Gdy trzy lata temu w artykule „Konwergentne, a nawet… hiperkonwergentne centrum danych” (CRN Polska, nr 7/2015) próbowaliśmy wraz z dostawcami i integratorami ocenić zainteresowanie nowymi sposobami budowania infrastruktury IT, okazało się, że polscy klienci z dużym dystansem podchodzili do rozwiązań CI (Converged Infrastructure) i HCI (Hyperconverged Infrastructure). Tłumaczyliśmy to tym, że dla mniejszych firm tego rodzaju produkty były za drogie, a duże przedsiębiorstwa gremialnie stawiały na tradycyjne podejście, tworząc lub modernizując infrastrukturę w oparciu o poszczególne elementy składowe. Z powodu małej rozpoznawalności (hiper)konwergencji dostawcy nie promowali wtedy nowych rozwiązań jako infrastruktury CI czy HCI. Przedstawiali po prostu korzyści, jakie daje zastosowanie oferowanej platformy – uproszczenie infrastruktury, przyspieszenie jej działania czy zwiększenie możliwości skalowania.

W ostatnim czasie na rynku zaszła zmiana i klienci rozbudowujący swoją infrastrukturę sami pytają o platformy hiperkonwergentne. Dlatego warto na wstępie tłumaczyć, że określone rozwiązanie działa w modelu HCI. Został on już dostatecznie wypromowany, bo liderzy rynku infrastruktury od pewnego czasu i na każdym kroku podkreślają, że oferują tego typu produkty. A co ważniejsze, rośnie liczba przykładów zakończonych sukcesem wdrożeń HCI, także w Polsce.

– Zapytań o HCI jest w związku z tym coraz więcej. Gdy do partnera przychodzi klient, który mówi, że chciałby zmodernizować infrastrukturę złożoną ze starszych macierzy dyskowych, to w wielu wypadkach dobrym rozwiązaniem okazuje się hiperkonwergencja – twierdzi Sławomir Karpiński, prezes Connect Distribution.

 

Korzyści z (hiper)konwergencji

Chociaż więc użycie CI i HCI nie stało się jeszcze podstawową metodą budowania infrastruktury centrum danych, to obecnie dostawcy są lepiej przygotowani do przedstawiania klientom zalet stosowania wysoce zintegrowanych, programowo definiowanych rozwiązań. Z kolei integratorzy zaczynają dostrzegać korzyści z ich sprzedaży i wdrażania oraz dostarczania usług związanych z tego typu projektami.

Artur Matzka, dyrektor Departamentu IT&EUC w Integrated Solution, w kontekście rozwiązań hiperkonwergentnych zwraca uwagę na prostotę w administrowaniu, uzyskaną dzięki skonsolidowaniu wielu elementów infrastruktury data center w pojedynczym panelu zarządzania. Dzięki temu jeden administrator może zarządzać całym stosem infrastruktury. Rozwiązania HCI i CI odpowiadają za wiele obszarów funkcjonalnych, takich jak: zasoby obliczeniowe, dyskowe oraz sieciowe, mechanizmy optymalizacji WAN, zunifikowane zarządzanie globalne, deduplikacja, kompresja, backup, caching, tiering, replikacja oraz możliwości skalowania poziomego. Zapewniają przy tym znaczną redukcję złożoności architektury środowisk wirtualnych.

Zdaniem integratora

Artur Matzka, dyrektor Departamentu IT&EUC, Integrated Solutions

Infrastruktura konwergentna i hiperkonwergentna to doskonała alternatywa dla drogich klasycznych rozwiązań oferowanych na rynku. Zarówno CI, jak i HCI zapewniają bardzo wysoką wydajność oraz funkcjonalność, które w klasycznych środowiskach wymagałyby skomplikowanej i drogiej architektury heterogenicznej. Klientom borykającym się z wysokimi kosztami utrzymania środowisk IT warto proponować rozwiązania hiperkonwergentne, które mogą w znacznym stopniu uprościć i zoptymalizować wykorzystywaną dotąd infrastrukturę środowisk wirtualnych.