Okres back to school (dawniej sierpień – wrzesień, obecnie raczej sierpień – październik) według dystrybutorów i producentów wciąż jeszcze jest czasem wyższej sprzedaży, choć część z nich zauważa już znaczne osłabienie tego trendu. Niemniej jednak wszyscy dostawcy gorliwie się do niego przygotowują, zwłaszcza jeśli chodzi o ofertę tych produktów, na które w miesiącach powakacyjnych może być zwiększony popyt. Z obserwacji dystrybutorów wynika, że najciekawsze oferty na ten okres przygotowują producenci m.in. akcesoriów komputerowych, notebooków, tabletów i produktów gamingowych.

 

Żniwa? Tak, ale głównie w halach

Co roku wraca teza, że efekt back to school maleje. Większość producentów i dystrybutorów jej jednak nie potwierdza. Zgodnie zapewniają, że okres powakacyjny nadal jest jednym z bardziej oczekiwanych w roku. – To dla kanału partnerskiego oraz dużych sieci handlowych nie tylko czas pierwszych większych żniw, ale i swego rodzaju test przed kulminacją roku, czyli ostatnim kwartałem – podkreśla Łukasz Żukowski, dyrektor działu produktów retail w Veracompie.

Zapał do kupowania zwiększa się nie tylko u nabywców indywidualnych. – Klienci biznesowi również budzą się z wakacyjnej drzemki i zaczynają składać większe zamówienia – zauważa Piotr Kozłowski, Business Unit Manager, odpowiedzialny w ABC Dacie za sprzedaż komputerów.


Marcin Harasim
szef polskiego oddziału Asbisu

Na pewno wciąż można mówić o wzroście popytu w okresie zwanym back to school, zwłaszcza w porównaniu z notowanym w czerwcu czy lipcu, ale nie jest
tak dynamiczny jak w latach poprzednich. Wielkość sprzedaży zależy też od rodzaju asortymentu.

Zainteresowanie niektórymi kategoriami produktów może być nieco gorsze niż w poprzednim roku, jako że rynek jest już nimi mocno nasycony. Będzie natomiast rósł popyt na tablety i czytniki e-booków (choć segment czytników jest dopiero w początkowej fazie rozwoju). Wzrost sprzedaży w omawianym okresie nie powinien być większy niż 20 proc.,
ponieważ rynek z każdym rokiem staje się coraz dojrzalszy.

By ułatwić resellerom przygotowanie do back to school, już teraz promujemy specjalny program wspomagający sprzedaż (wraz z finansowaniem) i zdejmujący praktycznie ryzyko odsprzedaży. Wszelkie informacje na ten temat przesyłamy po nawiązaniu kontaktu na adres informacje@asbis.pl, ponieważ jest to specjalna oferta, bardzo często konstruowana dla konkretnej firmy. Ponadto każdy partner będzie naszym specjalnym gościem w siedzibie Asbisu, jeżeli zechce odebrać towar osobiście.

Mimo że przede wszystkim promujemy marki własne, każdy z resellerów będzie mógł zamówić i odebrać dowolne produkty innych marek w takich samych cenach jak u pozostałych dystrybutorów. Już teraz kończymy przygotowywanie kilku atrakcyjnych promocji dla użytkowników końcowych, występując w roli producenta marek Prestigio i Canyon, aby wspomóc sprzedaż w kanale resellerskim i retailowym.

Zbigniew Mądry
Zbigniew Mądry
dyrektor handlowy i członek zarządu AB

Typowego back to school nie ma już od co najmniej dwóch – trzech lat, choć nadal ten okres jest czasem wzmożonej sprzedaży. Wzrost można zauważyć już od sierpnia, na co oczywiście się przygotowujemy. Podchodzimy do back to school jednak w sposób kontrolowany, weryfikujemy możliwości zarówno partnerów, jak i rynku. Działając między różnymi podmiotami, często pełnimy rolę ciała doradczego, pomagamy producentom w skutecznym dotarciu do odpowiedniego kanału partnerskiego, a resellerom – w zoptymalizowaniu sprzedaży. Oczywiście oczekujemy wzrostu popytu i wierzymy, że nasza spółka może odegrać kluczową rolę w sprzedaży zarówno w III, jak i IV kwartale.