Rynek SSD na świecie rozwija się w tempie kilkudziesięciu procent rocznie. W ub.r. jego wartość sięgnęła, według danych iSuppli, 2,2 mld dol. W bieżącym ma wynieść ok. 4,4 mld dol., a do 2015 r. wzrosnąć do 7,5 mld dol. Również przewidywania Gartnera są optymistyczne. Analitycy firmy uważają, że w przyszłym roku dzięki spadkowi cen dyski SSD trafią do głównego kanału sprzedaży. Cena w przeliczeniu na 1 GB SSD ma wynieść 1 dol., w tej chwili sięga 2 dol. Spadek spowodują zdaniem Gartnera taniejące układy NAND – ich ceny powinny być niższe w przyszłym roku o 36 proc. IDC ocenia, że rok 2010 był rekordowy dla światowego rynku SSD. Dochody ze sprzedaży tych urządzeń wzrosły o 103 proc. w stosunku do notowanych w poprzedzających 12 miesiącach. Zgodnie z przewidywaniami IDC w 2012 r. więcej napędów będą kupować nie tylko klienci indywidualni, ale i duże przedsiębiorstwa.

Producenci o wiele ostrożniej niż analitycy mówią o sprzedaży dysków półprzewodnikowych. Jej wzrost następuje, minie jednak jeszcze kilka lat, zanim SSD staną się poważnym konkurentem dysków tradycyjnych, szczególnie na polskim rynku. Najśmielszy w przewidywaniach jest firma Kingston, która promuje swoje produkty w sposób bardzo wyróżniający się na tle konkurencji.

Nabywców przybywa

W minionym roku polscy klienci kupili ok. 40 tys. nośników SSD. Powodzeniem cieszyły się modele o pojemności do 128 GB. Pierwszą trójkę dostawców stanowiły firmy: Kingston, Intel i OCZ. Ważną rolę na naszym rynku odgrywają również: Transcend, PQI i polski producent – Wilk Elektronik. W 2011 r.
do odbiorców powinno trafić więcej dysków niż w 2010.
W II połowie bieżącego roku urządzenia półprzewodnikowe na polski rynek zaczął dostarczać Samsung. Nie wiadomo, jakie są udziały poszczególnych producentów. Trudno również uzyskać informacje o wynikach sprzedaży, a jeśli już dostawcy je podają, to każdy w inny sposób. – Sprzedaż dysków SSD rośnie liniowo – mówi Paweł Śmigielski, dyrektor regionalny Kingstona w Europie Środkowej i Wschodniej. – W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2011 r. sprzedaliśmy dwa razy tyle napędów co w analogicznym okresie 2010 [w całym 2010 r. producent liczył na sprzedaż ok. 10 tys. dysków – przyp. red.]. Wolumen sprzedaży staje się dosyć poważny – w okresie od stycznia do czerwca br. dostarczyliśmy klientom kilka tysięcy naszych napędów. Zbyt w III kwartale Kingston również liczy w tysiącach. – To doskonała prognoza wyników sprzedaży w całym roku – zapewnia Śmigielski. Przedstawiciel producenta wierzy, że z roku na rok Kingston będzie podwajać zbyt nośników SSD. – W 2012 r. mamy nadzieję rozdystrybuować 100 proc. więcej dysków niż w 2011.

Z punktu widzenia specjalisty Intela akceptacja dysków SSD przez odbiorców na polskim rynku następuje stosunkowo wolno. – W I półroczu 2011 zaobserwowaliśmy niemal podwoje-
nie sprzedaży
do kilku tysięcy urządzeń, w porównaniu z osiągniętą w tym samym okresie 2010 r. – twierdzi Artur Długosz, Distribution Manager z Intela. – Ale nadal są to stosunkowo niewielkie liczby jak na tak duży rynek. W roku bieżącym nie prze-
widujemy znaczącego wzrostu sprzedaży SSD.
W I kwartale 2012 r. producent wprowadzi nową generację urządzeń o większej pojemności, z nowym kontrolerem i dodatkowymi funkcjami, co jego zdaniem powinno znacznie podnieść atrakcyjność dysków SSD w oczach klientów.

Transcend z kolei sprzedał w Polsce w I połowie 2011 r. około 4,5 tys. dysków SSD. W analogicznym okresie ub.r. zbyt w przypadku tego producenta wyniósł 3,5 tys. sztuk. – Spodziewamy się, że w III kwartale 2011 r. nabywców znalazło ok. 3 tys. naszych urządzeń – mówi Steven Hsu, dyrektor sprzedaży w Transcendzie. Prognoza dostawcy dotycząca zbytu do końca 2011 r. mówi o sprzedaży 7 tys. dysków SSD. W 2012 r. natomiast do odbiorców ma trafić 10 tys. urządzeń.