Z danych GfK Polonia wynika, że udział atramentowych
urządzeń wielofunkcyjnych w sprzedaży wszelkiego sprzętu drukującego
rośnie (o 5 punktów procentowych w ujęciu ilościowym
i o 7 wartościowo), a laserowych spada
(o 5 punktów procentowych ilościowo, o 4 wartościowo).
Zauważalny jest także spadek cen: o 1 proc. urządzeń atramentowych
i – bardziej zdecydowany, o 14 proc. – laserowych.

Adam Pawłowski, Product Manager w Dziale Druku
i Przetwarzania Obrazu w HP, tłumaczy, że firmy chcą optymalizować
koszty, inwestując w urządzenia wielofunkcyjne (skaner, drukarka
i faks funkcjonujące jako oddzielne maszyny są zwykle droższe
w eksploatacji). – Z kolei konsumenci kupują urządzenia wielofunkcyjne,
ponieważ są oferowane w cenach niewiele odbiegających od cen drukarek
jednofunkcyjnych, a do tego coraz częściej wyposażane w nowe,
innowacyjne funkcje
– wyjaśnia.

Atramenty wracają do łask

Według Adama Pawłowskiego z polskiego oddziału HP po
okresie gospodarczego spowolnienia na skutek finansowego kryzysu w latach
2008 – 2009 sytuacja na rynku urządzeń drukujących nie jest jeszcze
stabilna. – Firmy muszą efektywniej zarządzać kosztami, a odbiorcy
indywidualni – domowymi budżetami. Mimo to kupiono ok. 350 tys.
atramentowych urządzeń wielofunkcyjnych i ok. 30 tys. drukarek
jednofunkcyjnych
– mówi.

Zgodnie
z danymi posiadanymi przez GfK Polonia Retail and Technology,
w I półroczu 2011 sprzedaż urządzeń drukujących ogółem (atramentowych
i laserowych, drukarek jedno- i wielofunkcyjnych razem) w Polsce
była na niewielkim plusie w ujęciu ilościowym. – Niestety
zanotowano kilkunastoprocentowy spadek zainteresowania tym sprzętem, będący
pochodną zmian w strukturze sprzedaży oraz generalnych trendów dotyczących
cen
– ocenia Maciej Piekarski, IT Product Manager w GfK Polonia.

Jego zdaniem dał się zaobserwować jednak renesans urządzeń
atramentowych. – Ich sprzedaż była o ok. 10 proc. wyższa
niż w I połowie 2010 r. To zasługa urządzeń wielofunkcyjnych.
Zapotrzebowanie na ten sprzęt zwiększyło się (w przeciwieństwie do popytu
na drukarki) o kilkanaście procent, mimo właściwie niezmienionej ceny
(znacznie niższej niż urządzeń laserowych)
– podkreśla.

Pod względem liczby
sprzedanych urządzeń wielofunkcyjnych w I połowie 2011 r.
14,7 proc. rynku należy do Brothera, do daje firmie trzecie miejsce
w rankingu dostawców (w czołówce są jeszcze HP i Samsung).
W porównaniu z wynikami z roku 2010 udział producenta
w sprzedaży drukarek wielofunkcyjnych zwiększył się o 0,3 proc.
Ricohowi udało się sprzedać 1630 MFP (29-proc. wzrost). Epson zanotował
20-proc. spadek (w porównaniu ze sprzedażą w I półroczu 2010),
wynikający z zakłóceń w dostawach najpopularniejszych modeli
w II kwartale br., po trzęsieniu ziemi w Japonii. – W
I kwartale 2011 r. sprzedaliśmy 57
?554
wielofunkcyjne urządzenia atramentowe
– twierdzi Aleksander Całko, Channel Sales Manager w Epsonie.

Mniejsze zainteresowanie laserami

Zanotowany kilkuprocentowy spadek zbytu urządzeń laserowych
jest w opinii Macieja Piekarskiego z GfK Polonia tym bardziej
bolesny, że jednocześnie zmniejszała się ich średnia cena. – W przypadku
urządzeń jednofunkcyjnych obniżka wyniosła 20 proc., a MFP staniały
przeciętnie o 15 proc. Przyczyn tego zjawiska należy szukać
w zmianie portfolio produktów wiodących producentów. W masowej
sprzedaży pojawiło się sporo prostych urządzeń, charakteryzujących się
stosunkowo niskimi parametrami technicznymi, np. dość wolnym tempem drukowania

wyjaśnia.

