO z funkcją skanera 3D
i projektora. Nie potrzebuje myszki ani klawiatury – wszelkie
działania związane z zeskanowanym przedmiotem odbywają się na
interaktywnej macie. To rozwiązanie, którym teoretycznie mogą być zainteresowani
np. graficy, projektanci, ale i zasobni konsumenci. Cena Sprouta wynosi
ok. 1900 dol. Ma on się pojawić także na polskim rynku.

Wojciech Jara

Business Development Manager, MSI

Odbiorcy instytucjonalni najbardziej cenią sobie rozwiązania
AiO. Ale komputery te coraz większą popularność zyskują w biznesie
– jako konstrukcje energooszczędne, funkcjonalne, o nowoczesnym
wyglądzie. Dla integratorów dobrą wiadomością jest, że AiO mają potencjał,
jeśli chodzi o zastosowanie w tzw. inteligentnych domach czy
rozwiązaniach Digital Signage.

Paweł Lewandowski

Senior Product Manager, ABC Data

Sprzedaż tradycyjnych pecetów utrzymuje się ostatnio na
stałym poziomie, zaś AiO zdecydowanie rośnie. Klienci biznesowi wolą mieć
produkt 2 w 1 od jednego dostawcy, dzięki czemu mają mniej kłopotów z
administrowaniem i serwisem. Kupując AiO, wielu klientów zwraca uwagę na
gabaryty produktu, które zdecydowanie pozwalają na oszczędność powierzchni
biurowej.

 
Innowacje kluczem do sukcesu

Specjaliści widzą w segmencie AiO duży potencjał, m.in.
ze względu na to, że w opisywanej grupie produktowej pojawia się coraz
więcej innowacyjnych rozwiązań. Przykładowo Intel, także w kontekście AiO,
mówi o rozwoju swojej technologii RealSence. Może służyć ona zarówno do
rozrywki, zabezpieczania danych zapisanych w pamięci komputerów, jak
i po prostu do wygodniejszej pracy. Dlatego w przyszłości powinna być
doceniona i przez konsumentów, i użytkowników biznesowych. Kamera
Intel RealSence 3D zapewnia nowe sposoby interakcji w grach
i w aplikacjach biznesowych, na przykład zmianę tła podczas
wideokonferencji, bezpieczne i wygodne w zamyśle producenta logowanie
na podstawie rozpoznawania twarzy użytkownika, skanowanie obiektów 3D.
Rozpoznawanie gestów dłoni umożliwia bezdotykowe sterowanie urządzeniem.

Wprowadzeniem kamery 3D RealSense do modelu Aspire chwali
się chociażby Acer. W kontekście innowacji producent wskazuje też na model
„mobilnego” AiO (17-calowy Portable AiO Chicago 173), który rzeczywiście
wygląda jak postawiony pionowo duży tablet, dzięki specjalnej konstrukcji
stopek. Michał Senkowski, Product Manager Desktop Consumer w Acerze,
zwraca uwagę, że wygląd stopki, to ostatnio ciekawy trend w konstrukcji
AiO. Dzięki designerskim projektom podstawek komputery te nabierają cech produktu
premium. Zdaniem specjalisty widać to w np. w modelu ZC-700.

Intelowską
technologię wykorzysta także Asus. Producent niedługo wprowadzi na rynek nową
serię Zen AiO. Mają być, nota bene, wyposażone w wyświetlacze UHD/4K,
procesory Intel Core i7 piątej generacji, układy graficzne GTX 960 i dyski
SSD 512 GB. Zaimplementowane w nich będą funkcje RealSence 3D.

Michał
Senkowski

Product Manager, Desktop Consumer, Acer

W związku z degradacją cen AIO od 2013 roku nasza obecność w
tej kategorii mocno spadła. W 2014 udział AIO w rynku pecetów był około 16-proc.
Podobnie jest w tym roku. W Acerze w 2014 AiO stanowiło 11 proc., a w 2015
stanowi około 9 proc. sprzedaży wszystkich desktopów konsumenckich.

Według GFK w 2014 r. sprzedaż AIO w kanale commercial wyniosła
około 25 proc. (biorąc pod uwagę tylko system Proffesional), kanał konsumencki
(a więc tylko systemy domowe – Win 7, Win 8, Win 8 bing) to około 60 proc.
Podobnie wygląda to w 2015 roku.

Ceny rozwiązań AIO od 2013 roku uległy spadkowi. Klient
końcowy może wybierać spośród bardzo wielu różnych konfiguracji.

 

Z kolei MSI uważa, że
w serii biznesowej tej marki na uwagę zasługuje model AP16 Flex
z dotykowym 10-punktowym ekranem LED o przekątnej długości 15,6 cala,
kilkoma opcjami montażu i bezwiatrakowym systemem chłodzenia. W serii
dla graczy MSI wprowadziło na rynek AiO z matrycą 4K i rozszerzyło
gamę produktów o matryce IPS.

Do zwiększenia sprzedaży
komputerów All-in-One powinny przyczynić się nowe procesory Intela
– Skylake. Nowa platforma ma przynieść relatywnie wysoki wzrost wydajności
w stosunku do poprzedniej serii. Będą to pierwsze procesory
z segmentu mainstream współpracujące z pamięciami w standardzie
DDR4. Pod koniec lipca nastąpi też premiera Windows 10, który został przez
Microsoft lepiej dostosowany do obsługi klawiaturą niż „Ósemka”. Możliwe, że
nowy system również pomoże zwiększyć sprzedaż AiO.

Joanna Pawłowska

Product Manager, Action

Biorąc pod uwagę sprzedaż własną i szacunkową sprzedaż
pozostałych podmiotów z naszej branży, oceniam chłonność polskiego rynku na
kilkadziesiąt tysięcy sztuk w 2015. Co ważne, obserwuję tendencję wzrostową w
stosunku do poziomu sprzedaży w 1. półroczu 2014.

Udział AiO w sprzedaży Action w stosunku do desktopów w 2014
roku wyniósł 27 proc. W pierwszym półroczu 2015 roku wynosi  on 32 proc., co
oznacza wyraźną tendencję wzrostową. Przewiduję wzrost w tej kategorii w 2015 o
15 proc. w stosunku roku ubiegłego.

Jürgen Bloch

Product Manager, Shuttle Europe

Zauważamy stały wzrost rynku AiO, zarówno w segmencie B2B,
jak i B2C. W tej drugiej grupie kluczowe trendy są dość oczywiste – urządzenia AiO
są coraz większe, mają też coraz większą moc i coraz cieńszą konstrukcję.
Standardową rozdzielczością wyświetlacza jest Full HD, a już wkrótce
spodziewamy się rozwoju urządzeń z wyświetlaczami Ultra HD. W następstwie
rozwoju rynku pecetów gamingowych są już dostępne także gamingowe AiO.
Dostrzegamy także rosnące oczekiwania na rynku B2B, do którego kierujemy naszą
jednostkę X50V4 z wyświetlaczem IP54 odpornym na kurz i zachlapanie wodą.