Z informacji producenta wynika, że wcześniej jego partnerzy mieli pewne zastrzeżenia do niewielkiego zróżnicowania firm sprzedających produkty Microsoftu. – Na rynku jest aż 250 przedsiębiorstw o najwyższym statusie Gold – mówi Marcin Sowiński, Partner Strategy & Programs Lead Microsoftu. – To na tyle dużo, że trudno się wyróżnić. Partnerzy mówili, że przynależność do tak licznej grupy w praktyce nie dawała im możliwości wybicia się. W przypadku innych producentów najwyższy status w programach partnerskich uzyskuje kilkanaście, najwyżej kilkadziesiąt firm, a to zupełnie inna sytuacja niż w naszym kanale – tłumaczy Sowiński. Producent zdecydował więc, że status będzie ściśle związany z konkretnymi umiejętnościami i doświadczeniem, tzw. kompetencjami. Odtąd partnerzy mają specjalizować się w określonych dziedzinach po to, by w rezultacie móc posługiwać się tytułem Gold. Inną nowością jest wprowadzenie dwóch programów, które mają promować sprzedaż rozwiązań opartych na cloud computingu. Kolejną zmianą jest uruchomienie platformy do komunikacji między partnerami i klientami, zaplanowane na wiosnę 2011r. 

ZŁOTY MA BŁYSZCZEĆ

W nowym programie Microsoftu obowiązują dwa statusy: Gold i Silver (pozostałe firmy do zwykli partnerzy handlowi). – W ten sposób łatwiej będzie zorientować się, w jakiej dziedzinie dany przedsiębiorca ma największe doświadczenie i wiedzę – tłumaczy Sowiński. – Załóżmy, że klient chce zoptymalizować swoją infrastrukturę IT w zakresie wydajności. Będzie szukał partnerów, którzy najlepiej potrafią to robić, a ich umiejętności potwierdza tytuł Gold Partner. Do tej pory, wybierając „Golda”, klient wcale nie miał gwarancji, że dostawca dysponuje akurat takimi kompetencjami, jakie go interesowały i jakich potrzebował. Wcześniej zdarzało się, że partner miał wprawdzie najwyższy status, ale specjalizował się w rozwiązaniach dla small businessu i średnich firm. Z danych producenta wynika, że partnerzy najczęściej zajmują się akurat wymienionymi produktami. W sprzedaży rozwiązań typu mid market solution najlepiej czuje się w sumie około 250 firm, natomiast produkty dla małego biznesu najczęściej oferuje łącznie aż 950. W programie Microsoftu wyodrębniono 1100 tzw. jednostek kompetencyjnych. Niektórzy partnerzy mają po dwie – trzy specjalizacje.

Marcin Sowiński

Marcin Sowiński

Na przykład optymalizacją infrastruktury IT w zakresie wydajności zajmuje się 70 firm, ale status Gold w tej kategorii rozwiązań ma nie więcej niż 30. 

WIĘKSZE WYMAGANIA

Przed zmianami warunkiem uzyskania statusu Gold było zatrudnianie dwóch certyfikowanych inżynierów i posiadanie co najmniej trzech referencji od klientów. Partner otrzymywał punkty za spełnianie określonych warunków, a także za wyniki sprzedaży. Zasady zmieniły się o tyle, że dzisiaj Microsoft stawia wyższe wymagania: status Gold w danej kompetencji wymaga zatrudniania czterech certyfikowanych inżynierów, specjalizujących się w danej kompetencji. Wymagane jest też przedstawienie pięciu referencji od klientów, które dotyczą wybranej kompetencji. Ponadto Microsoft oczekuje od „złotych” partnerów, że będą osiągać, również w konkretnych obszarach, obroty na określonym poziomie. Producent przyznaje, że po zmianach liczba „złotych” przedsiębiorstw zmaleje. Ci, którzy nie zakwalifikują się do grupy o najwyższym statusie, będą mogli legitymować się statusem Silver. – Liczymy, że wśród firm z tytułem Gold zostaną te, które są najbardziej zaangażowane we współpracę z nami – mówi Sowiński. – Postawiliśmy poprzeczkę wyżej, ale możliwości zarabiania pieniędzy przez partnerów są również większe niż do tej pory.

CHMURA DWA RAZY

Microsoft liczy na rozwój rynku rozwiązań opartych na chmurze. Wkrótce chce dodać do pakietu BPOS program Office 365. Zdaniem producenta partnerzy powinni pełnić rolę doradczą w sprzedaży rozwiązań bazujących na cloud computingu. – Powinni podpowiadać, jakie usługi wybrać, czy będą one pasowały do oprogramowania już funkcjonującego u użytkownika końcowego, jak ustalić liczbę stanowisk itp. – uważa Marcin Sowiński. Od niedawna resellerzy mogą zarejestrować się w nowych programach Microsoftu związanych z chmurą – Cloud Essentials lub Cloud Accelerate. Program Cloud Essentials przeznaczony jest dla dużej liczby partnerów. W listopadzie 2010 r. 73 firmy zarejestrowały się lub były w trakcie rejestracji w tym programie. Uzyskały w ten sposób bezpłatny dostęp do pakietu BPOS Microsoftu. Producent wychodzi z założenia, że partnerzy używający tych produktów skuteczniej będą mogli sprzedać je swoim klientom. Warunkiem korzystania z pakietu BPOS jest dokonanie przynajmniej jednej transakcji jego sprzedaży w ciągu roku. Jeżeli partnerowi nie uda się osiągnąć tego celu, będzie musiał płacić połowę wartości abonamentu. Program Cloud Accelerate z kolei powstał z myślą o przedsiębiorstwach, które chcą budować własny software na bazie narzędzi Microsoftu i w jego środowisku Azure. Program „Microsoft Partner Network” obejmuje dzisiaj 5,5 tys. firm. Aktualnie 200 z nich to partnerzy o statusie Silver, 250 zaś ma tytuł Gold.