Maciej Piekarski uważa,
że na spadki cen urządzeń laserowych wpływ miało też zwiększenie udziałów
w rynku drukarek jednofunkcyjnych, z zasady znacznie tańszych od MFP.
– Rok do roku wzrosły o kilka punktów procentowych
– ocenia.

 

Według Adama Pawłowskiego z polskiego oddziału HP
w I półroczu 2011 sprzedaż laserowych urządzeń wielofunkcyjnych
monochromatycznych osiągnęła 63 tys., a kolorowych – 15 tys.
(w porównaniu z notowaną w analogicznym okresie ub.r. zwiększyła
się odpowiednio o ok. 40 proc. i 25 proc.). – Tylko
w ostatnim półroczu udziały HP w segmencie laserowych urządzeń
wielofunkcyjnych monochromatycznych wzrosły do 20 proc., a kolorowych
– do 30 proc. Ten trend powinien się utrzymać także w kolejnych
kwartałach, przy czym szybciej będzie rósł


popyt na laserowe urządzenia
wielofunkcyjne kolorowe niż na monochromatyczne. Tym samym polski rynek jeszcze
bardziej upodobni się do zachodniego
– uważa Adam Pawłowski.
  
Zdaniem Moniki Michalskiej, product business developera DIMS
& Laser w Canonie, pierwsza połowa 2011 r. należy do szczególnie
udanych pod względem popytu na laserowe urządzenia wielofunkcyjne. – Klienci
kupili ich trzykrotnie więcej niż rok wcześniej

– zapewnia.

Epson uzyskał 60-proc. wzrost sprzedaży urządzeń laserowych.
– W I półroczu 2011 sprzedaliśmy łącznie 2918 takich maszyn
mówi Aleksander Całko.

Coraz chętniej w A3

W opinii Kamila Rejenta, MFP product managera w Konice
Minolcie, dostawca systematycznie umacnia swoją pozycję lidera na rynku sprzętu
do druku wielkoformatowego A3 w Polsce. – Według InfoSource
w I półroczu 2011 aż 31,1 proc. wszystkich sprzedanych urządzeń
w tym segmencie nosiło nasze logo. To wyraźny wzrost w stosunku do wyników
z roku ubiegłego, kiedy co czwarte urządzenie wielofunkcyjne A3 pochodziło
z naszych fabryk
– twierdzi. Według tych samych badań udział
wartościowy Koniki Minolty w rynku był jeszcze wyższy i wyniósł
prawie 35 proc. – Sprzedaliśmy najwięcej urządzeń zarówno do druku
monochromatycznego, jak i kolorowego. W segmencie sprzętu kolorowego
aż 36,9 proc. wszystkich urządzeń stanowiły modele Koniki Minolty. Jeśli
chodzi o ich wartość, sytuacja była jeszcze lepsza, gdyż wartościowy
udział w rynku naszych urządzeń do druku w kolorze przekroczył już
40 proc.
– ocenia.

Także Brother osiągnął znaczny wzrost sprzedaży
w segmencie urządzeń atramentowych wielofunkcyjnych A3. – W I półroczu
2011 odnotowaliśmy sprzedaż na poziomie prawie 3,6 tys. – 
mówi
Katarzyna Idzkiewicz, Marketing Coordinator w Brotherze.

Z kolei
na polskim rynku laserowych urządzeń drukujących w formacie A4
w I półroczu 2011 na pozycji lidera pod względem liczby
sprzedanych maszyn uplasował się Samsung (z udziałem 31,5 proc.).
Natomiast pod względem wartości sprzedaży producent zajmuje drugą pozycję.
Zaobserwowaliśmy wzrost sprzedaży w segmencie monochromatycznych drukarek
laserowych wobec notowanej w analogicznym okresie ub.r. Wpływ na to miało
nasze szerokie portfolio, duża rozpiętość cen oraz niskie koszty eksploatacji
– 
wylicza Mateusz Wasilewski, Product Manager w Samsung
Electronics Polska.

