Wydruki ciągle stanowią
ważny dla firm i instytucji element funkcjonowania Jednak mijają już
czasy, w których drukarka była po prostu jedną z „wysp”
w infrastrukturze biurowej przedsiębiorstwa. Coraz więcej nowych klientów
– głównie z obszaru małych i średnich firm – otwiera się na
korzystanie z systemów druku w rozumieniu całościowych rozwiązań
łączących sprzęt i oprogramowanie. Jednocześnie rośnie świadomość korzyści
płynących z usług MPS. To dobra wiadomość dla producentów i bodziec
dla resellerów, którzy do tej pory skupiali się na prostej odsprzedaży sprzętu
i materiałów eksploatacyjnych. Proste usługi MPS można zacząć świadczyć
niemal z marszu. Bardziej zaawansowane wymagają odpowiedniego wyszkolenia,
co pochłonie czas i pieniądze. Jednak ze względu na perspektywy opisywanego
rynku warto się nad tym zastanowić.

 

Oszczędności…

…w
dziedzinie druku to bardzo ważny cel dla przedsiębiorstw, niezależnie od ich
wielkości. Ewoluuje tylko sposób dążenia do niego. Odkąd firmy na tę kwestię
zaczynają patrzeć całościowo – z perspektywy zarządzania procesami
biznesowymi – zmienia się też podejście menedżerów. Dociera do nich, że
zakup urządzeń to dopiero początek wydatków, które stanowią ok. 15 proc.
TCO. Dlatego inwestycja w najnowocześniejszą nawet flotę urządzeń może nie
przynieść oczekiwanych oszczędności ani nie zwiększyć efektywności pracy
przedsiębiorstw. Aby to osiągnąć, należy zdaniem producentów łączyć coraz
bardziej zaawansowaną technologię, z jaką mamy do czynienia
w obszarze druku, z odpowiednimi procesami i standardami pracy.

MPS – Polska w czołówce

Według raportu Info Trends „Worldwide Managed Print Service
Forecast 2012 – 2017” w ciągu najbliższych 2–3 lat polski rynek usług
zarządzania drukiem ma być większy niż hiszpański i włoski (oba znajdują
się aktualnie w światowej czołówce). Już dziś należymy do grona globalnych
liderów w tej dziedzinie. Info Trends wskazuje, że w naszym kraju
wyjątkowo szybko rozwijają się bardziej zaawansowane usługi, obejmujące również
zarządzanie informacją w postaci automatycznych, elektronicznych systemów
obiegu dokumentów.

 

W rezultacie przedstawiciele vendorów prognozują wzrost
zainteresowania kompleksowymi usługami z zakresu zarządzania drukiem. MPS
ma być jednym z ważniejszych obszarów rozwoju rynku druku
w 2015 r. Głównymi odbiorcami są oczywiście korporacje, ale zapotrzebowanie
jest coraz większe i powinno rosnąć również w sektorze małych
i średnich firm. „Misie” mają z czasem coraz częściej sięgać nie
tylko po podstawowe, ale i bardziej zaawansowane pakiety. Usługi MPS, jak
podkreślają producenci, nie są już postrzegane jako ponadstandardowe, dodatkowe
udogodnienie, ale jako wartość sama w sobie.

Trendy w druku w 2015 r.

• Wzrost znaczenia
kompleksowości obsługi klienta i dogodnych form finansowania inwestycji
w systemy druku.

• Większe
zainteresowanie mniejszych firm pakietami oprogramowania do zarządzania drukiem
(niekoniecznie tymi najprostszymi).

• Rosnące
zainteresowanie klientów końcowych umowami (z resellerami) na dostawy
materiałów eksploatacyjnych od producentów drukarek.

• Rozwój rynku
wielofunkcyjnych urządzeń atramentowych.

• Walka
z „atramentowymi” stereotypami.

• Nacisk na
nowoczesne funkcje urządzeń drukujących: druk z urządzeń mobilnych, w
chmurze (pochodnym tego jest i będzie rozwój funkcji bezpieczeństwa),
funkcje ekologiczne, rozwój technologii zwiększających szybkość działania
drukarek.

• Wejście na
rynek urządzeń drukujących z systemem Android (intuicyjnych w obsłudze
i skalowalnych we wszystkich środowiskach biurowych).

• Całościowe
rozwiązania druku – do tej pory wdrażane w dużych przedsiębiorstwach
(ten trend zaczyna dotyczyć obecnie MSP).

• Większe
zainteresowanie klientów bardziej zaawansowanymi metodami cyfrowego
pozyskiwania dokumentów, inteligentnym skanowaniem i automatyzacją obiegu
dokumentów.

• Dynamiczny
rozwój i wzrost znaczenia usług MPS, również tych rozbudowanych.

• Będzie się
zwiększał wpływ koncepcji Smart Office na segment druku.

• Sektor publiczny
nadal będzie ostrożny we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań.

