Zeszły rok był bardzo udany dla największych firm dystrybucyjnych, czyli trójki na A (AB, ABC Data, Action), która osiągnęła rekordowe wyniki. Przykładowo w III kwartale ub.r. przychody tych graczy zwiększyły się o 12–38 proc. rok do roku (w zależności od firmy), a zysk netto od blisko 26 do 183 proc., choć warto pamiętać, że większość wzrostów została wypracowana za granicą. Rozwój eksportu i ekspansja na nowe rynki to kluczowe elementy strategii dużych firm dystrybucyjnych na 2014 r.

Nas jednak bardziej interesuje rodzime podwórko. Tutaj w 2013 r. dobrze sobie radziły także mniejsze przedsiębiorstwa, które informują o dwucyfrowych, a nawet trzycyfrowych wzrostach sprzedaży. Wszyscy przewidują kontynuację pozytywnego trendu w roku bieżącym (wartość rynku powinna zwiększyć się co najmniej o kilkanaście proc.). Pesymistów w gronie dystrybutorów brak, a z wypowiedzi menedżerów wynika, że najtrudniejsze lata kryzysu mamy już za sobą. Przypuszczają oni, że zwłaszcza firmy będą bardziej skore do inwestycji w rozwiązania informatyczne. W tym kontekście wymienia się zwykle mały i średni biznes jako ten, który może zamawiać wyraźnie więcej niż w poprzednich latach. Szczególnie resellerzy oferujący rozwiązania i usługi mogą skorzystać na tym trendzie.

A co będzie hitem w segmencie konsumenckim? Wszyscy przewidują większą sprzedaż smartfonów i tabletów, choć w przypadku tej drugiej kategorii pojawiły się prognozy, że najtańszy sprzęt nie będzie już miał takiego wzięcia jak w 2013 r., bo klienci bardziej docenią droższe urządzenia. Wśród innych produktów, na które nie powinno zabraknąć chętnych w 2014 r., wymienia się m.in. sprzęt dla graczy. Poza tym część dystrybutorów liczy na rosnącą popularność systemów do inteligentnego domu. Niektórzy prognozują zainteresowanie telewizorami 4 K, czyli z ekranem o rozdzielczości 4 razy większej niż Full HD. Hitem 2014 roku mogą być monitory interaktywne dla edukacji i firm, które będą zastępować tablice z projektorem.

Marże nie powinny się już kurczyć, bo dystrybutorzy zgadzają się, że są na granicy rentowności. Zła wiadomość jest taka, że na ich wyraźny wzrost (mowa o uśrednionych wartościach) również nie ma co liczyć. W przypadku niektórych produktów, zwłaszcza z wartością dodaną, profity mogą być jednak wyższe niż w 2013 r. Dotyczy to zwłaszcza przykładów z ofert firm VAD, np. rozwiązań do wirtualizacji, analizy biznesowej i bezpieczeństwa. Generalnie, jeśli reseller chce w bieżącym roku lepiej zarobić, powinien dobrze znać biznes swojego klienta i pomagać w jego usprawnieniu.

Dostawcy zgadzają się, że konsolidacja na rynku dystrybucji w Polsce nie będzie już postępować w takim tempie jak w minionych latach, ponieważ mniejsze firmy znalazły swoje specjalizacje (przykładami są choćby Dagma wyspecjalizowana w rozwiązaniach zabezpieczających czy Impakt z ofertą akcesoriów gamingowych). Poza tym jako mniej liczne organizacje mogą działać na rynku sprawniej i szybciej niż duże firmy. Z drugiej strony najwięksi dystrybutorzy coraz większą wagę przywiązują do ekspansji zagranicznej. Nikt nie przypuszcza, aby w rozpoczynającym się roku mogło dojść do próby fuzji w gronie trzech największych graczy. 

Rok urządzeń przenośnych

 

Patrycja Gawarecka Sales & Marketing Director, AB
Jednym z dominujących trendów w 2014 r. będzie przejście klientów indywidualnych i biznesowych na urządzenia przenośne. Rynek tego typu sprzętu powinien wzrosnąć m.in. dzięki trendowi BYOD. Z tego względu można spodziewać się wzrostu sprzedaży smartfonów, ultrabooków, tabletów i laptopów hybrydowych. Przewidujemy, że nastąpi on również na rynku B2B, głównie za sprawą napływu funduszy unijnych i ogólnego trendu informatyzacji. Można oczekiwać zwiększenia wydatków administracji na modernizację i rozwój systemów IT. Więcej będzie zamawiać też sektor usług publicznych, tj. energetyka, transport i finanse. Malejące zainteresowanie klientów indywidualnych desktopami zrekompensują zamówienia firm i instytucji. Coraz większą rolę w podejmowaniu decyzji o zakupie będzie odgrywała możliwość działania urządzenia w Internecie. Przykładem są telewizory. Konsumenci obecnie bardziej interesują się modelami smart. Wraz z nowymi konsolami telewizor może zastąpić graczom komputer.