W segmencie
urządzeń do druku kolorowego w formacie A4 aktywna była także Konica
Minolta. – W I półroczu 2011 byliśmy na trzecim miejscu pod
względem wielkości sprzedaży, a nasz udział w rynku przekroczył
10 proc.
– ocenia Kamil Rejent.

 
Raczej kolorowe

Według Piotra Parysa, CEE
product marketing managera z polskiego oddziału OKI Systems, choć
producent w I półroczu 2011 sprzedał mniej urządzeń wielofunkcyjnych
niż w I połowie 2010 r., zanotował zwiększenie przychodów z tego
tytułu, co wynika z dużego wzrostu zbytu kolorowych MFP. – W
porównaniu z I półroczem 2010, w którym przychód ze sprzedaży
kolorowych i czarno-białych urządzeń wielofunkcyjnych utrzymywał się na
zbliżonym poziomie, rok 2011 przyniósł prawie 50-proc. wzrost sprzedaży
kolorowych MFP, a co za tym idzie – ponaddwukrotnie większy przychód.
Związane jest to z polityką firmy, która położyła nacisk na oferowanie
naszych kluczowych produktów. Okazało się to dobrym posunięciem: zanotowaliśmy
ponad 30-proc. wzrost przychodów. Liczymy na to, że zainteresowanie
urządzeniami wielofunkcyjnymi w kolejnych miesiącach 2011 r. będzie
się zwiększać. Już teraz obserwujemy wyraźny wzrost sprzedaży małym i średnim
firmom naszych flagowych modeli, m.in. kolorowych i monochromatycznych MFP

– zapewnia Piotr Parys.

Mimo problemów z dostępnością spowodowanych trzęsieniem
ziemi z Japonii, Xeroksowi udało się odnotować zwiększenie popytu na
wszystkie typy urządzeń wielofunkcyjnych. Producent jest szczególnie zadowolony
z wyników osiągniętych w segmencie urządzeń kolorowych (nabywców
znalazło 331 maszyn A3 w I półroczu 2011, podczas gdy
w analogicznym okresie ub.r. – 295 oraz 299 urządzeń A4 wobec 292
w I połowie 2010 r.), których w największym stopniu
dotyczyły problemy z zaopatrzeniem. – Dzięki koncentracji na MFP
zwiększyliśmy – do 2,5 mln dol. – wartość sprzedanych urządzeń
czarno-białych A3, mimo spadku popytu na najprostszy sprzęt w ujęciu
ilościowym (437 urządzeń w I półroczu 2011 w porównaniu z 577
w analogicznym okresie ub.r.)
– tłumaczy Leszek Bareja, OSG
Product Manager z Xeroksa.

Liczą na zwiększony popyt

Jak będzie wyglądała II połowa 2011 r.? Według Macieja
Piekarskiego z GfK Polonia próby przewidzenia przyszłości rynku urządzeń
laserowych są utrudnione ze względu na niepewną sytuację makroekonomiczną.
– Jeśli spełnią się czarne prognozy dotyczące drugiej fali globalnego
kryzysu, trudno oczekiwać, że nastąpi zwiększenie sprzedaży wielofunkcyjnych
urządzeń laserowych. Z drugiej strony można się spodziewać dalszego
wzrostu zbytu modeli atramentowych, prawdopodobnie
o ok. 10 proc. rok do roku
– uważa.

A jak to widzą
producenci? Konica Minolta chce utrzymać pozycję lidera na rynku urządzeń
wielofunkcyjnych. Canon przewiduje, że zainteresowanie maszynami kolorowymi
będzie rosło. – Zauważyliśmy ten trend już w I połowie br. Nasza
sprzedaż w tym segmencie wzrosła o ponad 30 proc.
w porównaniu z notowaną w 2010 r.
– mówi Monika
Michalska z Canona.