 
Sprytny argument sprzedażowy

W nomenklaturze dostawców przed skrótem MPS pojawia się
określenie „smart”. Według Lexmarka rozwój Smart MPS świadczy
o dojrzałości rynku. Wiąże się nie tylko ze zmniejszeniem kosztów
posiadania urządzeń drukujących, ale realizacją bardziej dalekosiężnych celów
użytkownika końcowego, jak usprawnienie zrządzania cyfrowymi danymi, ich
skuteczne zabezpieczenie, poprawa obsługi klientów, zwiększenie produktywności
pracowników.

O usługach Smart MPS mówi także Oki – producent oferuje
je za pośrednictwem najbardziej doświadczonych partnerów, ponieważ
w rozbudowanej wersji obejmują audyt dotychczasowego systemu druku,
konsulting i propozycję zmian. Po wdrożeniu zaproponowanych rozwiązań
regularnie odbywają się audyty kontroli kosztów.

 

Druk mobilny

Z
badania przeprowadzonego przez Sharpa w końcu 2014 r. wynika, że co piąty
przedsiębiorca korzysta ze smartfonów i tabletów w procesie
drukowania i obiegu dokumentów. Z kolei według IDC
w 2015 r. aż 37 proc. pracowników z całego świata będzie
wykonywać pracę w modelu zdalnym. Zarządzający firmami coraz częściej
otwierają się na ten styl działania, podążając za nowymi trendami w zarządzaniu.

Dla pracodawcy jest to pozytywne
zjawisko – zwykle podkreśla się w nim większe zaangażowanie
zatrudnionych w wykonywanie obowiązków służbowych. To właśnie mobilność,
zdaniem niektórych specjalistów, wyjątkowo sprzyja i będzie sprzyjać
wprowadzaniu bardziej złożonych systemów zarządzania dokumentami
w mniejszych przedsiębiorstwach. Firmy, udostępniając zatrudnionym funkcję
wydruku z urządzeń mobilnych, będą poprawiać kontrolę nad dostępem
pracowników do informacji (ze względu na bezpieczeństwo) i zmniejszać
liczbę samych wydruków (ze względu na koszty).

Drukowanie
dokumentów wciąż istotne

Z badań przeprowadzonych
przez Sharpa w polskich przedsiębiorstwach wynika, że duży odsetek firm
uważa drukowanie dokumentów za ważny element działalności takich działów, jak
księgowość, logistyka czy HR (tak mówi 40 proc. respondentów). Jedynie
niecałe 3 proc. organizacji stwierdziło, że drukuje niewiele. Również
ok. 3 proc. uściśliło, że niewielka liczba wydruków wynika
z używania dokumentów elektronicznych, zaś tylko 2,6 proc.
respondentów uznało kwestie związane z drukowaniem za drugorzędne.

 
Atrament: zmiana przekonań

W 2014 r. można było
obserwować duży ruch w segmencie profesjonalnych atramentowych urządzeń
drukujących. Na rynek wprowadzono atramentowe modele wielofunkcyjne
przeznaczone zarówno dla MSP, jak i koncernów, które oczekują od swoich
maszyn bardzo dużej, często przemysłowej wydajności. Rok 2015 ma być
kolejnym, w którym producenci będą rozprawiać się z poglądami
głoszącymi nieprzydatność rozwiązań atramentowych w środowiskach
biznesowych. W wyniku działań dostawców na tym polu coraz więcej klientów
ma zyskać m.in. świadomość, że druk atramentowy jest tańszy niż laserowy,
a przy tym szybki i wysokiej jakości. Można zakładać, że zainteresowanie
potencjalnych klientów biznesowych będzie dotyczyło raczej urządzeń
atramentowych drukujących w formacie A3, a nabywcy będą pochodzić
z firm o bardzo różnych specjalnościach.

 

Eksploatacja: ciąg dalszy walki o klienta

W październiku zeszłego roku IDC poinformowało o tym,
jak wyglądała konsumpcja materiałów eksploatacyjnych w Polsce
w pierwszej połowie 2014 r. Według firmy badawczej nastąpił spadek
w ujęciu ilościowym o ok. 4 proc. Był większy
w przypadku produktów przeznaczonych do urządzeń atramentowych niż
laserowych. Specjaliści IDC podkreślali ofensywne działania producentów
oryginalnych materiałów eksploatacyjnych skierowane przeciwko „klonom”, czyli
materiałom naruszającym obowiązujące prawa patentowe.

Niewątpliwie poczynania
prawne dostawców drukarek wpłynęły i nadal będą wpływać na oczyszczenie
rynku z produktów, z których nielegalnością trudno dyskutować. Rok
2015 będzie więc zapewne upływał im pod znakiem bezwzględnej walki
o klienta. Jednym z oręży producentów OEM, który będzie zyskiwał na
znaczeniu, są proste usługi MPS – świadczone za pośrednictwem partnerów.
W ich ramach reseller, przy okazji dostarczenia drukarek danego
producenta, podpisuje z klientem umowę na dostawę oryginalnych materiałów
eksploatacyjnych. W ramach umowy klienci zapłacą tylko za liczbę
wydrukowanych dokumentów. Rozpowszechnianie się takich usług, które prowadzą de
facto do zacieśnienia więzów między resellerem a klientem, niewątpliwie
pomoże w „przywiązać” odbiorcę końcowego do oryginalnych materiałów
eksploatacyjnych.

