Odpowiedzi na pytanie, jak polski rynek usług w chmurze
wygląda naprawdę i czego od cloudu oczekują użytkownicy technologii IT,
szukano podczas „IDC Cloud Leadership Forum 2013” w Warszawie. Pierwszy
wniosek ze spotkania jest bardzo jasny: cloud computing stanowi na razie
margines całego rynku IT, ale w najbliższych latach ma się rozwijać
znacznie szybciej niż większość pozostałych jego segmentów.

Analitycy twierdzą, że wartość sprzedaży usług IT wzrośnie
w latach 2012–2017 o 4,6 proc., podczas gdy w tym samym
czasie wydatki na chmurę podskoczą aż o 27,5 proc. Nadal jednak ich
wartość będzie (w roku 2017) oscylować wokół 220–230 mln dol., co
będzie jedynie wycinkiem całego segmentu usług IT, który za pięć lat ma być
wart 3,8 mld dol. A przecież usługi to jedynie kawałek całego rynku
IT. Niemniej, jeśli tempo rozwoju cloud computingu nie zwolni, z czasem
ten model świadczenia usług może zdominować cały rynek.

Analitycy IDC zwracają uwagę, że nadchodzi druga fala popularności
chmury. O ile kiedyś wszyscy chcieli, żeby była łatwa w użytkowaniu
i tania, obecnie zaczynają postrzegać cloud jako szansę na współdzielenie
zasobów, elastyczność działania, szybkość wdrażania potrzebnych rozwiązań czy
niskie TCO (dane z badania IT Buyers Pulse 2013). Integratorzy powinni
zdawać sobie sprawę ze wzrostu świadomości i wymagań użytkowników, aby
właściwie zaspokajać ich potrzeby.

Według Ewy Zborowskiej, analityk IDC, chmura jest wprawdzie
dla każdego, ale bardzo wiele czynników wpływa na to, czy firmy decydują się na
rozwiązania cloud czy nie. Dlatego wciąż prawie 45 proc. przedsiębiorców nie planuje
korzystać z chmury, zaś 10 proc. zamierza jedynie połączyć tradycyjne
zasoby IT z pewnymi elementami chmury publicznej (raport IDC Survey 2013).
Pozostali ankietowani preferowali model hybrydowy (20,7 proc.), prywatny
(20 proc.) bądź publiczny (4,3 proc.). Wzrost sprzedaży rozwiązań
w chmurze byłby szybszy, gdyby nie ciągłe obawy użytkowników
o bezpieczeństwo danych, a także wątpliwości przedsiębiorców
dotyczące bezproblemowej integracji własnych zasobów IT z tymi
zewnętrznymi. Co ciekawe, już niemal co dziesiąty przedsiębiorca sądzi, że dane
trzymane u zewnętrznego dostawcy są równie bezpieczne jak te na własnych
serwerach (IDC Survey 2013). Przeciwnego zdania jest 45 proc. firm, ale za
to kolejne 45 proc. sądzi, że trzeba zaakceptować dodatkowe ryzyko
związane z implementacją cloudu. Przy czym według nich da się ograniczyć
potencjalne zagrożenia właściwymi zapisami umowy SLA.

Choć brzmi to zachęcająco dla dostawców chmury, muszą oni
wiedzieć, że działy IT u ich klientów przeżywają trudny czas.
Z jednej strony oczekuje się od nich, żeby robiły to, co dotąd.
Z drugiej muszą dostosować się do szybkiego rozwoju takich trendów, jak
mobility, BYOD czy właśnie cloud computing. Co więcej, coraz częściej
inicjatorem zmian technologicznych w firmie nie jest dział IT, ale zarząd,
product managerowie czy dyrektorzy finansowi. Jeśli wewnętrzny dział IT nie
spełni ich oczekiwań, poszukają dostawców zewnętrznych i to oni zgarną
budżety na informatyzację. Integratorzy mogą więc z jednej strony pomagać
działom IT u klientów w niełatwej transformacji, a jednocześnie
śmielej z nimi konkurować, na przykład w obszarze cloud.

W spotkaniu „IDC Cloud Leadership Forum 2013” swoim
postrzeganiem chmury dzieliły się takie firmy jak: DataCore Software, Dell, HP,
IBM, Kingston oraz Veeam Software, zaś od strony użytkowników
– specjalista BZWBK („Praktyczne spojrzenie na chmurę”) oraz
przedstawiciel TW Group („Czy chmurę można wyleasingować?”). CRN Polska był patronem medialnym tego wydarzenia.