Nowe funkcje i duży format
Najbardziej zauważalnym trendem w rozwoju laserowych urządzeń wielofunkcyjnych jest systematyczne implementowanie nowych funkcji. Wzrasta liczba urządzeń konstruowanych zgodnie z wymogami ekologii, a także umożliwiających wydruk z osobistych urządzeń przenośnych.
Współczesne urządzenia wielofunkcyjne są wyposażone w wiele
energooszczędnych rozwiązań, dzięki czemu spadają całkowite koszty ich
eksploatacji. Do redukcji tych ostatnich przyczyniają się takie funkcje, jak
tryb ECO, zwiększający wydajność i zmniejszający zużycie energii,
automatyczny druk dwustronny, który umożliwia racjonalne gospodarowanie
papierem, czy funkcje bezpośredniego wydruku z pamięci USB
i skanowania bezpośrednio do e-maila.
Jedną z ciekawszych funkcji, dostępnych w produktach
przeznaczonych dla małych i średnich firm, jest AirPrint. Umożliwia
drukowanie dokumentów bezpośrednio z przenośnych urządzeń Apple
z wykorzystaniem sieci Wi-Fi. Co więcej, jej implementacja eliminuje
potrzebę instalowania dodatkowych sterowników. Chociaż coraz więcej firm
i instytucji wykorzystuje w pracy tablety i smartphone’y Apple,
laserowych urządzeń drukujących z technologią AirPrint jest jeszcze niewiele. Jednak ich liczba z pewnością będzie szybko rosnąć. Już w niedalekiej
przyszłości będziemy także obserwować dynamiczny wzrost popytu na aplikacje do
pracy mobilnej, umożliwiające drukowanie w chmurze i skanowanie do
chmury, takie jak Google Docs, Office 365, Evernote, Dropbox, Salesforce.
– Współpraca z chmurą to niewątpliwie ważny kierunek
rozwoju wielofunkcyjnych urządzeń laserowych. Szczególnie interesujący jest
segment zaawansowanych urządzeń z dotykowymi ekranami i możliwością
integracji z rozwiązaniami dla pracowników mobilnych – twierdzi
Arkadiusz Chłopik, Office Marketing Manager Xerox Polska.
Jeśli chodzi o format, dobre perspektywy rysują
się przed urządzeniami A3. Sprzęt tego typu jest coraz bardziej doceniany przez
firmy, zwłaszcza kancelarie prawne, biura rachunkowe, agencje reklamowe
i studia graficzne – wydruk jakiejkolwiek analizy w formacie A3
wygląda bardzo przejrzyście, a przede wszystkim profesjonalnie. Wiele
wskazuje na to, że w następnych latach popyt na urządzenia obsługujące
format A3 będzie rósł dość szybko.
– W tej chwili polskie przedsiębiorstwa dopiero
zauważają bogate możliwości związane z eksploatacją tego typu rozwiązań.
Do wzrostu zainteresowania dodatkowo przyczyniają się oczywiście systematyczne
obniżki cen sprzętu – zwraca uwagę Piotr Baca, dyrektor zarządzający
Brother Polska.
Zarządzanie
obniży koszty
Bardzo
modnym tematem jest obecnie zarządzanie wydrukiem. Powód jest prosty:
odpowiednia polityka w tym względzie przynosi konkretne oszczędności.
Szacuje się, że w efekcie firmowe koszty mogą spaść od 10 do nawet
30 proc. w zależności od zaimplementowanego systemu. Zarówno duże,
jak i małe przedsiębiorstwa, a nawet indywidualni użytkownicy są
coraz bardziej zainteresowani optymalizacją kosztów, a co za tym idzie
urządzeniami wielofunkcyjnymi.
– Coraz więcej partnerów ma wiedzę wystarczającą do tego,
aby instalować systemy zarządzania wydrukiem, a także świadczyć usługi
doradcze – mówi Szymon Treli, Product Development Manager w Samsung
Electronics.
Kolejną niszę, która będzie się rozwijała, stanowią mobilne drukarki
– małe urządzenia, ważące mniej niż pół kilograma i podłączane do
komputera przez Bluetooth lub USB. Dostawcy zwracają uwagę, że to doskonałe
rozwiązanie dla pracowników będących w ciągłym ruchu, na przykład
mobilnych sprzedawców. Do istotnych zalet tych urządzeń należy także niewielka
liczba ruchomych części oraz solidna konstrukcja, która zapewnia bezproblemową
pracę nawet w najbardziej trudnych warunkach atmosferycznych.
Natomiast bardzo
duże urządzenia wielofunkcyjne, których cena przekracza 20 tys. zł,
stanowią w Polsce margines sprzedaży. Mówimy o wydajnych
urządzeniach, które mogą drukować i kopiować z prędkością 50
str./min, a skanują w kolorze z prędkością do 200 obrazów/min.
Produkty te mają często wbudowany system antywirusowy. Nierzadko są także
wyposażone w kolorowy ekran dotykowy. Jednak w naszym kraju cena
wciąż determinuje słaby popyt.
Podobne artykuły
Drukarka „partnerem” w biznesie
Coraz więcej klientów instytucjonalnych decyduje się na wymianę sprzętu drukującego nie dlatego, że dysponuje przestarzałym. Kupuje urządzenia również po to, by mieć dostęp do nowych funkcji.
Laserowa stabilizacja
Nasze przewidywania sprzed kilkunastu miesięcy okazały się słuszne. Na rynku laserowych urządzeń drukujących ubiegły rok praktycznie nie różnił się od poprzedniego.
Zacieranie granic
Tradycyjny podział – laser do biura, a atrament do domu – nie jest już aktualny.