Zwyczajowo rozwiązania należące do kategorii „automatyczna identyfikacja i gromadzenie danych” (AIDC – Automatic Identification and Data Capture) zwykło się określać mianem Auto ID. Odnosi się to do najróżniejszych technologii, w tym opartych na kodach kreskowych (jedno- i dwuwymiarowych), paskach magnetycznych, kartach inteligentnych, elektronicznych układach radiowych (RFID), biometrii, rozpoznawaniu tekstu (OCR) albo głosu. Wszystkie służą tym samym celom: identyfikowaniu, śledzeniu, rejestrowaniu, przechowywaniu i wymianie informacji związanej z procesami biznesowymi i produkcyjnymi oraz danymi osobowymi.

Przykładem Auto ID niech będzie użycie opakowań wyposażonych w układy RFID z zakodowanymi informacjami, które są zbierane przez czytniki w całym łańcuchu dostaw – w dziale spedycji, podczas transportu do odbiorcy, w trakcie gromadzenia i magazynowania, a w końcu na linii montażowej w procesie produkcji. Dzięki możliwości otrzymywania dokładnej i kompletnej informacji na kolejnych etapach łańcucha dostaw firmy mogą zapewnić doskonałą obsługę klientów i unikać sytuacji, gdy brak jest zapasów lub przeciwnie – są problemy z przechowywaniem nadmiaru towarów, bo nie można np. zlokalizować tych, które są na stanie. Gdyby nie Auto ID, koszty każdej inwentaryzacji byłyby dużo większe, a jej dokładność o wiele mniejsza.

Już nawet nie zauważamy, w jak wielu miejscach mamy do czynienia z Auto ID – zarówno w pracy, jak i codziennym życiu. Jeśli więc techniki te już tak się upowszechniły, to czy nadal są dla resellera godne uwagi. Czy dają mu szansę na rozwój biznesu?

 

Aplikacje i cross-selling

Oferowanie i wdrażanie rozwiązań Auto ID daje szansę na osiągnięcie większych marż niż prosta sprzedaż sprzętu IT. Partnerzy mogą zarabiać na oferowaniu, wdrażaniu i wspieraniu sprzętu, oprogramowania, urządzeń peryferyjnych itd., korzystając z tego, że nie sprzedają pojedynczych produktów, ale całościowy system. Taki, który rozwiązuje specyficzne problemy klienta i musi być do tego dostosowany. Dawniej sprawa dotyczyła sprzedaży drukarek kodów kreskowych i skanerów, teraz polega na oferowaniu aplikacji, obudowanych sprzętem oraz usługami, i specjalizowanych dla wielu branż, nie tylko logistyki, transportu czy handlu.

Znajomość konkretnej branży jest kluczowa, bo do posiadanych kompetencji wdrożeniowych partnerzy powinni dorzucić rolę doradcy technologicznego. Muszą przecież pomóc klientowi w wyborze właściwego rozwiązania z wielu dostępnych. Chcąc maksymalizować zyski, powinni też postawić na tworzenie własnych aplikacji, opartych na produktach markowych dostawców.

– Kreatywności w zakresie tworzenia rozwiązań w Polsce nie brakuje. Jedyną barierą jest wielkość potencjalnego rynku, ale tutaj my pomożemy – zapewnia Paweł Jabłoński Auto ID BD Director CEE w RRC Poland.