Celem Samsunga będzie
dalsze utrzymanie pozycji lidera rynku laserowych drukarek monochromatycznych.
Producent będzie również dążyć do uzyskania wiodącej pozycji w segmencie
kolorowych drukarek laserowych i urządzeń wielofunkcyjnych. – Na
najszybciej rosnącym w I połowie roku rynku laserowych urządzeń
wielofunkcyjnych zajęliśmy pozycję wicelidera i na nim będą się ogniskować
nasze działania w II półroczu
– podkreśla Mateusz Wasilewski
z Samsunga.

Brother chce umocnić swoją pozycję, zwłaszcza
w segmencie atramentowych urządzeń wielofunkcyjnych. – Skupiamy
się też na dynamicznie rozwijającym się rynku urządzeń wielofunkcyjnych
drukujących w formacie A3 i spodziewamy się wzrostu ich sprzedaży
– 
zapewnia Katarzyna Idzkiewicz z Brothera.

Xerox oczekuje tradycyjnie zwiększonego popytu, szczególnie
w ramach zamówień publicznych. Spodziewa się ponadto stopniowego
odzyskiwania mocy produkcyjnych przez fabryki i znaczącej poprawy
dostępności produktów, co przełoży się na sprzedaż. Epson zamierza odrobić
straty z I półrocza, m.in. wprowadzając na rynek nowe urządzenia.

O Grupie GfK i GfK Polonia

Grupa GfK zajmuje czwarte miejsce w światowym rankingu agencji badań rynkowych. GfK
Polonia z kolei znajduje się na trzecim miejscu w rankingu agencji
badawczych w Polsce. Działalność GfK dzieli
się na trzy części: Custom Research, Retail and Technology i Media. Dział Custom Research dostarcza
informacji niezbędnych przy rozwijaniu, pozycjonowaniu i utrzymywaniu na rynku produktów i usług. Dział Retail and Technology (dawniej
Panel Handlowy) monitoruje w sposób ciągły, cykliczny (w rytmie miesięcznym) sprzedaż detaliczną na
polskim rynku w segmentach: RTV, AGD, Foto,
IT, Telekom i Elektronarzędzia. Badanie
prowadzone jest na stałej, reprezentatywnej próbie sklepów, rozmieszczonych w całej Polsce. Dział Media obejmuje badaniami
telewizję, radio, prasę, Internet oraz outdoor.

 

W profesjonalnych
wzrost

Leszek
Bareja, OSG Product Manager, Xerox

Mimo problemów z dostępnością produktów, związanych
z trzęsieniem ziemi w Japonii, Xerox zanotował wzrost sprzedaży
w większości segmentów rynku urządzeń wielofunkcyjnych. Szczególnie
zadowoleni jesteśmy z poprawy wyników zbytu urządzeń kolorowych. Problemy
zaopatrzeniowe dotknęły ich bowiem w największym stopniu. Jeśli chodzi
o segment urządzeń czarno-białych drukujących w formacie A3,
zwiększyliśmy sprzedaż modeli zaawansowanych. Dzięki temu udało nam się
podnieść całkowitą wartość zbytu, mimo spadku liczby rozprowadzonych
najprostszych urządzeń. W II połowie 2011 r. oczekujemy tradycyjnie
wzrostu sprzedaży, zwłaszcza w ramach zamówień publicznych. Spodziewamy
się też stopniowego odzyskiwania mocy produkcyjnych przez fabryki, a co za
tym idzie – znaczącej poprawy dostępności produktów.

Japonia trochę
zaszkodziła

Aleksander
Całko, Channel Sales Manager w Epsonie

W
I półroczu 2011 sprzedaliśmy łącznie 57?554 wielofunkcyjne urządzenia
atramentowe. To o 20-proc. mniej niż w I półroczu 2010. Spadek
jest wynikiem problemów, które wystąpiły w II kwartale po trzęsieniu ziemi
w Japonii, z dostępnością cieszących się największym popytem modeli.
Sprzedaż urządzeń laserowych natomiast wzrosła o 60-proc.,
w I półroczu 2011 sprzedaliśmy ich 2918. W II półroczu planujemy odrobić straty, m.in.
wprowadzając na rynek całkowicie nową i liczną serię atramentowych
urządzeń WorkForce o bardzo niskich kosztach eksploatacji
i precyzyjnie dostosowanych do potrzeb różnej wielkości firm. Użytkownikom
domowym zaoferujemy ultrakompaktowe urządzenia atramentowe Small-in-One,
umożliwiające oszczędny druk, łatwą konfigurację Wi-Fi oraz technikę
bezprzewodowego druku dokumentów zapisanych na tabletach i smartphonach.
Pojawią się także nasze nowe atramentowe urządzenia biurowe A3.

