Gospodarstwa domowe oraz małe firmy coraz częściej zaopatrują się w systemy NAS. QNAP, lider na polskim rynku tych rozwiązań, zwiększył w 2017 r. sprzedaż urządzeń przeznaczonych dla SOHO w Polsce o 70 proc w ujęciu rocznym.

Przy okazji warto nadmienić, że największą popularnością w zeszłym roku cieszyły się w naszym kraju rozwiązania dwudyskowe w konfiguracji RAID 1 z nośnikami o pojemności 4 TB. Czym tłumaczyć nagły wzrost zainteresowania tą grupą produktów? W dużym stopniu jest ono pokłosiem lawinowego przyrostu danych nieustrukturyzowanych. Użytkownicy domowi i właściciele przedsiębiorstw często sięgają po NAS-y, żeby zapanować nad rosnącym bałaganem w plikach. Z kolei właściciele posesji nierzadko wykorzystują te urządzenia do przechowywania danych pochodzących z monitoringu.

Jednakże o popycie na NAS-y decydują również inne czynniki. W ostatnim czasie istotny wpływ na poziom sprzedaży takich serwerów mają cyberprzestępcy, którzy używają do przeprowadzania ataków oprogramowania ransomware. Dzieje się tak dlatego, że NAS-y są bardzo wygodnym narzędziem do wykonywania backupów, a posiadanie kopii danych z gwarancją ich odzyskania jest zbawienne w przypadku ich zaszyfrowania.

Według raportu opublikowanego przez Symanteca średni okup za zaszyfrowane dane wynosi ok. 2 tys. zł. Ponieważ to równowartość czterodyskowego NAS-a z dwurdzeniowym procesorem Intela, lepiej zapłacić tę kwotę producentowi niż cyberprzestępcy. Zwłaszcza że użytkownik, poza świętym spokojem, zyskuje dostęp do szerokiej gamy przydatnych funkcji.

Nie bez przyczyny tacy producenci jak QNAP czy Synology przeprowadzili kampanie informacyjne, przedstawiając serwery NAS jako skuteczne rozwiązania do ochrony danych. Działania dostawców z Dalekiego Wschodu przyniosły nadspodziewane efekty.

Zdaniem producentów

• Grzegorz Bielawski, Country Manager polskiego oddziału QNAP

Chęć zapewnienia odpowiednio wysokiego poziomu bezpieczeństwa firmowych bądź domowych danych stanowi główny powód, dla którego polski klient kupuje serwer NAS. Ludzie rozumieją, że stworzenie sprawnie i niezawodnie funkcjonującego systemu back-
upu nie może polegać na zakupie dysku USB i incydentalnym tworzeniu kopii zapasowej. W tym przypadku potrzebne jest wyspecjalizowane rozwiązanie, które nie tylko automatycznie będzie tworzyć kopie wskazanych zasobów, ale również bezpiecznie je przechowa i zapewni dostęp z dowolnego miejsca i urządzenia.

• Magdalena O’Dwyer, Product Manager, Poland, Baltic and Balkan countries, Synology

Zainteresowanie rozwiązaniami NAS w małym biznesie jest coraz większe, co wynika przede wszystkim z przystępnych cen i łatwej obsługi. W końcu NAS służy nie tylko do składowania danych, ale umożliwia też uruchomienie innych usług niezbędnych w firmie. Rok 2017 zaskoczył nas wynikami i przeszedł nasze oczekiwania. Spodziewaliśmy się wzrostu w segmencie MŚP, ale w tym przypadku sprzedaż utrzymała się na poziomie podobnym do roku 2016. Zaskakującym faktem był natomiast ogromny wzrost w sektorze enterprise. Firmy często decydowały się na zakup „większych” modeli, biorąc przy tym pod uwagę skalowalność urządzeń, a także przyszły wzrost potrzeb w zakresie zabezpieczania oraz rosnącej ilości danych.