Ostatnie miesiące nie są zbyt łaskawe dla producentów komputerów PC. Niemal wszyscy gracze musieli pogodzić się ze spadkami sprzedaży. Niemniej po zapaści rynek powoli wraca do równowagi. Według Gartnera sprzedaż klasycznych laptopów do 2019 r. będzie rosła w tempie 1 proc. rocznie. Największą bolączką dostawców jest czas eksploatacji notebooków, który statystycznie wydłużył się z czterech do sześciu lat. Użytkownicy nie potrzebują superwydajnych modeli do pracy biurowej bądź przeglądania serwisów społecznościowych. Jeśli zaś chcą usprawnić ich pracę, wymieniają nośniki danych albo dodają więcej pamięci RAM.

Niemniej istnieje kilka przesłanek, które pozwalają z umiarkowanym optymizmem patrzeć w przyszłość. Granice pomiędzy pracą a życiem prywatnym zaczynają się zacierać, co nie pozostaje bez wpływu na sposób korzystania z urządzeń. Użytkownicy nierzadko posługują się tym samym laptopem w pracy i domu. Niewykluczone, że nadmiernie eksploatowane urządzenia zaczną częściej ulegać awariom i szybciej się zużywać. Istnieje też duże prawdopodobieństwo, że wzrośnie zainteresowanie modelami z wyższej półki – bardziej wygodnymi i trwalszymi od popularnych urządzeń.

Analitycy przewidują, że w najbliższych latach wzrośnie popyt w segmencie ultramobilnych komputerów klasy premium. Według Gartnera w 2019 r. producenci sprzedadzą 85 mln urządzeń tej klasy, czyli 73 proc. więcej niż rok temu. Najliczniejszą grupę odbiorców tego typu sprzętu tworzą menedżerowie wyższego szczebla, przedstawiciele wolnych zawodów itp.

 

Efektowne i efektywne

Producenci notebooków od dawna opracowują modele, które mają przyciągnąć klientów z wypchanym portfelem. Swego czasu były to pamiętne urządzenia projektowane we współpracy ze znanymi włoskimi markami. Na półkach sklepowych pojawiały się laptopy Acer Ferrari czy Asus Lamborghini. Ale nie brakowało też kuriozalnych pomysłów, czego najlepszy przykład stanowi laptop Tulip E-Go Diamond holenderskiej firmy Ego Lifestyle, za którego trzeba było zapłacić 335 tys. dol. Na obudowie tego „cuda techniki” znalazły się elementy platerowane białym złotem, wykorzystano też platynę i 360 diamentów. W większości przypadków ekskluzywność komputerów ograniczała się do oryginalnego designu i wysokiej jakości wykonania. Jednak to już historia. Na komputery premium nie trzeba wydawać fortuny, a za oceanem przyjmuje się, że ceny tej klasy sprzętu zaczynają się już od 800 dol.

Zmienił się też punkt widzenia producentów, którzy zaczęli wzorować się na urządzeniach Apple. Laptopy z wyższej półki cechuje prosty, elegancki design, niemający nic wspólnego z jarmarcznym stylem. Notebooki nie tylko efektownie się prezentują, ale są wyposażone w najsilniejsze procesory, szybkie nośniki SSD i wydajne karty graficzne.