Średnio raz na kwartał dział analiz portalu Skąpiec.pl publikuje dane dotyczące oglądalności notebooków.

Według informacji z ostatniego raportu obejmującego okres od lipca do września oraz przekazanych już CRN Polska danych za październik, internauci najbardziej interesują się komputerami przenośnymi w cenie ponad 4 tys. zł (podajemy ceny brutto dla końcowego użytkownika), czyli dwukrotnie wyższej niż w pierwszym półroczu.

Od 1 lipca do 30 września bieżącego roku najbardziej istotnym dla potencjalnych nabywców notebooków parametrem była „matryca”.  Około 29 proc. korzystających ze Skąpca wybrało spośród dostępnych kryteriów właśnie to. Drugi co do ważności parametr to „producent” (ok. 24 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się „karta graficzna” (10,34 proc.), a dopiero za nią, choć tuż, tuż – „procesor” (10,31 proc.). Mniej istotne cechy laptopów według internautów odwiedzających serwis Skąpiec.pl to: „pamięć RAM”, „system operacyjny”, „twardy dysk” i „napęd optyczny”.

Matryca – niezmienny standard
Przekątna wyświetlacza pozostaje niezmiennie najważniejszym parametrem komputera przenośnego. W pierwszej połowie 2009 roku zaznaczyło go 26,28 proc. oglądających, w III kwartale 28,82 proc., a w październiku – 29,78 proc.
Choć producenci rozszerzają oferty o netbooki z małymi ekranami i duże maszyny o wydajności desktopa z 17-calowymi wyświetlaczami, klienci w bieżącym roku, tak jak w latach ubiegłych, wybierają standardowe rozwiązania. Niezmiennie najpopularniejsze są urządzenia z ekranem o przekątnej 15,4 cala. W pierwszej połowie bieżącego roku laptopy z wyświetlaczem takiej wielkości oglądało ponad 23 proc. potencjalnych klientów, w minionym kwartale niemal dokładnie tyle samo. Być może zmiany nastąpią w ostatnim kwartale roku, bo w październiku zainteresowanie maszynami z ekranem 15,4 cala spadło poniżej 20 proc.  
Spada zainteresowanie ekranami o dużej rozdzielczości. W raporcie Skąpca, obejmującym wyniki za pierwsze półrocze 2009, podano, że w kategorii „matryca” filtr „15,4 cala 1680 x 1050” zaznaczyło ponad 5 proc. oglądających. W III kwartale notebooki z takimi ekranami nie występują na wykresie.

Producenci – HP znowu liderem
Podobnie jak w przypadku matryc, nie zmieniają się preferencje oglądających dotyczące marki poszukiwanego komputera przenośnego. W minionym półroczu i w III kwartale 2009 r., tak jak w 2008, najpopularniejsze były komputery HP. Na drugim miejscu znalazł się sprzęt Toshiby, a na trzecim Asusa. Pozycje pierwszej trójki i udziały procentowe były od lipca do września niemal identyczne jak od stycznia do czerwca. Nie wiadomo jednak, czy sytuacja nie zmieni się w końcówce roku. W październiku zyskał Asus (17,36 proc.) i tym samym awansował na pozycję lidera, straciły HP (z 19,11 do 16,94 proc.) i Toshiba (z 17,04 do 15,54 proc.). W ostatnim czasie rośnie znaczenie Sony i Samsunga. W III kwartale oglądalność urządzeń Sony wynosiła 5,1 proc., a Samsunga – 4,12, w październiku zaś wzrosła odpowiednio do 6,21 i 4,98 proc. Wprawdzie nie są to wielkie udziały, a i wzrost nieduży, trzeba jednak pamiętać, że Sony specjalizuje się w komputerach drogich, które nigdy nie będą produktami powszechnymi. Samsung natomiast sprzedaje notebooki w Polsce od niespełna dwóch lat, a już jego produkty cieszą się większą oglądalnością na Skąpcu niż urządzenia FSC czy MSI. Ciekawe, że w tym serwisie nie są popularne maszyny wieloletniego lidera rynku i wciąż ważnego gracza – Acera.

Grafika coraz ważniejsza
Jeszcze w zeszłym roku internauci odwiedzający portal Skąpiec.pl niewielką uwagę zwracali na karty graficzne, interesowało się nimi niespełna 6 proc. osób. Ważniejszy był dysk, pamięć operacyjna, procesor i oczywiście producent oraz matryca. W III kwartale 2009 r. karta graficzna stała się ważniejsza od dysku, RAM, a nawet procesora. Jak widać, potencjalni klienci raczej nie interesują się wielkością obrazu, ale przywiązują coraz większą wagę do jego jakości. Z raportu opublikowanego przez portal wynika, że prawie 14 proc. osób w kategorii „karta graficzna” wybrało model nVidia 9600 GT, czyli układ, który do dziś jest powszechnie stosowany w desktopach. Warto też zwrócić uwagę, że zarówno w przypadku komputerów stacjonarnych, tak i notebooków, klienci bardziej interesują się grafiką nVidii niż ATI. W III kwartale chipsety ATI zaznaczyło 13,43 proc. oglądających notebooki. W październiku jeszcze mniej, bo 12,29 proc.

Procesory – Core 2 Duo
Udział AMD w rynku komputerów stacjonarnych wynosi ok. 30 proc., w przypadku laptopów jest marginalny. W minionym kwartale komputer z procesorem AMD chciałoby mieć zaledwie 1,61 proc. spośród osób odwiedzających Skąpca. Niewątpliwie najpopularniejszym procesorem w notebookach jest Core 2 Duo, choć trudno porównać jego notowania z pierwszego półrocza z nowszymi. W raporcie Skąpca czytamy: „Ciężko tu o zestawienie bieżących wyników z tymi, jakie uzyskaliśmy w poprzednim raporcie, choćby z racji tego, że z serwisu została wycofana wartość »Dwurdzeniowe« (kryły się pod nią procesory z rodziny Intel Core/Core2 oraz układy firmy AMD z rodziny Turion X2), która odnotowała w poprzednim zestawieniu ponad 15 proc. wskazań”.

Pojemność w górę
W ostatnich miesiącach bardzo szybko rośnie zainteresowanie notebookami zawierającymi dysk o dużej pojemności. Jeszcze rok temu standardem (i w sprzedaży, i w statystykach portalu Skąpiec.pl) był w komputerze przenośnym dysk 120 GB. W pierwszej połowie 2009 r. potencjalni klienci w kategorii „dysk twardy” wybierali urządzenia o pojemności 200 lub 300 GB!
Jak wspomnieliśmy, największą oglądalność miały notebooki kosztujące od 4 do 5 tys., a w tym przedziale cenowym znaleźć można maszyny z wydajną grafiką, procesorem intelowskim Core 2 Quad i dyskiem o dużej pojemności.
2 GB RAM jest standardem w komputerach przenośnych już od początku roku. Do niedawna pojemność pamięci systematycznie rosła: rok temu najczęściej stosowano 1 GB, w tym roku – 2 GB. Jednak ze względu na zwiększające się od pół roku ceny modułów pamięci nie należy się spodziewać zmiany standardu z 2 do 4 GB. Sądząc po tym, co się dzieje na rynku, szybciej zmieni się rodzaj powszechnie stosowanych pamięci z DDR2 na DDR3.