Stawiamy na A3

Katarzyna
Idzkiewicz, Marketing Coordinator, Brother

W I półroczu 2011 do Brothera należało 14,7 proc.
rynku urządzeń wielofunkcyjnych, co daje firmie trzecie miejsce w rankingu
dostawców. Nasz udział rynkowy w przypadku drukarek wielofunkcyjnych wzrósł
w porównaniu z notowanym w roku 2010 o 0,3 proc.
W segmencie atramentowych urządzeń wielofunkcyjnych A3 zauważyliśmy
znaczne zwiększenie popytu. W I półroczu 2011 nabywców znalazło 3,6
tys. maszyn Brothera, dzięki czemu staliśmy się niekwestionowanym liderem
sprzedaży.

Na II połowę br.
zaplanowaliśmy działania, których celem jest umocnienie pozycji firmy.
Zamierzamy pod koniec roku wprowadzić do oferty zupełnie nowe modele urządzeń
atramentowych A4. Będą wyposażone w nowe funkcje, np. drukowanie dwustronne,
drukowanie na płycie, i wysokowydajne tusze. Skupiamy się też na dynamicznie
rozwijającym się rynku urządzeń wielofunkcyjnych A3. W końcu roku
planujemy rozszerzenie ich asortymentu o nowe produkty, chociażby
o model MFC-J5910DW. Jesienią przeprowadzimy kampanię w telewizji,
Internecie i prasie. Spodziewamy się znacznego wzrostu sprzedaży
w segmencie maszyn A3. Wprowadziliśmy też nową serię laserowych urządzeń
wielofunkcyjnych, zwiększając tym samym liczbę propozycji dla wymagających klientów.

 

Trzy razy więcej
laserowych

Monika
Michalska, Product Business Developer DIMS & Laser, Canon

Jeśli chodzi
o sprzedaż laserowych urządzeń wielofunkcyjnych, I połowa br. należy
do szczególnie udanych. Klienci kupili ich trzykrotnie więcej niż rok
wcześniej. W dużej części jest to efekt wprowadzenia pod koniec
2010 r. nowej serii urządzeń i-SENSYS MF44xx. Okazały się – co
potwierdzają dane o sprzedaży – strzałem w dziesiątkę. Modele
z tej linii zapewniają szybki druk w czerni i bieli, skanowanie
i kopiowanie w przystępnej cenie (za drukarkę trzeba zapłacić 500 –
800 zł). Właśnie urządzenia z tego przedziału cenowego są najczęściej
wybierane przez małe i średnie firmy, które oczekują wysokiej jakości,
wydajności i niezawodności. Rośnie zainteresowanie urządzeniami kolorowymi.
Nasza sprzedaż w tym segmencie w I połowie br. wzrosła o ponad
30 proc. w porównaniu z notowaną rok wcześniej. Przewidujemy, że
ten trend będzie się umacniał. Jak pokazały badania, zastosowanie koloru
w wydrukach znacząco wpływa na skuteczność komunikacji i przynosi firmom
realne korzyści. Stosowanie kolorowych elementów poprawia m.in. zapamiętywanie
informacji (o 39 proc.), prędkość wyszukiwania (o 70 proc.)
oraz analizowania danych, wpływa też na skuteczność komunikatów. Droższe,
bardziej zaawansowane urządzenia wielofunkcyjne (np. i-SENSYS MF9280Cdn) dobrze
sprawdzają się w wymagającym otoczeniu biurowym i charakteryzują
oszczędnością energii, co potwierdzają niezależne testy (m.in. BLI).

