Gros producentów i dystrybutorów spodziewa się większej sprzedaży w okresie „powrotu do szkoły”, ale nie liczy na dużo większy popyt niż w zeszłym roku. Resellerzy uważają, że jeśli ktoś skorzysta, to raczej markety. Przeważa pogląd, że sezonowy wzrost popytu na koniec wakacji jest coraz słabszy i sezonowość na rynku IT ma coraz mniejsze znaczenie. W zależności od asortymentu prognozowana jest jednak większa sprzedaż: w sierpniu i wrześniu w porównaniu z lipcem od 20 nawet do 60 proc., a w stosunku do okresu powakacyjnego w ubiegłym roku – w przybliżeniu o 10 do 20 proc. Niektórzy liczą także na efekt back to school jeszcze w październiku. Dostawcy zgadzają się, że kolejne rekordy popularności będą bić tablety, nie tylko z uwagi na ogólny rynkowy trend, lecz także przydatność do nauki w szkole.

– Coraz częściej urządzenia te zastępują tradycyjne dzienniki. Już teraz dostępne jest przeznaczone dla szkół oprogramowanie, co na pewno przyczyni się do wzrostu zainteresowania tabletami. Ponadto na rynku pojawiają się tańsze modele, więc na ich kupno stać coraz więcej użytkowników – mówi Jarosław Słowiński, Purchasing Director w AB.

Producenci przewidują duże zainteresowanie przede wszystkim tanimi tabletami (za nie więcej niż tysiąc złotych) oraz modelami z Windows 8. W III kw. na rynek wejdą małe urządzenia z nowym systemem Microsoftu (7- i 8-calowe), których dotychczas brakowało w ofercie. Z uwagi na niższe ceny niż dużych tabletów z „Ósemką”, mniejszą wagę, rozmiary oraz sam system mogą zainteresować nie tylko młodszych użytkowników. Producenci sprzętu już teraz liczą na pozytywne przyjęcie małych tabletów z Windows 8. Większość z nich szykuje na drugą połowę roku własną ofertę tych urządzeń.


Robert Pudło
OPP Product Business Developer w Canonie

Sprzedaż w sierpniu może wzrosnąć nawet o 50 proc. w porównaniu z lipcem. Spodziewamy się dużego zainteresowania produktami z kategorii entry level, które mieszczą się w przedziale cenowym do 200 zł. Dla klientów coraz bardziej – oprócz ceny i możliwości urządzenia – liczy się także design. Przyciągają ich biała kolorystyka oraz eleganckie detale.


Łukasz Foks
Windows Devices Category Manager w Microsofcie

Staramy się przygotować partnerów do back to school. Obecnie przykładamy szczególną wagę do edukacji i podkreślania strategicznego znaczenia tabletów PC. To kontynuacja działań, które miały miejsce podczas cyklu Intel Microsoft Channel Conference. W 2013 roku, latem, zaprosimy naszych partnerów do udziału w Akademii Partnerskiej online.