Do wymienionych powyżej cech dodać należy inne parametry
monitorów interaktywnych, które mogą przyciągnąć uwagę potencjalnych nabywców.
Zainteresowaniem klientów coraz częściej cieszy się umiejętność wykrywania
wielkości obszaru dotyku czy analiza siły nacisku na panel dotykowy.
Współczesne modele są ponadto w stanie tworzyć tzw. martwe strefy na
panelu. Ciekawostkę stanowi możliwość definiowania różnej wielkości powierzchni
dotykowych, działających jako różne narzędzia, np. pisak lub gumka do
ścierania. Pracę z panelem interaktywnym usprawnia funkcja flipchart.
Zapewnia wykorzystanie monitora w roli tablicy demonstracyjnej. Przy czym
po zapisaniu notatek można je natychmiast umieścić w pamięci wewnętrznej
urządzenia albo na dysku USB lub przesłać dalej drogą mailową.

Monitory interaktywne wyróżniają też duże przekątne,
w zakresie od 40 do nawet 98 cali, oraz zintegrowane oprogramowanie, które
umożliwia tworzenie i dołączanie notatek do treści multimedialnych
odtwarzanych z nośnika USB lub wewnętrznej pamięci samego wyświetlacza.
Użytkownik może także surfować po sieci bez konieczności podłączania komputera
czy instalowania w tym celu specjalnego oprogramowania.

Wojciech Dziwok

National Key Account Manager MMD i AOC w Polsce

Oczywistym odbiorcą produktów takich jak monitory
interaktywne jest sektor edukacji, ale to niejedyny kierunek. Z uwagi na
prostotę obsługi i kompleksowość rozwiązań polecamy te urządzenia
użytkownikom domowym (zarówno najmłodszym, jak i seniorom), gdyż stanowią
alternatywę (również cenową) lub rozszerzenie rozwiązań typu PC. Z tego
powodu cieszą się popularnością wśród resellerów. Dodatkowo w przypadku
Philipsa monitory dotykowe są często uzupełnieniem oferty ekranów
wielkoformatowych, co znacznie poszerza zakres ich zastosowań – mogą być
stosowane w rozwiązaniach reklamy wizualnej, punktach sprzedaży oraz
szeroko pojmowanej samoobsłudze, co z kolei gwarantuje nam zainteresowanie
integratorów.

 

Przydatną opcją jest dotykowe menu OSD, które zapewnia
obsługę ustawień panelu interaktywnego bez używania pilota. Dla klienta
chcącego wykorzystywać monitor interaktywny np. do prowadzenia wideokonferencji
nieodzownym może być dowolne dzielenie ekranu na strefy oraz wyświetlania
obrazu w trybie PiP (Picture in Picture), czyli jednoczesnej emisji dwóch
obrazów z dwóch różnych źródeł sygnału, np. widok pulpitu oraz obraz
z kamery.

Poszukiwane przez
klientów monitory interaktywne powinny zdaniem dystrybutorów cechować się
łatwością obsługi, a także możliwością współpracy z popularnymi
systemami operacyjnymi oraz dowolnymi urządzeniami, zarówno mobilnymi,
komputerami PC czy notebookami.

– Ważne jest, aby
monitor interaktywny zapewniał połączenie bezprzewodowe, a także
umożliwiał otwieranie dokumentów pakietu Office. Na potrzeby klientów
korporacyjnych urządzenie powinno być w pełni zarządzalne przez sieć oraz
mieć możliwość przesyłania sygnału tą drogą
– mówi Maciej Morawski,
Sales and Marketing Manager z Panasonica.

Michał Kwiatkowski

Senior Product Manager w Eptimo

Możliwość interaktywnej
komunikacji z użytkownikiem powoduje, że jest to doskonały nośnik
informacji biznesowej i handlowej. Systemy montowania czy kioski,
w których można zabudować monitor interaktywny, znacznie zwiększają
możliwości jego zastosowania i w efekcie powiększają grono potencjalnych
klientów. Mamy spory rynek do zagospodarowania, na którym nie jest ważne tylko
„przerzucanie pudełek”, ale sprzedaż kompleksowych rozwiązań. Dzięki temu
reseller może liczyć na dużo wyższe marże na usługach związanych
z wdrożeniem.

