Sprzedaż routerów na rynku środkowoeuropejskim w drugim kwartale bieżącego roku wzrosła w ujęciu wartościowym o 1,7 proc., a w przypadku przełączników wynik poprawił się w tym okresie o 5,4 proc. Z kolei w Polsce w pierwszych trzech miesiącach roku popyt zwiększył się aż o prawie 40 proc. (dane obejmują także przełączniki korporacyjne) – według IDC. Producenci i dystrybutorzy przewidują przy tym, że roczna wartość sprzedaży routerów przeznaczonych dla domu i SOHO na polskim rynku będzie rosła w najbliższych latach o kilka procent. Popyt mają generować dwa zasadnicze czynniki. Po pierwsze zapotrzebowanie na coraz większą przepustowość sieci, co wiąże się z rosnącą liczbą urządzeń w domach oraz popularnością streamingu wideo i gier. Po drugie rozwój smart home, co wymaga odpowiednio wydajnej infrastruktury – głównie bezprzewodowej. Według prognozy OECD w 2022 r. w domach będzie podłączonych do internetu – przede wszystkim bezprzewodowego – przeciętnie 50 urządzeń. To pięć razy więcej niż w roku 2013. Ponadto konieczność zwiększenia nie tylko wydajności, lecz także bezpieczeństwa sieci winna skłaniać użytkowników do inwestycji w nowy sprzęt.

Producenci i dystrybutorzy przekonują, że resellerzy powinni skoncentrować się na routerach dla SOHO i modelach z wyższych półek cenowych, np. przeznaczonych dla graczy. W tym kontekście lepiej byłoby odpuścić sobie segment najtańszych urządzeń domowych, zdominowany przez retail.

Z naszych analiz wynika, że drobni resellerzy mają wciąż wysoki udział w sprzedaży urządzeń z wyższej półki. Ten segment długo będzie należał do nich. Poradzą sobie jednak tylko te firmy, które postawią na wysoką specjalizację i obsługę klienta – zaznacza Robert Kulasiński, Distribution Channel Manager w TP-Linku.

Resellerzy, aby z powodzeniem działać na tym rynku, powinni zatem oferować więcej niż tylko „pudełka”. Warto wyróżniać się na tle wielkich detalistów wiedzą ekspercką, która zapewni dobranie odpowiednich urządzeń dostosowanych do potrzeb konkretnych klientów. Należy dobrze znać plusy i minusy poszczególnych rozwiązań, jak też ich optymalne zastosowania. Mając wiedzę i doświadczenie w sprzedaży, łatwiej przekonają użytkownika, że ze względu na coraz szybszy internet dostarczany przez operatorów nie warto ograniczać możliwości korzystania z sieci, stosując tanie routery. W przypadku segmentu SOHO resellerzy mogą oferować również usługi: oprócz doradztwa także pomoc techniczną oraz ponadstandardowy serwis. Ze strony klientów prowadzących drobne biznesy można czasem spodziewać się zainteresowania wymianą i rozbudową infrastruktury. Krzysztof Jabłoński, Business Unit Manager z ABC Daty, zwraca uwagę na to, że standard wydajności sieci dostępowej to obecnie 1 Gb/s. Tymczasem najważniejsze elementy sieci szkieletowej coraz częściej przystosowane są do przepustowości rzędu 10 Gb/s.

W domach i SOHO na popularności powinny zyskiwać urządzenia…

…działające w topologii Mesh, zapewniające łatwą rozbudowę sieci,
…zgodne ze standardem 802.11ac,
…łatwe w konfiguracji i zarządzaniu (za pomocą kodów QR, aplikacji mobilnej),
…wydajne, dwu- i trzypasmowe, w tym modele gamingowe,
…z gniazdem na kartę SIM, w tym routery mobilne,
…wzmacniacze sygnału sieci bezprzewodowej.