Podsumowując zawarte w tym zestawie
elementy, należałoby wymienić następujące funkcjonalności wymagane do
zbudowania nowoczesnego centrum danych i usług:

– zarządzanie zasobami, zmianą konfiguracji oraz wykrywanie
odstępstw od zadanej konfiguracji;

– monitorowanie zdarzeń,
baza wiedzy o zagrożeniach, audyty bezpieczeństwa, pomiary SLA;

– realizację planów ciągłości działania usług
z wykorzystaniem technologii klastrowych, replikacji maszyn wirtualnych
oraz ciągłej kopii zapasowej;

– sformalizowanie procesów
reagowania na pojawiające się zagrożenia oraz sposobów wprowadzania zmian do
systemu;

– automatyzację czynności administracyjnych;

– zapewnienie wymaganego
poziomu bezpieczeństwa przez szyfrowanie danych, ich transmisji,
uwierzytelnianie, zapewnienie integralności;

– możliwości dostarczania usług na wszystkich wymaganych
poziomach (np. IaaS, PaaS, SaaS, ITaaS).

Projektem, który niejako naturalnie wpisuje się w tak
usystematyzowaną funkcjonalność, jest standaryzacja centrum danych i usług.
Wiele firm zakończyło już fazę standaryzacji stacji roboczych i docenia
korzyści w postaci obniżenia kosztów ich bieżącej obsługi. Zalety
standaryzacji można również przenieść na systemy serwerowe. Wielu klientów od
dłuższego czasu stosuje to podejście w warstwie wyboru sprzętu serwerowego
i sieciowego. Kolejnym elementem może być standaryzacja narzędzi
i procesów administracyjnych w centrum danych. Biorąc pod uwagę coraz
częściej stawiane przez klientów wymagania obniżenia kosztów utrzymania
infrastruktury przy jednoczesnej poprawie jakości świadczonych usług, wybór
platformy Windows Server 2012 / Hyper-V 3.0 + System Center 2012 jest w pełni
uzasadniony. Wykorzystując wcześniej wspomniane funkcjonalności, można budować
systemy na podstawie najlepszych praktyk i norm (np. ISO 20?000
i ISO 27?001).

Z myślą o takich
projektach opracowane również ujednolicony sposób licencjonowania Windows
Server 2012 oraz System Center 2012 biorący pod uwagę liczbę fizycznych
procesorów zaangażowanych w obsługę udostępnianych aplikacji oraz wysoki
stopień integracji i otwartość zawartych w pakiecie rozwiązań.

Takie systemowe podejście
w połączeniu z zaletami standaryzacji pozwala budować centra danych
i usług w sposób pewny, przewidywalny, efektywny kosztowo
i zapewniający wysoki poziom świadczonych usług.

Michał Jędrzejczak
główny architekt rozwiązań
infrastruktury IT w polskim oddziale firmy Microsoft