Małe komputery, różnego typu urządzenia mniejsze niż standardowe pecety z pełnowymiarową płytą główną ATX, są obecne na rynku już od dobrych kilkunastu lat. Wciąż rośnie ich liczba, a jednocześnie stają się coraz mniejsze. Po małych wieżach przyszedł czas na pecety typu NUC (Next Unit of Computing), Tiny (dostosowane do montażu z tyłu monitora), Compute Stick (wyglądające jak duże pendrive’y) czy desktop mini w obudowie o pojemności 1 litra. W porównaniu ze standardowymi desktopami to wciąż rynkowa nisza. Na polskim rynku roczna sprzedaż nawet największych producentów nie przekracza ok. 30 tys. sztuk. Co ważne, opinie na temat potencjału rozwoju i przyszłości tego segmentu są bardzo podzielone.

Większość dostawców sygnalizuje wzrost zainteresowania małym sprzętem i uważa, że ten trend utrzyma się w najbliższych latach. Informują o sprzedaży rosnącej co najmniej o kilka proc. w ciągu roku, i to pomimo spadków na całym rynku PC. Spotkaliśmy się z prognozami, że popyt będzie dużo wyższy niż obecnie i nastąpią 100-proc. wzrosty. HP Inc., a więc jeden z potentatów w segmencie pecetów, przewiduje, że urządzenia w obudowach mniejszych formatów będą w bieżącym roku dominować w sprzedaży komputerów stacjonarnych tej marki (już teraz komputery SFF mają ponad 30-proc. udział w tej grupie produktów, podczas gdy AiO – 21,5 proc.). W minionych miesiącach polski oddział HP Inc. notował 45-proc. wzrost popytu na modele desktop mini w ujęciu rok do roku. Nawiasem mówiąc, rośnie też sprzedaż AiO tego producenta, ale w znacznie niższym tempie, bo o 10 proc.

Wydaje się, że mniejsi bracia klasycznych desktopów to szczególnie atrakcyjny produkt dla firm i urzędów. Już teraz udział takich modeli w segmencie korporacyjnym i instytucjonalnym jest dwucyfrowy. Przykładowo ABC Data informuje, że 35 proc. wszystkich komputerów biznesowych, jakie trafiają do użytkowników za pośrednictwem partnerów dystrybutora, to maszyny SFF i Tiny.

– Klienci na rynku publicznym i przedsiębiorstw zdecydowanie skłaniają się ku zakupowi tego typu komputerów. Na podstawie danych sprzedażowych spodziewamy się dalszego wzrostu udziału w rynku urządzeń typu SFF – przewiduje Paweł Skultecki, Senior Product Manager w ABC Dacie.