Tomasz Kliczkowski

wiceprezes zarządu, ViDiS

Zainteresowanie
monitorami interaktywnymi zdecydowanie rośnie. W stosunku do 2014 r.
możemy mówić o wzroście o 100 proc. To dobry prognostyk dla
resellerów. Mogą zarabiać np. na akcesoriach (np. uchwytach z regulacją
wysokości), ale także na montażu, szkoleniach i oprogramowaniu. Monitor
interaktywny wciąż wydaje się produktem „trudnym”, co zdecydowanie daje
zarobić. Zwłaszcza że jest prostszy w obsłudze niż zestaw składający się
z tablicy interaktywnej i projektora. Największą grupą, którą mogą
zainteresować się resellerzy, są firmy – zarówno małe, średnie jak
i duże korporacje. Popularyzacja systemu Windows 10 i nowego pakietu
Office, które w pełni obsługują funkcje dotykowe, dodatkowo pobudzi popyt
na tego typu urządzenia.

 

Z innych kwestii technicznych duże znaczenie dla
odbiorców mają m.in. odporny na zarysowania ekran, funkcja redukcji
niebieskiego światła, które przyczynia się do szybkiego zmęczenia oczu podczas
pracy z monitorem. Istotna jest szeroka paleta dostępnych złączy,
m.in. HDMI (w tym jeden port HDMI z obsługą łączności MHL), DVI-D,
analogowego VGA, AV (minijack), USB 3.0 oraz dobrej jakości głośników stereo.

Ważnym aspektem
inwestycji w monitor interaktywny jest jej opłacalność, na co powinni
zwracać szczególną uwagę resellerzy. W rozmowach z klientami warto
powoływać się na najważniejsze cechy tych urządzeń, takie jak wytrzymałość
konkretnych modeli, ale także wyposażenie w odpowiednie oprogramowanie.
Monitor interaktywny powinien zapewniać co najmniej 30 tys. godzin bezawaryjnej
pracy i być objęty minimalnie 3-letnią gwarancją, najlepiej
z możliwością jej przedłużenia. Dobrze, aby posiadał szybę ochronną
o wysokiej wytrzymałości z warstwą antyrefleksyjną.

Miniporadnik:  jak z
sukcesem sprzedawać monitory interaktywne?

1. Pamiętaj,
że najważniejsze jest poznanie oczekiwań klienta. W przypadku
przedsiębiorstw znajomość modelu biznesowego, w którym działają.

2. Nie sprzedawaj urządzeń
w ciemno. Przykładowo w zastosowaniach, takich jak systemy kolejkowe,
proste systemy badania satysfakcji klientów, kontrola procesów produkcyjnych,
systemy way-finder czy informacja w urzędach, mogą być wykorzystywane
prostsze monitory dotykowe z technologią Single Touch.

3. Modele
z obsługą „wielodotyku” (Multi Touch) sprawdzają się tam, gdzie wymagana
jest prezentacja złożonych treści, ale także interaktywna współpraca
zespołowa. Mogą być nimi zainteresowane placówki edukacyjne i medyczne,
korporacje, hotele, warto polecać je jako rozwiązania typu point of sale (POS).
Zdaniem dostawców segment rozwiązań dotykowych ma ogromny potencjał
i jeszcze przez kilka kolejnych lat popyt na tego typu urządzenia będzie
dynamicznie wzrastać.

4. Mów
o atutach monitorów interaktywnych. Staraj się uzmysłowić klientowi
najważniejsze korzyści wynikające z zakupu monitora dotykowego lub
zastąpienia nim tablicy interaktywnej z projektorem. Uświadamiaj
klientowi, że można na nim wyświetlać różne treści nie tylko związane
z interaktywną prezentacją. Informuj, że tego typu sprzęt jest wyposażony
w ekrany o długiej żywotności (30 tys. lub więcej godzin
bezobsługowej pracy). Wbudowane głośniki oraz zintegrowany komputer tworzą
z monitora rozwiązanie All-in-One. W porównaniu z tablicą interaktywną
monitor dotykowy zwykle łatwiej się instaluje i transportuje.

5. Pamiętaj
o sprzedaży przydatnych akcesoriów, np. statywów czy uchwytów
w standardzie VESA, a także wybranego specjalistycznego
oprogramowania.

 

Monitory
interaktywne można wyposażyć w wiele interesujących rozwiązań
programowych, dlatego ich implementacja często daje resellerom możliwość
wygenerowania dodatkowego obrotu i marży. Są to rozwiązania zaawansowane
technicznie, co nie tylko rodzi potrzebę przeprowadzenia szkoleń dla
późniejszych użytkowników, ale też samym resellerom zapewnia dodatkową wiedzę
i satysfakcję
– mówi Maciej Morawski.

