Według Contextu sprzedaż komputerów w polskiej dystrybucji w lipcu i sierpniu br. spadła o 8,4 proc. rok do roku. Słaba koniunktura nie dotyczy jednak segmentu biznesowego. W kwietniu i maju br. obroty lokalnych dystrybutorów na biznesowych PC były wyższe o 2,4 proc. niż rok wcześniej. Z kolei w lipcu br., w ujęciu ilościowym, wynik poprawił się o kolejne 3,2 proc. Tegoroczny większy popyt w tym segmencie widoczny jest w całej Europie (+4 proc. w lipcu). Na świecie w 2017 r. notebooki dla przedsiębiorców miały, wartościowo, ok. 40 proc. udziału w światowym rynku (dane Grand View Research). To więcej niż sektor konsumencki, jeśli wyłączyć z niego sprzęt gamingowy.

Rosnącą sprzedaż laptopów biznesowych z nieco wyższych półek cenowych (od ok. 3,5 tys. zł) potwierdzają polscy dystrybutorzy i przedstawiciele lokalnych oddziałów producentów. Przewidują, że ten trend utrzyma się w przyszłym roku, nawet gdy sprzedaż na całym rynku komputerów przenośnych będzie spadać. Trudno jednak spodziewać się wzrostu w dużej skali, a cykl wymiany sprzętu wydłuża się.

– Gdy porównamy rok 2018 z 2017, sprzedaż laptopów biznesowych z wyższej półki rośnie, jednak w niedużej skali. Wynika to z faktu, że menedżerowie coraz częściej decydują się na zakup lepszego sprzętu, co wiąże się również z jego dłuższą żywotnością – zauważa Konrad Wierzchowski, Key Account Manager w Acerze.

Co istotne, systematycznie idzie w górę średnia cena laptopów. W efekcie obroty w segmencie komputerów przenośnych z procesorami high-end zwiększają się o kilka procent rocznie.

– Sprzedaż laptopów z wyższej półki może być szansą dla resellerów, by wykorzystać swoje atuty w rywalizacji ze sklepami wielkopowierzchniowymi – twierdzi Jarosław Banaś, Business Unit Manager w AB.

Dostawcy wskazują na fachową wiedzę techniczną resellerów i możliwość przygotowania oferty dla konkretnego klienta. Zwłaszcza że urządzenia biznesowe mają z reguły więcej opcji rozbudowy niż wersje konsumenckie. Kolejnym atutem resellerów może być dostępność produktów. Duzi detaliści koncentrują się przede wszystkim na najczęściej kupowanych modelach konsumenckich. Dostępność laptopów biznesowych klasy high-end w retailu i etailu nie jest tak duża. Ponadto zwykle zamawiają je działy IT, dla których kupowanie od resellerów czy integratorów to „normalka”.

Przewiduje się, że urządzeniami biznesowymi z górnej półki mogą być zainteresowane zarówno mikroprzedsiębiorstwa, w tym specjaliści prowadzący jednoosobową działalność (prawnicy, przedstawiciele firm ubezpieczeniowych), jak i większe firmy z rozbudowaną kadrą menedżerską.

W zależności od wymagań klienta sprzęt biznesowy może być konfigurowany na różne sposoby, co wymaga odpowiednich kompetencji technicznych i wiedzy. Właśnie dlatego to resellerzy są idealnymi sprzedawcami tego typu produktów – przekonuje Bogdan Wiśniewski, Senior Product Manager w ABC Dacie.

Co istotne, resellerzy mogą nie tylko dostarczać urządzenia, lecz także generować przychody z usług – z wdrożenia, konfiguracji czy serwisowania sprzętu.