Polski rynek rozwiązań IT przeznaczonych do punktów sprzedaży, jak terminale POS, drukarki fiskalne, monitory kasowe, czytniki i skanery kodów, powinien rosnąć w najbliższych latach. Wprawdzie liczba sklepów raczej nie będzie się zwiększać, ale w branży rośnie zapotrzebowanie na innowacje i coraz bardziej zaawansowane rozwiązania informatyczne. Dobra wiadomość jest też taka, że w przypadku rozwiązań IT dla handlu wciąż istnieje rynek pierwotny. W wyniku sporej rotacji powstają nowe biznesy, a więc potencjalni klienci dostawców IT. Tym bardziej, że zdaniem specjalistów polski rynek handlu nie jest jeszcze nasycony jeśli chodzi o technologie.

– Bardzo często zdarza się, że jedynym urządzeniem elektronicznym w sklepie jest kasa – zauważa Arkadiusz Hruszowiec, Business Development Manager w Intelu.

 

Cel: małe sieci i usługi

Na dążeniu sprzedawców do innowacji mogą skorzystać resellerzy i integratorzy, rozwijając swój biznes lub zaczynając działać na tym rynku. Jednak lokalnym firmom czy resellerom trudno będzie liczyć na duże kontrakty i największych klientów, takich jak duże sieci detaliczne, ponieważ w tym segmencie nastąpiła konsolidacja. Biznes integracyjny opanowali najwięksi gracze, którzy mają duże zasoby, doświadczenie, spory zespół kompetentnych fachowców i spełniają wymogi klientów dotyczące bezpieczeństwa. Poza tym decyzje o wdrożeniach w międzynarodowych sieciach często zapadają poza Polską.

Lokalni integratorzy i resellerzy przede wszystkim powinni zainteresować się przedsiębiorcami prowadzącymi kilka sklepów. Tej wielkości potencjalni klienci zwykle mają wystarczające zasoby finansowe, aby inwestować w rozwój. Są także bardziej zainteresowani innowacjami zwiększającym efektywność biznesu. Zwłaszcza branżę spożywczą specjaliści wskazują jako tę, z którą należy rozmawiać o ofercie rozwiązań IT dla handlu. Podobnie, jak z małymi sieciami sklepów meblowych. Generalnie warto zainteresować się każdą branżą, która nie jest zdominowana przez największych retailerów. Integratorzy i resellerzy powinni także szukać klientów w przedsiębiorstwach usługowych (pensjonaty, hotele, pralnie, zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, gabinety lekarskie), gdzie można wdrażać podobne rozwiązania IT, co w sklepach. Szczególnie małe punkty usługowe połączone w jedną grupę mogą okazać się obiecującym klientem.