 

Dla edukacji…

Rosnąca popularność
monitorów interaktywnych sprawia, że do zmagań o tę lukratywną część rynku
przystępuje coraz więcej znanych producentów. W Polsce o klientów
konkurują urządzenia takich firm jak: AVTek, BenQ, CTouch, iiyama, NEC,
Panasonic, Philips, Samsung, Sharp, Sony czy ViewSonic. Oferowane przez nich
panele dotykowe zdają się wręcz stworzone do zastosowań w edukacji. Obecnie
zauważalnym trendem wśród placówek edukacyjnych – w tym szkoleniowych
– jest zastępowanie projektora multimedialnego właśnie dużym dotykowym
monitorem wielkoformatowym. Powód? Przede wszystkim niższe koszty utrzymania,
ale nie tylko. Urządzenia te nie wymagają konserwacji, dobrze radzą sobie
w dowolnych warunkach oświetleniowych, wyświetlają obraz wysokiej jakości
w rozdzielczości np. Full HD (1920 x 1080 pikseli). Poza tym nie wymagają
kalibracji, a dodatkowo udostępniają zaawansowane funkcje dotykowe. Są
łatwiejsze w transporcie, instalacji i obsłudze niż tablice
interaktywne.

Mariusz Kuczyński

dyrektor generalny polskiego oddziału iiyama

Zauważamy rosnące zainteresowanie monitorami interaktywnymi ze
strony resellerów. To duża szansa dla wielu z nich na zdywersyfikowanie swojego
biznesu i zwiększeniu dochodu. Sytuacja z monitorami dotykowymi jest inna niż
kiedyś z laptopami, tabletami czy smartfonami, gdy wystarczyło wprowadzić dany
produkt do oferty, a sprzedaż napędzała popyt. Uważam, że aby odnosić sukcesy,
resellerzy powinni być otwarci na nowe możliwości i uczestniczyć w kreowaniu
rynku. Zauważyłem, że powstaje coraz więcej firm, które specjalizują się w
przygotowywaniu treści interaktywnych – między innymi dzięki nim nasz kanał
wciąż się rozwija.

 
…i innych branż

Potencjalnych klientów można też znaleźć wśród korporacji
oraz w szeroko pojętej branży rozrywkowej. Monitory interaktywne
sprawdzają się w salach konferencyjnych, w których potrzebna jest
współpraca wielu osób czy precyzyjne nanoszenie poprawek na dokumentach.
Oczywiście urządzenia pomagają też w komunikacji wizualnej
z klientami. Ponadto mogą być wykorzystywane do wyszukiwania informacji, a także
wystąpić w roli narzędzia marketingowego, uatrakcyjniając ofertę sklepu,
optymalizując identyfikację i wzmacniając wizerunek marki czy wreszcie
pomagając zwiększyć poziom sprzedaży. Interesujące mogą być również
zastosowania specjalistyczne opisywanych urządzeń, na przykład instalacje
w placówkach medycznych, sieciach aptek, placówkach muzealnych czy w…
symulatorach służących do nauki żeglowania. Monitor interaktywny daje możliwość
przygotowania jedynej w swoim rodzaju oprawy wizualnej podczas koncertów,
wystaw, wydarzeń sportowych, konferencji, spotkań biznesowych itp.
W zasadzie to typ produktu, którego sposób wykorzystania ogranicza jedynie
wyobraźnia resellera i jego klienta.

Katarzyna
Węglińska

Junior Key
Account Manager w Samsung Electronics Polska

Zainteresowanie zakupem monitorów interaktywnych rośnie z roku
na rok, bo jest to nowy, atrakcyjny produkt. Partnerzy operujący na rynku
edukacyjnym razem z Samsungiem oferują monitory wraz z oprogramowaniem do
obsługi indykatywnej tablicy. Inni proponują monitory interaktywne wraz z
oprogramowaniem uwzględniającym potrzeby konkretnego klienta. Proponują również
tzw. totemy, czyli monitory dotykowe wbudowane w obudowy wykonane na
indywidualne zamówienie. Nasi partnerzy zajmują się też szkoleniami
użytkowników prezentującymi możliwości monitorów oraz zapewniają pełną opiekę
serwisową.

Marcin Stefanow

marketing manager, Vidis

Jednym z ciekawszych rozwiązań są monitory z wbudowanym
systemem Android. Wzbogaca on monitor o dodatkowe funkcje, takie jak możliwość
wykonywania notatek na dowolnym obrazie, pochodzącym z dowolnego źródła bez
konieczności podłączania komputera. Dodatkową zaletą jest także wbudowany
odtwarzacz multimediów, dzięki któremu sam monitor wystarczy do odtwarzania
filmów, muzyki, grafiki czy nawet plików MS Office. Użytkownicy, którzy cenią
sobie korzystanie z tradycyjnych tablic, mogą skorzystać z montażu dwóch
skrzydeł – tablic suchościeralnych po bokach monitora, które w razie potrzeby
zakrywają go w momencie, kiedy nie jest używany.