E-mailem do urzędnika
Od czerwca br. każdy załatwi sprawy urzędowe przez Internet. Za pośrednictwem ePUAP-u można kontaktować się z organem administracyjnym w kwestiach związanych m.in. z motoryzacją i transportem, geodezją i kartografią, przedsiębiorczością, podatkami i zamówieniami publicznymi.
Działa wreszcie (od 9 czerwca bieżącego roku) zaufany profil na ePUAP-ie, czyli Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (na stronie www.epuap.gov.pl.). Osoba, która chce załatwić sprawę z urzędem za pośrednictwem Internetu, nie musi już mieć certyfikatu kwalifikowanego, ponieważ zaufany profil spełnia rolę bezpłatnego podpisu elektronicznego. – Profil zaufany na ePUAP-ie ma ułatwić obywatelom kontakt z instytucjami administracji publicznej w celu załatwienia spraw urzędowych elektronicznie, bez wychodzenia z domu – podkreśla Jerzy Miller, minister spraw wewnętrznych i administracji.
JAK ZAŁOŻYĆ ZAUFANY PROFIL
W celu założenia konta na zaufanym profilu użytkownik nie musi korzystać z żadnych dodatkowych narzędzi, prócz przeglądarki internetowej. Wystarczy zarejestrować się na stronie ePUAP-u, a następnie wysłać wniosek do urzędu z prośbą o jego potwierdzenie. Na witrynie zamieszczono formularz wniosku, który wymaga podania danych osobowych oraz adresu e-mailowego, z którego będzie wysyłana korespondencja. Na ten adres urząd będzie przesyłał odpowiedzi oraz potwierdzenia odbioru pism. Również tu trafią kody autoryzacyjne, podobne do tych, jakie są stosowane w bankowości elektronicznej.
W celu potwierdzenia tożsamości, a tym samym zmniejszenia ryzyka, że ktoś podszyje się pod nasz e-profil, trzeba będzie udać się do urzędu i zweryfikować wpisane w formularzu dane osobowe za pomocą dowodu osobistego lub paszportu. Co ważne, instytucja, do której wybierze się posiadacz zaufanego profilu, nie jest mu z góry narzucona, tzn. nie musi się znajdować w jego miejscu zamieszkania, może wybrać miejsce, do którego jest mu najwygodniej dotrzeć. Obecnie istnieje 565 punktów potwierdzania tożsamości, a ich lista znajduje się na stronach internetowych ePUAP-u. Są wśród nich urzędy skarbowe (399), wojewódzkie (16 i 18 ich delegatur), placówki ZUS-u (4) w Polsce, a także ambasady i konsulaty poza jej granicami.
JAK KORZYSTAĆ Z EPUAP-U
Po sprawdzeniu danych konto zyskuje status zaufanego i można z niego korzystać, o czym użytkownik zostaje powiadomiony e-mailem. Konto zakładane jest na trzy lata, a przed upływem terminu jego ważności użytkownik otrzyma stosowne przypomnienie. – Uaktualnienia dokonuje się elektronicznie, nie trzeba ponownie stawiać się w urzędzie w celu potwierdzenia tożsamości – wyjaśnia minister Jerzy Miller.
Po zalogowaniu się na swój zaufany profil użytkownik wskazuje sprawę, którą chce załatwić. Może ją wybrać w okienku wyszukiwania lub z listy alfabetycznej albo odnaleźć w interesującym go dziale. Po wskazaniu usługi dostępnej na ePUAP-ie interesant musi złożyć podpis za pomocą zaufanego profilu. Następnie system poprosi o kod weryfikacyjny, przesłany na adres poczty elektronicznej, podany przez użytkownika konta przy składaniu wniosku o założenie zaufanego profilu. Kod trzeba skopiować i wkleić w przeznaczone do tego pole. Kiedy użytkownik to zrobi, system poinformuje go, że podpis został zaakceptowany i można wysłać wniosek do urzędu.
CO ZAŁATWIMY ONLINE?
Choć obecnie lista spraw, które można załatwić przez Internet, liczy ponad 350 pozycji, nie oznacza to wcale, że z każdą można się zwrócić do organu administracyjnego za pośrednictwem ePUAP-u, bo nie każda instytucja oferuje pełny zakres usług online. Przykładowo złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej online jest możliwe tylko w pięciu punktach w całym kraju, a wszczęcie postępowania komorniczego – zaledwie w dwóch. Natomiast nie ma żadnych ograniczeń terytorialnych, jeśli chodzi o rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych, bo tę sprawę załatwiają wszystkie instytucje.