Powolne zwiększanie
popytu

Piotr Parys, CEE Product Marketing Manager z
polskiego oddziału OKI Systems

Miniony rok można ocenić jako okres powolnego wzrostu
sprzedaży oryginalnych materiałów eksploatacyjnych i urządzeń
wielofunkcyjnych. Wartość polskiego rynku sprzętu drukującego wzrosła
w 2010 r. o 8 proc. Rok 2011 przyniósł dalsze nieznaczne
zwiększenie popytu, jednak nie we wszystkich segmentach. Na wynikach sprzedaży
odbiły się bowiem ograniczenia wydatków na inwestycje, poczynione przez
klientów biznesowych i korporacyjnych. Planowane zakupy sprzętu zostały przesunięte
do czasu, kiedy gospodarka się ustabilizuje.

OKI, jako dostawca urządzeń dla biznesu, nie może się równać
pod względem wielkości sprzedaży z producentami kierującymi swoją ofertę
również do klientów indywidualnych. Rozprowadzane przez nich urządzenia są
często bardzo tanie, ale całkowite koszty ich użytkowania w późniejszym
okresie przekraczają wielokrotnie wartość zakupu. OKI oferuje bardziej
zaawansowany sprzęt, ale zwrot z inwestycji jest w jego przypadku
znacznie większy.

Polski rynek upodabnia
się do zachodniego

Adam
Pawłowski, Product Manager w Dziale Druku i Przetwarzania
Obrazu HP

Po okresie gospodarczego spowolnienia na skutek finansowego
kryzysu z lat 2008 – 2009 sytuacja na rynku urządzeń drukujących nie
jest jeszcze stabilna. Problemy makroekonomiczne wciąż są przyczyną niepewności
w otoczeniu biznesowym i firmy muszą efektywniej zarządzać kosztami,
a odbiorcy indywidualni – domowymi budżetami. Odzwierciedleniem
sytuacji gospodarczej jest struktura i dynamika popytu na urządzenia wielofunkcyjne
i drukarki jednofunkcyjne. Sprzedaż laserowych urządzeń wielofunkcyjnych
monochromatycznych wyniosła w I półroczu 63 tys., kolorowych
– 15 tys., w porównaniu z zanotowaną w analogicznym okresie
ub.r. była zatem większa odpowiednio o ok. 40 proc. i 25 proc.
Z kolei atramentowych urządzeń wielofunkcyjnych rozprowadziliśmy
ok. 350 tys., a drukarek jednofunkcyjnych – ok. 30 tys.

Identyczny trend,
determinowany przez te same czynniki, obserwujemy na innych rynkach. Firmy chcą
optymalizować koszty, inwestując w urządzenia wielofunkcyjne (skaner,
drukarka i faks funkcjonujące jako oddzielne urządzenia są zwykle droższe
w eksploatacji). Klienci indywidualni natomiast kupują urządzenia wielofunkcyjne,
ponieważ są oferowane w cenach niewiele odbiegających od cen drukarek
jednofunkcyjnych i coraz częściej wyposażane w nowe, innowacyjne
funkcje. Przykładem funkcja HP ePrint, zapewniająca uzyskiwanie wydruków
bezpośrednio z urządzeń mobilnych z dostępem do poczty e-mail. Dzięki
temu możemy drukować dowolne dokumenty (zdjęcia czy teksty) na drukarce, która
stoi np. w naszym mieszkaniu lub w biurze, choć w tym samym
czasie znajdujemy się w odległym miejscu. Obecnie w technologie HP
ePrint wyposażamy urządzenia drukujące atramentowe i laserowe z serii
HP Photosmart, HP Ink Advantage, HP Officejet, HP Designjet i HP LaserJet,
a więc używane zarówno przez indywidualnych konsumentów, jak i przez
przedsiębiorstwa.

Nasza pozycja lidera rynku oraz przyznane niedawno
prestiżowe nagrody Dobry Produkt i Laur Klienta świadczą o tym, że
właściwym, wydajnym i solidnym narzędziem w niestabilnych czasach są
urządzenia wielofunkcyjne HP. Tylko w ostatnim półroczu nasz udział
w segmencie laserowych urządzeń wielofunkcyjnych monochromatycznych wzrósł
do 20 proc., a kolorowych do 30 proc. Taki trend powinien się
utrzymać także w kolejnych kwartałach, przy czym szybciej niż na modele
monochromatyczne będzie się zwiększać popyt na laserowe urządzenia
wielofunkcyjne kolorowe. Tym samym polski rynek jeszcze bardziej upodobni się
do zachodniego.