 

Kierunki
rozwoju rynku druku

• Piotr Baca,
Country Manager Brothera

MSP coraz częściej zwracają się ku całościowym rozwiązaniom
w zakresie druku. Jednak jak na razie sprzedaż osobnych produktów (sprzętu
i oprogramowania) nadal się utrzymuje. Firmy z sektora MSP chcą
ograniczyć koszty i usprawnić procesy biznesowe. Dzięki wzrostowi
popularności rozwiązań systemowych resellerzy mają możliwość uzyskania wyższej
marży.

• Leszek Bareja,
Product Manager Xeroxa

Outsourcing będzie się nadal rozwijał. Głównym argumentem
jest w tym przypadku optymalizacja kosztów. Z badań Quocirca wynika,
że po wdrożeniu MPS oszczędności kształtują się na poziomie 10–40 proc. To
nawet kilkaset tysięcy złotych mniej w ciągu kilku lat.

• Grzegorz Najda,
prezes Lexmarka

Wzmacnianie
synergii pomiędzy drukiem, zarządzaniem danymi i automatyzacją procesów
biznesowych jest obecnie znakiem rozpoznawczym kontraktów MPS nowej generacji,
gdyż duże przedsiębiorstwa szukają czegoś więcej niż tylko optymalizacji
środowiska drukującego.

• Robert
Reszkowski, menedżer w polskim oddziale Epsona

Wszystkie grupy odbiorców biznesowych trzeba przekonywać,
że: istotne są całkowite koszty zakupu i eksploatacji urządzenia,
a nie tylko niskie koszty wydruku jednej strony, jedynie dobór urządzenia
do potrzeb nie powoduje nieprzewidzianych kosztów eksploatacji, druk
atramentowy jest bardziej ekonomiczny niż laserowy, cechy ekologiczne urządzeń
to realne oszczędności oraz że warto zainteresować się nowoczesnymi cechami
drukarek – jak obsługa chmury, iPrint, funkcje dla BYOD.

 

 

Kierunki
rozwoju rynku druku – cd.

• Rafał Placzyński,  Solution
Marketing Manager, Canon

Jak pokazują badania The Paperless Project z
2013, aż 15 proc. przychodów organizacji przeznaczanych jest na tworzenie
dokumentów, ich dystrybucję oraz zarządzanie. Wzrost zainteresowania
kompleksowymi usługami z zakresu zarządzania drukiem (MPS) będzie jednym z
ważniejszych obszarów rozwoju w przyszłym roku. Tu widzę ogromny potencjał,
zarówno po stronie dostawców jak i klientów.

• Łukasz Kosuniak, B2B Marketing
Manager, Samsung Electronics

Potrzeby
i wymagania dużych korporacji, sektora MSP, czy administracji w dziedzinie
druku są bardzo zbliżone. Wszystkim zależy na jakości, efektywności i
oszczędności. W to wpisują się również obecne trendy – mobilny wydruk oraz
bezpieczeństwo. Nie można jednak zapomnieć o kwestiach oszczędności, ekologii
oraz konwergencji urządzeń, które są obecnie standardem, ale wymagają ciągłego
ulepszenia.

• Tomasz Ziędalski, CEE Product Marketing Manager
w OKI Systems

Zarówno duże korporacje, jak i
MSP oraz administracja będą szukać rozwiązań, które pozwolą generować
oszczędności. Niezależnie od sektora jest to główny cel. Ponadto klienci z
każdego segmentu poszukują usług, związanych z outsourcingiem druku. Staramy
się więc zwrócić uwagę naszych klientów na serwis. Umowy serwisowe to bowiem
niezwykle ważny element oszczędności. Niewiele osób wie o tym, że zakup urządzeń drukujących to dopiero
początek wydatków. Stanowi on 15% całkowitego kosztu użytkowania sprzętu (TCO).
Na pozostałą część wpływa właśnie serwis, zakup materiałów eksploatacyjnych,
konserwacja oraz ewentualne konsultacje i wsparcie.

• Rafał
Ornowski, pełnomocnik zarządu ds. marki ActiveJet

Nowoczesne
technologie w oprogramowaniu i druku to obecnie sposób na zwiększenie
efektywności pracy i konkurencyjności w biznesie. W 2015 roku wzrośnie sprzedaż
urządzeń drukujących zawierających oprogramowanie usprawniające cykl pracy i
produkcję wydruków. Nadal dużą popularnością cieszyć się będą urządzenia, które
umożliwią bezprzewodowe połączenie z drukarką i zapewnią możliwość drukowania z
poziomu tabletu bądź/i smartphona. Korporacje czy instytucje publiczne coraz
większą wagę przykładają także do kompleksowo świadczonych usług. Najlepiej
żeby to jeden solidny dostawca mógł zapewnić oprogramowanie, sprzęt i wsparcie
serwisowe oraz dysponować dogodnymi formami finansowania inwestycji.