Według szefa MSWiA urzędy same zdecydują, które sprawy będzie można załatwić elektronicznie, z wykorzystaniem zaufanego profilu na ePUAP-ie, ale ich zakres będzie systematycznie poszerzany. – Aktualnie najpopularniejsze sprawy, które można załatwić, korzystając z platformy ePUAP to m.in.: wystąpienie o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe), dopisanie do spisu wyborców, uzyskanie odpisów z ksiąg stanu cywilnego, dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, złożenie wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego i prawa do zasiłku pielęgnacyjnego, o nadanie numeru porządkowego nieruchomości, o stypendium szkolne, o dofinansowanie zakupu podręczników, złożenie deklaracji DR-1 (w związku z podatkiem rolnym), złożenie wniosku o wydanie wtórnika tablic rejestracyjnych lub prawa jazdy, weryfikacja online danych prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego z rejestrem Centralnej Ewidencji Kierowców i Centralnej Ewidencji Pojazdów – wylicza minister Jerzy Miller.
WYBRANE SPRAWY, KTÓRE MOŻNA ZAŁATWIAĆ ZA POŚREDNICTWEM EPUAP-U
• Decyzja o przeniesieniu pozwolenia na budowę
• Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych
• Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników
• Dofinansowanie projektu informatycznego lub innego przedsięwzięcia wspierającego rozwój społeczeństwa informacyjnego
• Dofinansowanie przygotowania lub realizacji oprogramowania interfejsowego, a także kodów źródłowych tego oprogramowania
• Dofinansowanie w ramach działania 1.4 POIG
• Dofinansowanie w ramach działania3.3.2 POIG
• Dofinansowanie w ramach działania 5.1 POIG
• Dofinansowanie w ramach działania 5.4.1 POIG
• Dofinansowanie w ramach działania 6.1 POIG (I etap)
• Dofinansowanie w ramach działania 6.1 POIG (II etap)
• Dofinansowanie w ramach działania 8.1 POIG
• Dofinansowanie w ramach działania 8.2 POIG
• Dopuszczenie do użytkowania obiektu budowlanego
• Elektroniczne przesyłanie tytułów wykonawczych
• Informacja dotycząca naboru kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska
• Nabycie nieruchomości w drodze przetargu
• Nabycie nieruchomości w trybie bezprzetargowym
• Najem lokali użytkowych
• Objęcie patronatem imprez o charakterze lokalnym i ponadlokalnym
• Oddawanie nieruchomości w dzierżawę i w użyczenie
• Odpis z dokumentacji osobowo-płacowej
• Pozwolenie na budowę
• Pozwolenie na odbudowę obiektu budowlanego zniszczonego w wyniku działania żywiołu
• Przedłużenie umowy dzierżawy
• Przekazanie informacji do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
• Przeniesienie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy na innego inwestora
• Przeniesienie pozwolenia na budowę na innego inwestora
• Przyjmowanie wniosków i uwag do sporządzanego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
• Przyjmowanie wniosków i uwag do sporządzonych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
• Skargi, wnioski, zapytania do urzędu
• Sporządzenie lub zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
• Udzielenie informacji o przedsiębiorcy
• Ulgi podatkowe dla podatników prowadzących działalność gospodarczą
• Uzgodnienie projektu przyłącza lub sieci
• Uzgodnienie przebiegu projektowanej sieci lub przyłącza
• Wpis do ewidencji działalności gospodarczej
• Wszczęcie egzekucji komorniczej
• Wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej
• Wydanie opinii w zakresie spełnienia wymogów przeciwpożarowych na karcie kwalifikacyjnej obiektu
• Wydanie zaświadczenia o położeniu budynku
• Wydanie zaświadczenia ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
• Wznowienie działalności gospodarczej
• Zaświadczenia o niezaleganiu lub stwierdzające stan zaległości podatkowych
• Zaświadczenia o zgodności z ustaleniami planu miejscowego budowy obiektu budowlanego bez wymaganego pozwolenia na budowę (zgłoszenia)
• Zaświadczenie o figurowaniu w ewidencji podatników z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej
• Zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS-EWN
• Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
• Zaświadczenie o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego – ZUS-EWZ
• Zawiadomienie o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej
• Zawieszenie działalności gospodarczej
• Zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego lub wykonanie robót budowlanych
• Zmiana wpisu w ewidencji działalności gospodarczej
Podobne artykuły
Przetargi: jak nie stracić w trudnych czasach
W zeszłym roku na rynku zamówień publicznych nastąpiło załamanie. Teraz wszyscy zainteresowani zadają sobie pytanie, jak długo potrwa. Odpowiedzi są różne i zależą od kilku czynników.
Administracja, czyli gród z dziurawą palisadą
Majowy kongres PTI pokazał, że polska administracja jest ciągle w tyle za cyberprzestępcami. Nie wiadomo kiedy i czy w ogóle to się zmieni.
Sieci dla przedsiębiorstw. Zanim nastąpi przełom…
Klienci coraz częściej wolą zamawiać kompletne rozwiązanie sieciowe od jednego dostawcy. Zintegrowana warstwa dostępowa umożliwia im ograniczanie kosztów, zarówno zakupowych, jak i operacyjnych.