 

Klienci zwracają
uwagę  na jakość

Kamil Rejent, MFP Product Manager, Konica Minolta

Systematycznie umacniamy pozycję lidera na rynku urządzeń do
druku wielkoformatowego A3. Według Infosource w I półroczu 2011 aż
31,1 proc. wszystkich sprzedanych urządzeń w tym segmencie nosiło
nasze logo. To wyraźny wzrost w stosunku do wyników roku ubiegłego, kiedy
co czwarte urządzenie wielofunkcyjne A3 pochodziło z naszych fabryk.
Według tych samych badań wartościowy udział Koniki Minolty w części rynku
związanej z drukiem wielkoformatowym wyniósł prawie 35 proc. Oznacza
to, że klienci wolą kupować droższe urządzenia naszej produkcji niż tańszy
sprzęt, oferowany przez konkurencję. Sprzedaliśmy najwięcej urządzeń
przeznaczonych zarówno do pracy w kolorze, jak w czerni i bieli.
36,9 proc. sprzętu drukującego w kolorze stanowiły modele marki
Konica Minolta. Natomiast nasz udział wartościowy w tym rynku przekroczył
już 40 proc. Jesteśmy także aktywni w segmencie urządzeń do druku
kolorowego w formacie A4. W I półroczu 2011 byliśmy na trzecim
miejscu pod względem sprzedaży, a nasz udział w nim przekroczył
10 proc.

Statystyki wyraźnie
dowodzą, że klienci coraz częściej decydują się na zakup urządzeń do druku
kolorowego, bardziej wydajnych i o większych możliwościach
technicznych. Sprzyjają temu pozytywne sygnały dochodzące z polskiej
gospodarki i stały wzrost PKB. Mamy nadzieję, że te pozytywne tendencje
będę się umacniały, co wpłynie na cały rynek urządzeń drukujących.

Wicelider w
sprzedaży laserowych wielofunkcyjnych

Mateusz
Wasilewski, Product Manager, Samsung Electronics

W I półroczu 2011 Samsung uplasował się na pozycji
lidera (udział 31,5 proc.) na polskim rynku laserowych urządzeń
drukujących w formacie A4 pod względem liczby sprzedanych maszyn.
Natomiast jeśli chodzi o wartość zbytu, zajmujemy drugą pozycję.

W segmencie
monochromatycznych drukarek laserowych  zaobserwowaliśmy wzrost sprzedaży
w stosunku do notowanej w analogicznym okresie 2010 r. Wpłynęło
na to w dużej mierze nasze szerokie portfolio (nowe produkty
z segmentu B2B wprowadzone w I połowie roku), duża rozpiętość
cenowa oraz niskie koszty eksploatacji, dzięki czemu urządzenia te stanowią
atrakcyjną propozycję zarówno dla klientów indywidualnych, jak
i biznesowych. Na najszybciej rosnącym w I połowie roku rynku
laserowych urządzeń wielofunkcyjnych zajęliśmy  pozycję wicelidera i w tym segmencie
będą się ogniskować  nasze działania
w II półroczu.

Zamierzamy utrzymać pozycję
lidera rynku laserowych drukarek monochromatycznych w II połowie roku
2011. W tym segmencie wprowadzamy nowe produkty (zarówno drukarki, jak
i urządzenia wielofunkcyjne), zapewniające prędkość druku na poziomie 24
i 28 stron na minutę, co pozwoli nam jeszcze lepiej zaspokajać potrzeby
małych i średnich grup roboczych. Będziemy również dążyć do uzyskania
wiodącej pozycji w obszarze kolorowych drukarek laserowych i urządzeń
wielofunkcyjnych.

Przewidujemy, że na nasze wyniki w II połowie
2011 r. wpłyną także akcje promocyjne skierowane do klientów
indywidualnych, związane m.in. z okresem powrotu do szkoły – na tych
działaniach skupiamy się w III kwartale. Natomiast IV kwartał to
tradycyjnie okres realizacji kontraktów w obszarze B2B i również
z tego źródła spodziewamy się istotnych zysków.